brännmärkt med ett A

chamir

Trådstartare
hej vet någon vad ett brännmärkt A betyder . min ena häst har ett sådant som sitter på höger bog . jag frågade de förra ägarna om de visste varför han hade ett men de hade inte en aning. så jag tänkte om någon här hade en aning om varför han har ett och vad det betyder . tacksam för svar

Sv: brännmärkt med ett A

Vet att det är en gamal tråd jag *puttar upp* men jag är väldigt nyfiken på det så varför skapa en ny :)

För det första undrar man ju var hästen kommer ifrån, eftersom det mig veterligen inte är tillåtet att brännmärka hästar här i Sverige. Tror det är svårt att få svar på frågan utifrån de knapphändiga uppgifter som lämnats. Vad är det för ras på hästen t.ex.?

va då inte tillåtet ? får man inte triangelmärka hästen om den blir utdömd då ? :smirk:

Du tror inte den är frysmärkt då....;) :D

Rolle
Islandshästar på lösdrift

nej...

när man frysmärker en häst blir håren vita (tex: travares nummer på halsen)
när man brännmärker hästen blir de ett ärr (tex: triangelmärkt om den blir utdömd)

å inget av de är förbjudet i sverige !

Senast ändrad av en moderator:

Triangelmärkning sker i Sverige genom frysning = blir en vit triangel.
I alla fall innan vårt EU-inträde var det förbjudet att brännmärka djur i Sverige. Kan ju ha ändrats efter det genom EU:s försorg.

Jo jag vet, har ett gäng frysmärkta islänningar ute i hagen. Vad jag menade var att de triangelmärkta jag sett har varit frysmärkta.
Enligt djurskyddslagen är jag nästan säker på att det är förbjudet att brännmärka i Sverige. I Tyskland och Danmark är det nog fortfarande vanligt med brännmärkning. Du kan titta här:
I Jordbruksverkets föreskrifter
SJVFS 1995:11 anges att identitetsmärkning av häst
får ske genom frysning. Märkning får endast utföras
av person som fått särskild utbildning för
ändamålet. Brännmärkning är inte tillåten oavsett om
det sker för identitetsmärkning eller för något
annat liknande ändamål.

Om du har något som motsäger detta är jag intresserad av att veta var jag kan hitta det....

Rolle

*kl*

Så som jag har fått för mig det (kan ju vara helt uppåtväggarna fel också) så är hästen ifråga en importerad (förlänge sen) korsningssak (runt ponnygränsen) med welsh i eller så och det är lite därför jag är nyfiken om det betyder något speciellt..

Bild på hästen

Det var vad jag hittade på honom i bildväg... Vet inte om det är till någon hjälp :crazy:

men jag har ju själv haft hästar som blivit triangelmärkta ! konstigt att inget som gjort de eller varit med har vetat att de är förbjudet.

Finns en häst i mitt stall men hon har typ ett horn eller nått sånt. Frågade min ridlärare som tävlar henna vad det betyde hon svarade att Stuteriet där hon kommer i från i Danmark bränmärker alla sina ston för att kunna identifiera dom bättre senare. Hästen i fråga kommer från danmark.

Kram :bump:

Hittade var det står idag:
Föreskrifter om ändring i Djurskyddsmyndighetens DFS 2005:7
föreskrifter (DFS 2004:14) om operativa ingrepp på
eller injektioner till djur;
Saknr L 41
Utkom från trycket
den 25 april 2005
Omtryck

Där framkommer bl.a. att frysmärkning och chipmärkning är tillåtet med vissa förbehåll. Om det är tillåttet enligt lag är det som inte är tillåtet alltså förbjudet och tvärt om.

Rolle

mitt sto är ju oxå brännmärkt med ett h på rumpan och sedan stuteri nummret.
hon är inporterad från tyskland och är ett hannovernar sto

jag har även sett det på en valacker som en annan ´tjeje äger nu kommer jag inte i håg vad det är för typ av märke.

*delvis knapplån*

Har även jag ett sto som är hannoveranare som har ett brännmärkt H på rumpen... Det hade hon när hon kom hit från tyskland för där är det tillåtet med brännmärkning!
Seen har hon dock även blivit triangelmärkt här i sverige pga en skada.. Men triangeln är vit för att dom frysmärkte den, därför att dom enligt vet. inte får brännmärka här i sverige!

Okej, ja det kaske kan vara något åt det hållet då :)

Ingen som har någon aning om vad just A:et betyder?

Jag gör ett litet knapplån här och undrar, finns det ingen sida på nätet där man kan söka på olika brännmärken?

Jag har själv en andalusier från Spanien som är märkt med en kungakrona och ett "Elvis E", ett sånt där skrivstils E som Elvis använde i sina autografer.

Bild på brännmärket
3888398.jpg

Har också haft en andalusierhingst märkt med JL och med en ring runt
3888293.jpg

Samt en som var märkt med ett S med två lodräta sträck genom.

Alla tre är importerade från Spanien, skulle vara kul att veta var de kommer ifrån.

Har en dansk import med en brännmärkning på låret föreställande ett A i en cirkel. Vet inte om det har något med rasen att göra, står som "arberrace" på danska sidor. Någon som vet vad dte ärpå svenska?

En annan i stallet har en sån här.

Sen har vi en som kom ganska nyss med brännmärkning på båda sidor om halsen. Ingen aning om vad det kan vara...ska se om jag kan ta ett kort eller två i dagarna.;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 127
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
13
· Visningar
1 362
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 074
Senast: Lavinia
·
Kultur Alltså, en fiktiv fråga från en bok jag läser. Kvinna A: lämnat en våldsam man som hotar med det ena och det andra. Förlorar hon...
Svar
17
· Visningar
804
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama