J

Johanna_Agge

Någon som vet om de finns brandlarm som man kan ha i stallet där larmet liksom går in i huset istället.. känns ganska onödigt att ha ett brandlarm i stallet när man själv iaf inte hör det å det dessutom riskerar att göra hästarna räddare om det börjar binna pga allt tjut. Det jag menar är alltså att det tjular i huset stället för i stallet om de skulle börja brinna... rörigt men hoppas ni fattar.. :smirk:

Vad kan de kosta isf??

//Johanna

Sv: Brandlarm

Vi har ett inbrottslarm till huset som man kan koppla i hop med brandlarm både i huset och stallet. Om det skulle börja brinna i stallet så tjuter sirenen i huset samtidigt som larmet går hos larmfirman. Där kan dom se vart larmet har gått på fastigheten och ringer upp. Om vi inte svarar så skickar dom brandkår eller väktare beroende på vilken enhet av larmet som utlöstes.

ok de låter ju riktgt bra..!
jaa.. nu vet jag ju iaf att de finns..

vad kostade ditt larm??

inte för mycket hoopas jag.. :angel:

//Johanna

Kolla även med ditt försäkringsbolag, ofta kan man få en sänkning av försäkringen om man har godkänt larm... Det kan ialla fall motsvara en del av kostnaden!

Ja det finns
Jag hade en man här innan jul som ville sälja brandlarm ,Larm mm
Man sätter det på huset med sändare. Sådana firmor som säljer larm. Eller försäkringsbolag .

Tänk på att det måste vara special kännare för att klara att sitta i ett stall, tyvärr funkar inte vanliga "deckar" pga dammet i stallet (vilket larmkillarna tyvärr inte alltid känner till). Vi har ett mkt välventilerat stall som man upplever som väldigt damfritt. Fick installerat branddeckare i stallet samtidigt som vi installerade i boningshuset. Allt var frid och fröjd en tid (ca 3 veckor) sedan brakade helvetet löst en natt (naturligtvis mitt i natten...) brandlarmet i stallet gick igång snacka om att man kommer ur bingen snabbt och med ett ben i brallorna var man ute på gården för att upptäcka att det inte alls brann (tur man har starkt hjärta snacka om att man får puls när man tror det brinner i stallet). Han som tur var stoppa utryckning, larmet återställdes och gick igång igen efter 10 minuter. När teknikerna kom ut dagen efter och kollade det så var det helt igensatt av dampartiklar och detta gjorde att det larmade. Har nu efter kollat upp det och för att klara att sitta i stall måste det var en mkt speciell typ av decka. Till vårt stall skulle det kosta över 50.000:- , så nu är vi utan brandlarm i stallet.

Min syster har branalarm i både stall. Tror att det samanlagt kostade ca 75 000kr då man behver en speciellt material. Vanliga brandvarne går ej pga av allt damm.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 638
Senast: Enya
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 191
Senast: lundsbo
·
Övr. Hund Vet inte om det går att göra åt åt, men nån kanske har nån ide om nåt som kan hjälpa... Jag jobbar skift och har av naturen begåvats...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 929
Senast: _Taggis_
·
Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
16 909

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka