Braoddar eller ej i hagen??

Sv: Braoddar eller ej i hagen??

Jag skulle aldrig släppa min häst i hagen utan broddar, lika lite som jag skulle rida utan.. Har fyrbroddat fram och bak + snösulor.

Frågan är egentligen till alla här som vet.
Vad är en fläkskada egentligen??? Vi lärde oss aldrig det i skolan...

Tänk dig att hästen halkar och inte får något grepp pga järnskon
Ett ben åker iväg i halkan och därav kan den fläka sönder sig=slita sönder allt som håller benet + att skinnet kan slitas sönder.
Vet inte om jag förklarar så du förstår, det är inte lätt :bow:

Jag har blindbroddar i då jag inte rider och broddar om vid ridning.
Är rädd för tramp då de reser sig efter vila eller rullning
Är det verkligen bra att hästen står en hel vinter med den vinkeln på benen/hovarna - bara undrar eftersom jag helst skulle vilja ha brodd hela dygnet & slippa brodda om :D

Åh fy! Jodå, du förklarar jättebra! Visste faktiskt inte att det kunde gå så illa...
Funderade faktiskt på att inte ha broddar på i vinter, pga risken för sparkar (de leker ju med varandra), men efter att ha läst detta blir det inte tal om att inte ha broddar när det är halt! Man kan ju ta av dem när det är barmark bara och inte halt.

Men du kan ha blindbroddar som är mindre än vanliga brodd och byta broddar vid ridning, det är lite jobbigare men mindre oroligt ang broddspark.

Men broddlöst i hagen om de dessutom busar med varandra skulle jag inte ha om de är skodda.

Så här långt in i tråden kan man juse en ganska stor marginal som väljer brodd framför obroddat......Jag är själv som sagt för brodd eftersom jag haft en häst med fläkskada som tog evigheters evigheter att läka plus 3 månader i boxen plus pytte hage...inte kul alls.

Kan förstå att vissa är rädda för brodd skador men är inte en fläk skada värre i många fall?
Instämmer helt, och därav vägrar jag låta min häst gå utan brodd i hagen. Är det någonstanns han fläker sig så är det i hagen där marken är täckt med snö och han leker och sprallar runt. Dock är marken ofta ojämn under vilket gör att de isf har bättre möjlighet att få grepp än på ex vis en plan grusväg.

Broddar kan göra skada men fläker de sig så är det bara att kalla på nödslakt. Dessutom har de flesta hästar täcken på vintern som dämpar i många fall.

De vanligasta broddskadorna är dom som hästarna orsakar på sig själva när de trampar på sina egna ben och ballar.

De hästar som är skodda har brodd runt om, 4 i varje sko. Brukar undvika att släppa in nya hästar i hagen under vintertid. Har hingstar och valacker ihop både oskodda och skodda med brodd. Har aldrig haft några problem.

Brodd runt om. 4 eller 6 i varje sko.
Klaniga pållar får gå med boots ute, haft haft tillräckligt många broddskador i fötterna när hästarna inte vet vart de ska göra av benen.

SessCa skrev:
Brodd runt om. 4 eller 6 i varje sko.
Klaniga pållar får gå med boots ute, haft haft tillräckligt många broddskador i fötterna när hästarna inte vet vart de ska göra av benen.

Har alltid fram på min pålle.....känns tryggare då på något sätt

*lånar knapp*
min fråga är
Är det verkligen bra att hästen står en hel vinter med den vinkeln på benen/hovarna - bara undrar eftersom jag helst skulle vilja ha samma brodd hela dygnet & slippa brodda om
+ att strålen inte kommer i backen
Eller är jag helt fel ute :confused:

Har du fyra brodd i varje fot så blir ju vinkeln det samma. Är det snö så kommer ju strålen mot snön. Är det snö fattigt så är det värre. Men jag tar hellre det än att dom fläker sig. Har haft en häst som fick stå länge på grund av korsförlamning orsakad av att hon inte gick broddad bak. Skulle aldrig släppa ut mina skodda hästar i hagen utan brodd bak.
Är väldigt förvånad över att de flesta här är för brodd bak i hagen. Har annars fått den uppfattningen att många är emot det. Men det känns bra att veta att det inte är så.

Här i småland har vi inte så mycket snö så hon skulle få gå med strålen ovan marken mycket tyvärr.
Det blir till att brodda om :D

Jag har brodd runt om vintertid, har i regel guldskor. Aldrig varit med om några större skador pga brodd. Skulle inte tordas ha utan just pga risken för fläkskador.

förut har vi haft brodd fram i hagen, men nu är det så mycket hästar i samma hage och hagen blir aldrig så där jätteisig, så nu blir det nog obroddat i år.

Återigen, fördelar mot nackdelar...

Strålen går emot snön, och blir det under nån period lite mjukt i backen varvat med fläckvis tjockis (tjock-is, alltså ;) ) så är det problemet inte så stort. Ströet i boxen går ju även det upp i sulan.

Det är återigen värre med fläkskador än att de inte ar strålen i backen hela tiden, tycker jag.

pratade med min hovslagare om detta förra vintern då jag har två brodd i varje fot, och han sa det att oftast blir det ingen nivåskillnad, om man inte går på stenhårt underlag, typ asfalt, eftesom hästens tyngd trycker ner broddarna i marken, även i fryst mark. och i boxen finns ju bädden som brodden sjunker ner i. Har allid haft brodd på bak och fram dygnet runt, får dock se hur det blir i vinter, nytt stall nya regler....

Mina hästar går med rejäla broddar från första isen tills det är helt barmark igen. Jag tar aldrig av broddarna, dom åker även transport med brodd. Har aldrig haft annat än små ytliga trampsår, inga sparkskador eller liknande. Skulle aldrig våga låtaa hästarna gå utan brodd i en isig hage, det är betydligt större risk då än när dom är broddade. Föl och unghästar har jag haft oskodda fram tills dom är ca 3....

Jag har blindbrodd på då jag inte broddar om för ridning så utan broddar går mina ALDRIG (hu hemska tanke på fläkskador)
:bow: bra då vet jag för den funderingen har kommit ofta och därför alltid haft b-broddar
Ska höra med inhyrningen om vi inte kan ha broddat hela tiden :banana: så man slipper det där :devil: broddandet som tar tid & ork & frusna fingrar.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 461
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 868
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 695
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info