Bränslesnål bil som ”alltid” startar?

Idas

Trådstartare
Vad har ni för bilar? Vi behöver köpa en till bil i familjen och är ute efter en prisvärd, bränslesnål bil som är pålitlig och alltid startar. Har ni några tips? Vill köpa begagnat, maxbudget 100k men gärna under.
 
Storlek? Det finns ju en uppsjö bilar som kan stämma in på det beroende på vad man är ute efter. Själv har jag en Peugeot 207 som kostade under 30' och aldrig ställer till med minsta bekymmer. Lägger man lite mer pengar på en nyare modell är den bränslesnål också (min drar ca 0,6 men tar igen det på väldigt låga kostnader på alla andra punkter så det blev billigast för mig som inte kör mer än max 10 mil i veckan).

Jag jämförde bränsleförbrukning med kostnader för skatt, försäkring och värdeminskning för att få den faktiskt lägsta kostnaden för hur jag kör.
 
Kia Ceed är annars en modell som brukar nämnas i sammanhanget "billig i drift". Det finns mängder av artiklar att läsa för tips, men man behöver ju lite bättre kravspec först. Ska den gå så mycket att det just är förbrukning som är det viktigaste, eller är det låg TCO som är grejen egentligen?

Det viktiga i mina ögon är att man väljer en som är välskött. För under 100' blir det ju en bil som är några år, då gör service och körstil ofta större skillnad än modell.
 
Jag har alltid gillat Skoda. Vi har haft ganska många inom familjen. Min Yeti dog vid 35000 mil men då hade den säkert dragit släp i 5000 mil. Annars har de andra gått 40-50000 mil (taxibilar)… En superb kanske skulle funka för er?
 
Vi har en honda crv från 07. Den drar ca 0,75 blandad körning. Mannen kan få ner förbrukningen ytterligare, mannen har lyckats med 0,57 på ngt längre körning. Kostade 50,000kr att köpa och den hade då gått 17-18,000kr mil.
Men den är ju ngt ”större”, finns ju mindre bilar :) vi får plats med två barnstolar och en bilkudde bak :)
 
Vi har en honda crv från 07. Den drar ca 0,75 blandad körning. Mannen kan få ner förbrukningen ytterligare, mannen har lyckats med 0,57 på ngt längre körning. Kostade 50,000kr att köpa och den hade då gått 17-18,000kr mil.
Men den är ju ngt ”större”, finns ju mindre bilar :) vi får plats med två barnstolar och en bilkudde bak :)
Jag har haft en Honda CRV som jag älskade högt men som tyvärr hade noll rostskydd i bottenplattan och förvandlades till kex trots sin ringa ålder. Trevlig bil men man bör krypa under och kolla innan man köper.
 
Har du nån erfarenhet av Auris?

Jag har en Auris. Älskar den. Helt okomplicerad och bara fungerar år efter år. Nämnde det för mekanikern på min bilverkstad (Citroenverkstad) för ett tag sen och han svarade att Toyotas bilar går och går så länge de inte rostar.

När den jag har nu inte orkar längre blir det en likadan, de heter dock Corolla nu.
 
Vad har ni för bilar? Vi behöver köpa en till bil i familjen och är ute efter en prisvärd, bränslesnål bil som är pålitlig och alltid startar. Har ni några tips? Vill köpa begagnat, maxbudget 100k men gärna under.

"Alltid startar", vad brukar problemet vara? Kyla? I sådan fall bensin eller el.
 
Vi kikar efter en beg Ford Focus. Min pappa kan bilar och har haft ett gäng, men en av dem han är mest nöjd med är sin Ford Focus. Bränslesnål, billig skatt o försäkring, lättkörd.
 
Toyota 😍
Jag har Aygo X, troligen för liten för om man man regelbundet vill ha folk i baksätet. Annars är den väldigt rymlig och drar som mest 0.45 i blandad körning.
Himla smidig att köra, eftersom den är lite högre hade jag inga problem att tuffa igenom 30 cm snö på oplogad parkering i vintras.
Men ett större syskon borde kunna vara ett trevligt alternativ
 

Liknande trådar

Fordon Då jag börjar använda hästtransport mer och inte vill be min sambo köra mig så letar jag nu efter en bil som kan dra hästtransport på...
2 3
Svar
56
· Visningar
3 339
Senast: Smurfoff
·
Fordon Vi har flyttat från lägenhet till hus en bit från kommunikationer och inser att vi skulle behöva en andrabil. Dels för att inte bli...
2
Svar
21
· Visningar
1 242
Senast: Fetaost
·
Fritid Hej Letar efter en lampa att ha i min microcamper (läs bilen). Den behöver gå på batterier och inte vara så stor. Jag vill hemskt gärna...
Svar
2
· Visningar
299
Senast: jemeni
·
Kropp & Själ Jag har en crosstrainer hemma i dagsläget, en som jag köpte billigt begagnad och som troligtvis var billig redan när den var ny. Den har...
Svar
19
· Visningar
758

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur är processen
  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp