brännmärkt med ett A

Sv: brännmärkt med ett A

hej vet någon vad ett brännmärkt A betyder . min ena häst har ett sådant som sitter på höger bog . jag frågade de förra ägarna om de visste varför han hade ett men de hade inte en aning. så jag tänkte om någon här hade en aning om varför han har ett och vad det betyder . tacksam för svar

För en del år sedan vet jag att det var snack om en häst som tävlades i hoppning på regional nivå som hade ett A brännmärkt på sidan av rumpan. Tittade man lite snabbt så såg det ut som en triangel och det var väl därför frågan kom upp om huruvida den då fick tävla. Det visade sig att den hästen var "triangelmärkt" (fast uppenbarligen med ett A då...) för tävling inom galoppen. Det var ett fullblod och den hade fått nån kronisk grej som gjorde att den fick nåt knas med andningen när det löpte. Tydligen fick då denna häst tävla som ridhäst. Jag har aldrig efter detta varken sett eller hört talas om en häst som haft samma märkning.

Det kanske låg nåt fuffens bakom detta, jag vet inte...

när jag gick hovslagarskolan i skara 1990-91 kom veterinärerna på hästkliniken in i vår smedja för att glödga triangeljärnet de hade vid brännmärkningen av utdömda hästar.

Oj vilka vackra hingstar! Har du ngn aning om varifrån i Spanien de kommer? Kanske finns de med i en bok om PRE-brännmärken som jag har (kan ju vara märkta med en PRE-uppfödares märke trots att de ej är renrasiga alt. saknar papper). Boken innehåller dock tusentals olika märken listade efter regioner, lite som att leta efter en nål i en höstack! Tycker JL-märket ser väldigt bekant ut, men jag kan inte placera det just nu.

när jag gick hovslagarskolan i skara 1990-91 kom veterinärerna på hästkliniken in i vår smedja för att glödga triangeljärnet de hade vid brännmärkningen av utdömda hästar.

:bow:

varför skulle dom göra de om de var förbjudet ?

Föreskriften SJVFS 1995:11 är ersatt av Djurskyddsmyndighetens föreskrift som du hittar på följande länk:
http://www.djurskyddsmyndigheten.se/

Den första lagen kom 1995 och ersattes av DFS 2005. Vad är det som är så svårt att begripa??:cool:

Rolle
Islandshästar på lösdrift

ja å min häst blev triangelmärkt genom brännmärkning 1997 !! på djursjukhuset !! va e de du inte begriper ?

Att det fortfarande är frågetecken angående om det är tillåtet, bara för att vissa som borde veta, inte har uppfattat det, innebär inte att det är tillåtet? Att djursjukhuset gjorde det 1997 är bara att beklaga, vad är det mer de kan ha missat...kan man undra.
Jag trodde bara att det var några här som fortfarande inte förstått att det är förbjudet, minst sedan 1995. ;)

Rolle

Senast ändrad:

Mitt skimmelsto blev triangelmärkt i mitten på 90-talet. Hennes märkning ser inbränt ut. Hon var inte min då, så jag vet inte hur eller var det är gjort. Det är en stor ful triangel o hon är nästan alldeles kal där när hon har sin sommarpäls. Det ser för j*kligt ut...
Men kan det ändå var frysmärkt tror du?

För en del år sedan vet jag att det var snack om en häst som tävlades i hoppning på regional nivå som hade ett A brännmärkt på sidan av rumpan. Tittade man lite snabbt så såg det ut som en triangel och det var väl därför frågan kom upp om huruvida den då fick tävla. Det visade sig att den hästen var "triangelmärkt" (fast uppenbarligen med ett A då...) för tävling inom galoppen. Det var ett fullblod och den hade fått nån kronisk grej som gjorde att den fick nåt knas med andningen när det löpte. Tydligen fick då denna häst tävla som ridhäst. Jag har aldrig efter detta varken sett eller hört talas om en häst som haft samma märkning.

Det kanske låg nåt fuffens bakom detta, jag vet inte...
Japp det gjorde det. Låg något fuffens bakom alltså. A-märkning för galopphästar existerar inte och jag kommer ihåg det där exemplet.

När det är frysmärkt blir hårstråna alldeles vita (undrar hur man gör med skimmlar?) Brännmärkning lämnar ärr som kan se ut som kala fläckar där det bränts in. Det kan ju ske brännmärkning i Sverige trots at det är förbjudet men jag tror det är ovanligt nu. Det är ju ett lagbrott att göra så och kan åtalas. Men skedde det i mitten av -90 talet kan det ju vara i gränsen av lagstiftningen, om det inte skett utomlands där det fortfarande är tillåtet i många länder.

Rolle

Oj vilka vackra hingstar! Har du ngn aning om varifrån i Spanien de kommer? Kanske finns de med i en bok om PRE-brännmärken som jag har (kan ju vara märkta med en PRE-uppfödares märke trots att de ej är renrasiga alt. saknar papper). Boken innehåller dock tusentals olika märken listade efter regioner, lite som att leta efter en nål i en höstack! Tycker JL-märket ser väldigt bekant ut, men jag kan inte placera det just nu.

Tack! :) :bow:
Jag har ett par gamla papper hemma där det kanske står. Tror faktiskt att jag har kopiar på alla hästarnas papper, ska kolla det när jag kommer hem från jobbet idag. Var får man tag på en sån där bok om PRE-brännmärken? Vad avis jag blir! ;) Jag har en bild hemma också på den sista hästens märke, så kan du få se det med. Kollar upp det nu i helgen! :)

Hennes är alldeles kalt o ser inte alls trevligt ut. Sitter väldigt högt upp på låret. Det ser ut som om de inte riktigt vetat vad de gjort när de märkt henne...
Det har skett här i Skåne. Ska kolla bland hennes papper om jag kan hitta var o när!

Hittar inte exakt datum, men hon är hältutredd i Helsingborg maj-94 o även friskförklarad samma månad efter vila.
Så nångång efter det är hon ju märkt.

Det är den "danska kronan", alltså ett brännmärke man använder på danskuppfödda hästar.

Allmännt:
Brännmärken är inget ovanligt i Danmark och Tyskland. I Tyskland brännmärks fölen på vänster sida av rumpan vid fölpremieringen (dvs alla hästar och ponnyer brännmärks med sina resp. märken från området/rasen/typen). Även ponnyer i England kan vara brännmärkta med stuteriets symbol. Vet ej om det fortfarande pågår, men vi hade en New Forestponny från Bunkers stuteri i England, hon var brännmärkt med två B.
Tyska brännmärken finns tex på sidan: http://www.pferdekutscher.de/home/brand/brand.html

Till Killaloe: Kan för tillfället inte komma på något brännmärke med ett A, har du någon bild på det?

Enligt att antal på Avel så ska en frysmärkning på en skimmel bli ungefär som du beskriver din. Typ ett svart ärr.

*kl*

Så som jag har fått för mig det (kan ju vara helt uppåtväggarna fel också) så är hästen ifråga en importerad (förlänge sen) korsningssak (runt ponnygränsen) med welsh i eller så och det är lite därför jag är nyfiken om det betyder något speciellt..

Bild på hästen

Det var vad jag hittade på honom i bildväg... Vet inte om det är till någon hjälp :crazy:

Ponnyn på bilden påminner mkt om en ponny (som nu borde ha några år på nacken)... vad heter den? har den tävlat mkt i dressyr?

Tyvärr syns det väldigt dåligt, om jag inte är helt blind skymtar jag något på bogen, men tror inte jag har sett ngt liknande någon gång. Skulle gissa på att den blivit brännmärkt med uppfödarens (dvs. stuteriets) brännmärke, i och med att du skrev att det var en import.

okej, ja det verkar ju mycket möjligt då.
Vi får helt enkelt forska vidare och hoppas på att någon annan sett något liknande innan :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 127
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
13
· Visningar
1 362
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 071
Senast: Lavinia
·
Kultur Alltså, en fiktiv fråga från en bok jag läser. Kvinna A: lämnat en våldsam man som hotar med det ena och det andra. Förlorar hon...
Svar
17
· Visningar
804
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama