Braoddar eller ej i hagen??

Sv: Braoddar eller ej i hagen??

Jag väger fördelar med nackdelar...

Fördelar:

Jag slipper fläkningsskador
jag slipper ha en häst som är öm i var enda muskel pga att den går och spänner sig ihagen!

Nackdelarna är för mig inga, jag tar hellre en broddspark och de blir en spricka eller att en benflisa flyger av än krossskada och de finns inge att göra när spark väl hänt!

Min häst vart sparkad av en häst som hade broddc och tack vare det lever hon idag.
Hon fick en benflisa avsparkad och det läkte bra utan att behöva åka till vet utan vet kom till stallet :)

Det är MIN uppfattning säger INTE att de är rätt men JAG har brodd i hagen för JAG uppfattar risken för skador MER utan än med brodd!

Unghästen han halkade omkull nästan dagligen under vintern och jag var inne på att köpa boots som man kunde brodda och sätta på innan utsläpp och ta av vid insläpp!

Senast ändrad av en moderator:

Har bott i stockholm och hade hästarna broddade runt om hela tiden utan några problem. Där är det ofta ont om snö. :smirk:

Jag har haft båda varianterna. Förr om åren var jag envis och propagerade för att alla skulle ta ur skarp brodd och sätta i blindbrodd istället i hagen. Resultat = inga broddskador OCH inga fläkskador (ca 12 hästar i den hagen).
Numera är jag latare :smirk: så då har jag brodd runt om året om. Oftast 4 i varje sko. Resultat = inga fläkskador OCH inga broddskador.

Så; med facit i hand: eftersom hästarna inte har skadats av någotdera tar jag den bekvämaste vägen = brodden i jämt! :D

Okej.Ni som har blinsbrodd bak på i hagen,hur tycker ni att de funkar?Min häst har gått med brodd runt om i hela hans liv typ och nu kommer jag inte att kunna ha det i det stallet jag står nu?är det mkt skillnad mellan guldsko brodden och blindbrodden??

Med brodd runtom hela vintern. Och de går tillsammans. Hellre sårskada av brodd än fläkskada.

Vi har 6 brodd runt om hela vintern, dygnet runt. Som många andra är jag ner rädd fär fläkskador än för broddskador... Här går det inte ens att ta sig över gårdsplanen utan brodd när det är som j*vligast, så brodd är ett måste. Hagen är dessutom kuperad och mina pållar öser på rätt bra ihagen så jag vill inte ens prova att ha dom utan brodd i hagen.

Jag står som ett får mellan två hötussar...om man kan uttrycka det så.
jag vill och har alltid haft brodd(guldskor)runt om.har sett och varit med när en häst var tvungen att tas bort pga fläkskada.Nu har jag bytt stall och där är det inte tillåtet att ha brodd bak i hagen.Det är emot alla mina principer att släppa ut utan brodd men vad gör man när reglerna säger annat?
Jag har möjlighet att byta stall under vintern men jag trivs så bra där jag står annars och tycker det är lite si och så att fara runt med hästen till olika stall.
Är verkligen livrädd för att min häst ska bli stel i musklerna för att han går och spänner sig hela dagarna i hagen och att han ska fläka sig....usch

mysko skrev:
Men du kan ha blindbroddar som är mindre än vanliga brodd och byta broddar vid ridning, det är lite jobbigare men mindre oroligt ang broddspark.

Men broddlöst i hagen om de dessutom busar med varandra skulle jag inte ha om de är skodda.

Jag tror att vi får ha blindbroddar bak men är inte dom typ runda??hjälper dom mot halkan??

Finns det ingen mer som kan/vill ha sin häst broddad bak så de kan gå ihop under vintern då?
Får ni inte ha blindbrodd ens?

*Blir hästen jätteolycklig om den får gå i egen hage under värsta halkaperioden? (Har själv kört den varianten i ett stall...)

*Finns det någon som kan tänkas ha samma åsikter som du och kan ha sin häst med din?

*Finns det något annat stall som har regler som stämmer bättre med din övertygelse?
:angel:

Knapplån

4 broddar/sko, skott runt om. Dygnet runt, även under transportering, från ungefär oktober - april. Sällskap i hagen.

Jag släpper INTE under några omständigheter whatsoever ut en skodd häst obroddad på snö/is. Blindbrodd är bättre än inget men ett KASST substitut till riktig brodd.

Har haft mina egna olika konstellationer av hästar ihop broddade i alla år, ingen skada (förutomd e hästarna SJÄLV gett sig SJÄLVA av sina EGNA broddar).

Jag drar det så långt att om det kommer en ny häst hit vintertid så får den endera gå själv, eller acceptera att mina kommer att vara fullbroddade vid hopsläppet. Ingen har hitills vägrat hopsläpp faktiskt. Och inga skador ens när nya hästar släppts in alltså. MEN, jag har hästar som fungerar BRA i flock, som KAN hästspråk och som inte någongång, någonstans är för att fightas/gruffas i onödan.

Om någon häst av någon anledning inte sköter sig så drar jag endera bakskorna helt, eller sätter den i egen hage. Inte blindbroddslösningen. (Har hänt EN gång att jag fått lösa det, och då var det mest för att det var ett högdräktigt sto inblandat. Lilla foderponnyn gillade inte dräktiga stoet, utan roade sig med att plantera sina små bakhovar i magen på henne med ojämna mellanrum, och sen pipa iväg innan stoet han vända runt sin otympliga kropp. Då ryckte jag först bakskona på ponnyn, men när hon efter några veckor fortfarande höll på och jävlades så åkte det lilla livet i isoleringen, och fick gå i egen hage. )

Har broddar i hagen för att minska risken för halk/fläkskador. Hellre en spark med broddar än en fläkt häst.

*lånar knapp*

Har 4 broddar/sko dygnet runt, i alla miljöer. Hellre det än fläkskador. Dock så kan det hända att jag tar ur dem i transport om jag har en häst som åker oroligt, men bara om jag VET (!!) att jag ska både lasta och lasta ur på barmark.

Ullis

jaja, d är klart. om man inte har brodd på skorna å d är halt, ja då blir d skit halt..

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 461
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 867
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 695
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar