Bränslesnål bil som ”alltid” startar?

Toyota Corolla. De har gått upp i pris begagnat tyvärr, men mycket bra bil.
Köpte min för 30' för typ sex år sen, nu med dubbelt så många köra mil skulle jag kunna sälja den för dubbelt så mycket. Om jag skulle behöva byta bil så skulle jag ändå köpa en likadan.
 
Skoda, vi hade en octavia bensin så den drog lite mer jämfört med diesel.
Startade i alla väder utan problem och vi tog oss fram på oplogade stadsvägar utan problem. Hade inte kedjan gått sönder så hade jag aldrig velat byta😅 Med din budget skulle jag välja en Skoda SuperB diesel eller någon Volvo beroende på vad för andra behov ni har. :)
 
Motorvärmare fungerar också med diesel.
Vi får igång traktorerna även mitt i vintern.
Men diesel utan värmare är ingen höjdare i minus 20.

Klart det går. Men i en diskussion om "startar alltid" är det så att dieselbilar på gruppnivå har sämre startförmåga i kyla. Det är bara så.

Att jag kan elda igång en dieselcheva med marschall -42, vålda igång en lastmaskin så livstiden förkortades med två år för oss båda, använda booster när glödningen ätit upp 12v batteriet, betyder det inte att diesel är lika pålitlig i kyla än bensin.
 
Klart det går. Men i en diskussion om "startar alltid" är det så att dieselbilar på gruppnivå har sämre startförmåga i kyla. Det är bara så.

Att jag kan elda igång en dieselcheva med marschall -42, vålda igång en lastmaskin så livstiden förkortades med två år för oss båda, använda booster när glödningen ätit upp 12v batteriet, betyder det inte att diesel är lika pålitlig i kyla än bensin.
Jag bara älskar din beskrivning.
Det är verkligen så som det känns när traktorn skall igång i minus 20.
Det är inte kul - alls.
 
Jag har en Auris. Älskar den. Helt okomplicerad och bara fungerar år efter år. Nämnde det för mekanikern på min bilverkstad (Citroenverkstad) för ett tag sen och han svarade att Toyotas bilar går och går så länge de inte rostar.

När den jag har nu inte orkar längre blir det en likadan, de heter dock Corolla nu.

Vi har en Auris! (Som numera heter Corolla om man vill köpa samma modell men nyare bil). Älskar den, kommer alltid vilja ha Toyota!

Vi har haft två. Båda riktigt bra bilar. De gick sönder exakt noll gånger under de åren vi hade dem. Trevliga att köra. Bra med lastrutrymme för sin storlek.
Tack! Toyota har alltid haft så högt andrahandsvärde men det finns väl en anledning till det. Jag ska ha en lite äldre bil den här gången och Auris/Corolla står högt på listan nu.
 
Tack! Toyota har alltid haft så högt andrahandsvärde men det finns väl en anledning till det. Jag ska ha en lite äldre bil den här gången och Auris/Corolla står högt på listan nu.
Ja de kostar ju lite mer men det var så värt det för oss. Förbrukningen är låg, och skatten typ obefintlig. Vi betalar 400kr om året i skatt.
Vi köpte vår bil 2019, årsmodell 2012, hade bara gått ca 8000 mil. Kostade runt 90.000kr.
Vi har fått byta ut motorn till vindrutetorkarna i år (kostnad ca 7000kr inkl nya torkarblad och torkararmar) samt ny kondensor till AC:n (kostnad 9000kr inkl påfyllnad och service av hela AC-systemet).
Förra året var det någon metallplatta på undersidan av bilen som satt löst, kostade 250kr att laga på Toyota.
I övrigt inget som gått sönder.
Såklart bromsskivor/belägg och liknande med det är ju slitage och behöver bytas på alla bilar då och då.
 
Klart det går. Men i en diskussion om "startar alltid" är det så att dieselbilar på gruppnivå har sämre startförmåga i kyla. Det är bara så.

Att jag kan elda igång en dieselcheva med marschall -42, vålda igång en lastmaskin så livstiden förkortades med två år för oss båda, använda booster när glödningen ätit upp 12v batteriet, betyder det inte att diesel är lika pålitlig i kyla än bensin.
Jag har kört diesel i ca 25 år och i temperaturer ner mot -40 och aldrig haft det problemet ens utan motorvärmare, även om det inte var roligt. Min första bil, bensin, klagade högljutt när det var under -25 och kallstart.
 
(Tänker direkt på mina gamla Volvo 945 när jag läser tråden. Stod alltid ute och aldrig några problem att få igång så länge en såg till att batteriet inte blev lastgammalt. Men numera kostar ju de exemplar som är fräscha som en arm eller så :cautious::down: , det finns betydligt nyare alternativ för samma peng.)
 
Ja de kostar ju lite mer men det var så värt det för oss. Förbrukningen är låg, och skatten typ obefintlig. Vi betalar 400kr om året i skatt.
Vi köpte vår bil 2019, årsmodell 2012, hade bara gått ca 8000 mil. Kostade runt 90.000kr.
Vi har fått byta ut motorn till vindrutetorkarna i år (kostnad ca 7000kr inkl nya torkarblad och torkararmar) samt ny kondensor till AC:n (kostnad 9000kr inkl påfyllnad och service av hela AC-systemet).
Förra året var det någon metallplatta på undersidan av bilen som satt löst, kostade 250kr att laga på Toyota.
I övrigt inget som gått sönder.
Såklart bromsskivor/belägg och liknande med det är ju slitage och behöver bytas på alla bilar då och då.
Jag var förbi min verkstadskille förut, han var helt team Toyota, sa att det enda han gjorde med dem var service och slitage 😄

Begagnat har gått upp i pris så himla mycket bara, ingen köper nya bilar. Men jag ska kika vidare helt klart.
 
Tack snälla för alla svar! Vi har en Kia Ceed -12 nu som vi är supernöjda med, men behöver som sagt en bil till. Kommer att användas som pendlarbil så låg förbrukning är det viktigaste. Kian kan vara svårstartad vintertid men nu inser jag ju såklart att det är pga dieseln :bow:

Begagnade bilar har verkligen gått upp galet mycket i pris! Vi köpte vår för 50.000 för två år sedan och den är värd 65.000 nu trots att den gått 2500 mil till. Toyotor är dyyyra (typ 140.000 för en från 2016 som gått ~10.000 mil), men det kan ju vara värt det om de håller länge utan större fel.
 
Tack snälla för alla svar! Vi har en Kia Ceed -12 nu som vi är supernöjda med, men behöver som sagt en bil till. Kommer att användas som pendlarbil så låg förbrukning är det viktigaste. Kian kan vara svårstartad vintertid men nu inser jag ju såklart att det är pga dieseln :bow:

Begagnade bilar har verkligen gått upp galet mycket i pris! Vi köpte vår för 50.000 för två år sedan och den är värd 65.000 nu trots att den gått 2500 mil till. Toyotor är dyyyra (typ 140.000 för en från 2016 som gått ~10.000 mil), men det kan ju vara värt det om de håller länge utan större fel.
Jag hade, om jag skulle leta bil, hellre välja låga mil och backa lite i årtal. Typ denna https://www.blocket.se/annons/1001525553 eller denna https://www.blocket.se/annons/1001682910 hade varit intressant. Min från -06 är helt ok.
 
Idas hoppas det är okej om jag hakar på med en fråga till, det kanske kan vara intressant för dig också.

Jag letar på bilfirmor i första hand och där har jag stött på ett par stycken som skriver att de inte tar kort. De tar swish och banköverföring men inte kort. Vad beror det på? De kan ju inte lättare fiffla bort swish och banköverföring i bokföringen,
 
Idas hoppas det är okej om jag hakar på med en fråga till, det kanske kan vara intressant för dig också.

Jag letar på bilfirmor i första hand och där har jag stött på ett par stycken som skriver att de inte tar kort. De tar swish och banköverföring men inte kort. Vad beror det på? De kan ju inte lättare fiffla bort swish och banköverföring i bokföringen,
Kanske att de inte har råd att betala avgifterna till kortföretagen?
 

Liknande trådar

Fordon Då jag börjar använda hästtransport mer och inte vill be min sambo köra mig så letar jag nu efter en bil som kan dra hästtransport på...
2 3
Svar
56
· Visningar
3 339
Senast: Smurfoff
·
Fordon Vi har flyttat från lägenhet till hus en bit från kommunikationer och inser att vi skulle behöva en andrabil. Dels för att inte bli...
2
Svar
21
· Visningar
1 242
Senast: Fetaost
·
Fritid Hej Letar efter en lampa att ha i min microcamper (läs bilen). Den behöver gå på batterier och inte vara så stor. Jag vill hemskt gärna...
Svar
2
· Visningar
299
Senast: jemeni
·
Kropp & Själ Jag har en crosstrainer hemma i dagsläget, en som jag köpte billigt begagnad och som troligtvis var billig redan när den var ny. Den har...
Svar
19
· Visningar
758

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Hur är processen
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp