brännmärkt med ett A

Sv: brännmärkt med ett A

Okej! Det ser så trist ut att man kunde tro att de ristat in det med kniv... :(

Jag har en bild hemma också på den sista hästens märke, så kan du få se det med. Kollar upp det nu i helgen! :)

OK, kolla det och lägg gärna in bilden på det andra brännmärket också! Boken heter "El libro de los hierros" (sammanställd av Juan Carlos Altamirano) och kan beställas via http://www.swedishprehorses.se. Den innehåller dock ingen information om de olika stuterierna utan listar bara uppfödarnas märken region för region. Genom stamboken http://www.librogenealogico.com kan man få fram brännmärken på enskilda PRE.

På min ponny står det;
252
O

Vet i alla fall att hon är från Danmark, och där märker man ju ofta hästarna.

Det är den "danska kronan", alltså ett brännmärke man använder på danskuppfödda hästar.

Till Killaloe: Kan för tillfället inte komma på något brännmärke med ett A, har du någon bild på det?

:bow: :bow:

Till alla: tog en halvtaskig bild på den andra, ingen som har en aning om vad det kan vara? Vet att han har gått som distanshäst i Danmark tidigare, och att han som sagt står som "araberrace" vad nu det kan betyda.;)

Bild.

Ojoj oj vilken snygging. Man kan ju spegla sig i honom. :love:
* är jätte avis *

Mitt skimmelsto blev triangelmärkt i mitten på 90-talet. Hennes märkning ser inbränt ut. Hon var inte min då, så jag vet inte hur eller var det är gjort. Det är en stor ful triangel o hon är nästan alldeles kal där när hon har sin sommarpäls. Det ser för j*kligt ut...
Men kan det ändå var frysmärkt tror du?

En skimmel åkte som avelssto i slutet av -97 & skulle innan färd triangelmärkas & veterinären brännde in märket med förklaringen att skimmlar/vita ej går att frysa in triangeln pga att den inte syns.

Hej min häst har några brännmärken på ryggen, någon som kan hjälpa mig att hitta varifrån han är?

vänster sida:

höger sida:

kan du inte ta reda på vilket land han kommer ifrån? Din häst måste ju vara en import, säljaren måste ju veta var h*n fick tag i den. Man måste ju börja nysta någonstans... Undrar hur alla brännmärken kändes de första dagarna, de var ju ganska många...

nej tyvärr kan jag inte fråga säljaren varifrån hästen kommer.. Detta pga att det är han som har gett mig fel pass. Har pratat med han och har påstår fortfarande att hästen är från Ungern. Har pratat med experter där som säger att brännmärkena inte kommer därifrån. Men dom vet inte vartifrån......

Någon som vet vart dom brännmärker på ryggen? Eller om det är en speciell ras eller liknande som gör det?

Jag har ochså haft en häst som var brännmärkt på ryggen (båda sidorna). Jag hade även hästens hela stamtavla som jag skickade till Flyinge (Gunnar Henriksson)så de kunde hjälpa mig att forska.
I mitt fall så skulle hästen ha kommit från tjeckien :confused: men den hade holsteinsk ursprung på faders sida och modern hade ungersk härkomst. På papperen så står det med väldigt konstiga bokstäver. Så jag tror fortfarande att den hästammade från Ungern.

kl

Ang. om brännmärkning är olagligt eller ej här, hur är det med brännmärkning i hoven? Gäller samma regler då? Det är ju tillåtet (krav på) att verka hovarna, men man får ju inte skära hästen med kniv :smirk:

Hej. Araberrace betyder helt enkelt att hästen är en arab (arab ras) Mvh NiNi

Nej, araberrace betyder INTE alls att hästen är en äkta arab utan en arabkorsning....den ursprungliga stavningen är araberrasse från tyskan, och det är en oäkta arab...kan vara arab/berber elelr arab + nån annan ras t.ex. Men den är inte 100%igt äkta som Arabiskt Fullblod.

hej vet någon vad ett brännmärkt A betyder . min ena häst har ett sådant som sitter på höger bog . jag frågade de förra ägarna om de visste varför han hade ett men de hade inte en aning. så jag tänkte om någon här hade en aning om varför han har ett och vad det betyder . tacksam för svar

Här är en sajt med en massa märken, du kanske hittar din här?

http://www.horsedata.co.uk/horse_brands.htm

Jag har ochså haft en häst som var brännmärkt på ryggen (båda sidorna). Jag hade även hästens hela stamtavla som jag skickade till Flyinge (Gunnar Henriksson)så de kunde hjälpa mig att forska.
I mitt fall så skulle hästen ha kommit från tjeckien :confused: men den hade holsteinsk ursprung på faders sida och modern hade ungersk härkomst. På papperen så står det med väldigt konstiga bokstäver. Så jag tror fortfarande att den hästammade från Ungern.

Aha..vad var din häst för ras då? Min påstås vara ren Lippizaner... men det vet man ju inte om det är sant...
Kan du PM:a mig så kanske du kan berätta mer..
Är så nyfiken på hans stam..

kan du inte ta reda på vilket land han kommer ifrån? Din häst måste ju vara en import, säljaren måste ju veta var h*n fick tag i den. Man måste ju börja nysta någonstans... Undrar hur alla brännmärken kändes de första dagarna, de var ju ganska många...

Ja dom e många... o ganska stora också, kanske ca 10 cm höga

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 127
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
13
· Visningar
1 362
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 074
Senast: Lavinia
·
Kultur Alltså, en fiktiv fråga från en bok jag läser. Kvinna A: lämnat en våldsam man som hotar med det ena och det andra. Förlorar hon...
Svar
17
· Visningar
804
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama