Bränslesnål bil som ”alltid” startar?

Idas hoppas det är okej om jag hakar på med en fråga till, det kanske kan vara intressant för dig också.

Jag letar på bilfirmor i första hand och där har jag stött på ett par stycken som skriver att de inte tar kort. De tar swish och banköverföring men inte kort. Vad beror det på? De kan ju inte lättare fiffla bort swish och banköverföring i bokföringen,
Kortföretagen är knepiga att ha att göra med rent generellt.
Tekniken är dyr och krånglar ofta.
Sedan så tar det tid att få pengarna och du kan dessutom bli lurad.
Kortföretagen tar också en stor procentandel av pengarna.

Med Swish och banköverföring så ser du direkt att du har pengarna på ditt konto.
Och du får "hela slanten" själv.
 
Tack snälla för alla svar! Vi har en Kia Ceed -12 nu som vi är supernöjda med, men behöver som sagt en bil till. Kommer att användas som pendlarbil så låg förbrukning är det viktigaste. Kian kan vara svårstartad vintertid men nu inser jag ju såklart att det är pga dieseln :bow:

Begagnade bilar har verkligen gått upp galet mycket i pris! Vi köpte vår för 50.000 för två år sedan och den är värd 65.000 nu trots att den gått 2500 mil till. Toyotor är dyyyra (typ 140.000 för en från 2016 som gått ~10.000 mil), men det kan ju vara värt det om de håller länge utan större fel.
Samma med V70 från 03 som farsan har, 12 år och 11000 mil senare är bilen värd mer än när han köpte den.
 
Kanske att de inte har råd att betala avgifterna till kortföretagen?

Eller inte vill betala avgifterna till kortföretagen

Kortföretagen är knepiga att ha att göra med rent generellt.
Tekniken är dyr och krånglar ofta.
Sedan så tar det tid att få pengarna och du kan dessutom bli lurad.
Kortföretagen tar också en stor procentandel av pengarna.

Med Swish och banköverföring så ser du direkt att du har pengarna på ditt konto.
Och du får "hela slanten" själv.

Jag tror dels det här samt att många kort har cashbackbonus (som mitt OKQ8 och Circle K). Den bonusen tas från de som säljer... jag vet inte om det är hela summan men absolut en del iaf.
Ok tack, jag fattar! Ingen anledning att bli misstänksam pga just det med andra ord.

Men det är lätt att bli paranoid när man läser bilannonser och googlar specifika bilhandlare + omdömen. I går såg jag en positiv recension om vilken toppenaffär köparen gjort. Den var underskriven med mvh Bertil Alm, som författare till inlägget stod Zouhreib 😂
 
Inget tips på specifika modeller men när det kommer till bränsleförbrukning vill jag bara flika in att det kan löna sig att kosta på en optimering av motor och växellåda. När jag lät optimera min BMW X5'a sjönk förbrukningen med ca 15-20% och kör man mycket kommer det snabbt ha betalt sig själv i insparade bränslekostnader jämfört med att köra samma sträcka utan optimering. Så jag rekommenderar att inte stirra för hårt på förbrukningssiffrorna innan man vet vad som går att göra med bilen.
 
Jag har Skoda Fabia Kombi. Den har rullat på i 5 år med endast sevice. Billig försäkring skatt mm.
Köpte den 2019 då den gått 1400 mil för 102,000 modell 2016
Men dom har gått upp i pris som alla andra.

Nissan Micra är driftsäker och billig i drift.
Hade det innan och nu kör sonen Micra.
Nissan Note. ful med bra lastutrymme, där kan man fynda.
 
Förra gången jag köpte bil (strax efter att vevarna försvunnit som startmotor) gick man in på en bilfirma och köpte en bil. Nu ser jag en del andra varianter i annonserna, typ bilförmedling och köp online och leverans hem till dig. Är det något man behöver se upp med där?
 
Jag hade köpt japanskt (Toyota, Honda) eller sydkoreanskt (Kia, Hyundai).

Vår andrabil sedan två år är en Toyota Auris, köpt på rekommendationer från bilreparatörer och besiktningsmän. Litet tråkig men fascinerande strulfri. Dock inte riktigt så soppasnål som vi hoppats, den drar ganska precis 0,6 l/mil snittat över en hel tank. Då rullar den 50% motorväg och 50% mindre landsväg.

Hade just bränsleförbrukningen haft högsta prio så hade jag tittat på nån VAG tvålitersdiesel. Har haft fyra stycken (A3, Passat, Passat, Sharan) och alla har varit förbluffande bränslesnåla. Förra Passaten gick att krypa under 0,4 med samma körmönster som ovan. Nuvarande halvgamla Sharan (1822 kg tjänstevikt) drar typiskt 0,52 .
Däremot hade begagnad VAG fallit bort på dyra modellspecifika reparationer (i min erfarenhet).
 
Vår andrabil sedan två år är en Toyota Auris, köpt på rekommendationer från bilreparatörer och besiktningsmän. Litet tråkig men fascinerande strulfri. Dock inte riktigt så soppasnål som vi hoppats, den drar ganska precis 0,6 l/mil snittat över en hel tank. Då rullar den 50% motorväg och 50% mindre landsväg.
Jag körde min Toyota Auris i Spanien, från Spanien och sedan lite här i Sverige och hade ganska precis 0,5 liter per mil. (en 2013 Touring Sports Hybrid). Finns en tendens att man kan nå 0,4-0,45 liter per mil om man är försiktig, så ska se om det går framöver. (Observationerna är dock över att ha tankat i många olika länder och bensinkvaliteten är inte exakt desamma.)
 
Jag körde min Toyota Auris i Spanien, från Spanien och sedan lite här i Sverige och hade ganska precis 0,5 liter per mil. (en 2013 Touring Sports Hybrid). Finns en tendens att man kan nå 0,4-0,45 liter per mil om man är försiktig, så ska se om det går framöver. (Observationerna är dock över att ha tankat i många olika länder och bensinkvaliteten är inte exakt desamma.)
Jag kan tro att man kan komma ner till 0,5 med vår också, med riktigt stor andel motorväg. Men hybridmodellen är nog också litet snålare än vår (1,2-liters konventionell bensinmotor med automat).
 

Liknande trådar

Fordon Då jag börjar använda hästtransport mer och inte vill be min sambo köra mig så letar jag nu efter en bil som kan dra hästtransport på...
2 3
Svar
56
· Visningar
3 339
Senast: Smurfoff
·
Fordon Vi har flyttat från lägenhet till hus en bit från kommunikationer och inser att vi skulle behöva en andrabil. Dels för att inte bli...
2
Svar
21
· Visningar
1 242
Senast: Fetaost
·
Fritid Hej Letar efter en lampa att ha i min microcamper (läs bilen). Den behöver gå på batterier och inte vara så stor. Jag vill hemskt gärna...
Svar
2
· Visningar
299
Senast: jemeni
·
Kropp & Själ Jag har en crosstrainer hemma i dagsläget, en som jag köpte billigt begagnad och som troligtvis var billig redan när den var ny. Den har...
Svar
19
· Visningar
758

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur är processen
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp