Även jag har blivit biten av hund, flera gånger (dock av olika hundar).
Första hunden kanske var en bra hund, den var dock extremt understimulerad (hund av krävande bruksras) som inte fick göra något alls.
Andra hunden var en i grunden ganska osäker hund där matte förstäkte alla tänkbara rädslor så mycket det gick, medvetet dessutom, helt jäkla galet...
Sedan träffade jag en hund som flertalet gånger bitit sin ägare samt ägarens vänner. Hunden i fråga var korsning av krävande raser, fick inte göra något och hade en rädd och stressad matte. Men även där blev det bra, riktigt bra faktiskt. När matte väl fick rätt hjälp tog det inte lång tid innan hon vågade lita på sin hund igen och hunden blev en glad, lätthanterlig hund.
Jag har även blivit biten av en osäker hund som jag visste att kunde bita. Vid ett tillfälle hanterade jag en situation med hunden fel, jag tänkte mig inte för och vips högg den mig i armen.
Jag har även blivit biten av en av de absolut genomsnällaste hundar jag någonsin mött. Det resulterade i sår som gjorde att jag fick knapra medicin i en vecka och knappt kunde sova på några nätter för att jag hade så ont. Anledningen till att hunden bet? Den själv hade väldigt ont, hamnade i en situation där den kände att den behövde skydda sig från en annan hund och jag var dum nog att gå mellan. Men ja, i grunden var den hunden en av de bästa mentalt som jag träffat.
Kort sagt: det finns tusen anledningar till att en hund bits och det är därför väldigt olämpligt att säga "gör dig av med hunden!" på en gång, framförallt i situationer där ägaren hela tiden velat jobba för att få hunden bättre.