Bråttom! Hjälp!

Bellini

Trådstartare
Vad ska en fölunge 9 veckor gammal ha för normaltemp? Pratat med vet nyss eftersom hon rinner ur näsan. Glömde fråga ved de ska ha för temp och får inte tag på honom nu :crazy: Skå åka till stallet nu så om nån vet får den gärna svara snabbt!

Sv: Bråttom! Hjälp!

Vad ska en fölunge 9 veckor gammal ha för normaltemp? Pratat med vet nyss eftersom hon rinner ur näsan. Glömde fråga ved de ska ha för temp och får inte tag på honom nu :crazy: Skå åka till stallet nu så om nån vet får den gärna svara snabbt!

Temp. 38 - 39.5 är normal.
Puls. 100 - 120
Andning. 8 - 16 i min. föl någat mer.
gå till apoteket och köpa Hälsoråd för Häst

Arizona

Ok, hon hade 38,1 *pustar ut* Ska ringa och prata med strömsholm också.

Har pratat med strömsholm och de tyckte att en vet hemma skulle kolla på henne. Försöker nu få tag på någon bara :crazy: Inte det lättaste... Var inget akut iaf :)

s
Ok, hon hade 38,1 *pustar ut* Ska ringa och prata med strömsholm också.

Jag lärde mig själv när jag hade småttingarna att det är väldigt bra att ta tempen på dem ett par gånger medans de är "friska" så att man har koll på var just den ligger normalt.

När min ena var lite småförkyld och hade hört henne hosta någon enstaka gång, så kollade vi just tempen och hon hade 38,5 vilket ju anses som nomalt så inte trodde vi hon hade feber.
Men efter ett par dagars hippotrim så gick hon ner till 38,0 och låg där sedan hela tiden, så i själva verket så hade hon helt enkelt förhöjd temp från början för att vara henne men en normal temp för att vara föl.

Jag har tempat henne när hon var 2-3 veckor. Hennes normaltemp låg då på runt 38,5. Det jag inte visste var om de skulle ha en temp som vuxna hästar nu när hon är 2 månader, eller om de ska ha högre än vuxna fortfarande.

Om du kan försök att få ta på Gösta Bengtsson, ABC OM HÄSTAR och den bok jag föslog från apoteket Hälsoråd För Hästen, skriv ner Temp. Puls, Andning på baksiden av din ABC boken så du alltid har den.
DEN BOKEN ÄR DIN HÄST BIBEL!
Var rädd om den om du kan fåm tag på den.
Arizona

Tack så mycket! Ska se om det går att få tag på den, är det vanlig bokhandel som gäller då? Annars hoppar jag in på apoteket imorgon :)

Nu har vet varit ute och tagit blodprov. Var inte alls kul tyckte fölis... Men hon har bra allmäntillstånd, är pigg och glad. Förhoppningsvis så kommer svar imorgon. Uppdaterar då!

Ja lilla snuttan..hoppas de inte är nått med henne och det blir bra me min buse så de får leka lite iaf :)
Du får höra av dig när du åker ut ikväll!!!!!!!!!!! :bump:

Ja de måste ju få busa lite med varandra innan sommaren är slut! Jag hör av mig innan jag åker ut :D :)

Nu har vet varit ute och tagit blodprov. Var inte alls kul tyckte fölis... Men hon har bra allmäntillstånd, är pigg och glad. Förhoppningsvis så kommer svar imorgon. Uppdaterar då!

Blodprovet såg jättebra ut! Ingen infektion eller liknande, inga Rodoccocer (stavning?)! Nu kan jag sova lugnt igen :banana:

Liknande trådar

Kropp & Själ Alltså nu har jobbiga saker hopat sig för att jag skjutit på dem. T.ex. har jag en konflikt med en nära vän. Istället för att ringa och...
2
Svar
21
· Visningar
1 186
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 776
Senast: Ceta
·
Foder & Strö Funderar över om det finns nån forskning kring hur länge en häst behöver tugga för att känna sig nöjd/mätt? Jag vet att hästar inte ska...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 483
Senast: TinyWiny
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 685
Senast: Johanna1988
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka