Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
TS, var bor du? Om du inte vill säga kanske du kan PM:a?
Göteborg
Ingen hundras bara " är så här" hundar blir oftast det man gör dom tillJag har en Jack Russell, dryga året gammal. Hane. Han är riktigt aggressiv vid hundmöte. Har huggit mig i arm/händer flera gånger. Blir arg/aggressiv om hund/människor/vadsomhelst passerar utanför fönstret. Han har två hundkompisar hemma hos min mamma som han är snäll mot.
Köpet av den här hunden var inte alls genomtänkt får jag väl erkänna. Köpte honom när han var 12 veckor. Eller om det var 8, när de får gå från mamman iaf. Jag gillar inte ens hundar supermkt men tänkte att det var som med barn, man gillar sin egen. Självklart tas han väl omhand, men just att han är så bråkig och jobbig gör att det inte direkt är roligt. Jag vill helst omplacera men min familj vill inte. Min mamma tyckte att man hellre avlivar isåfall, det tankesättet förstår inte jag, är väl alla gånger bättre omplacera än döda någon?
Vi har tränat på hundmöten men det blir aldrig bättre. När får man ge upp?
Någon som har bra tips? Hunden är fysiskt frisk iaf. Jätte-skällig, bråkig och aggressiv är han. Hört att Jack Russells är såhär. Men har flera kompisar med såna och deras är både lugna och tysta.
Ingen hundras bara " är så här" hundar blir oftast det man gör dom till
Självklart finns olika individer inom alla raserFast det här stämmer ju inte ens lite. Visst utvecklas hundens egenskaper åt olika håll beroende på hur man väljer att förvalta och hantera dom. Men att de skulle bli vad man gör dom till stämmer inte ens lite.
Självklart finns olika individer inom alla raser
Men att påstå att jrt "är" på detta sättet är ju bara bullshit. (Det va väl mer det jag menade, jag utryckte mig lite oklart, jag håller med)
Min första hund va en Parson RusselJag skulle säga att jrt har närmare till att tända till och ta till bett än många andra raser. Men jag håller med dig om att de inte ska vara hur som helst för det, men det är nog lättare att hunden går ur händerna om man som nybörjare köper denna typen av hund. Sen kan ju just denna hunden ha brister som gör den ännu svårare.
Men ja, då förstår jag hur du menar
Göteborg
Kör en putt på det här.
Vi har jobbat så mycket med vår hund nu i flera månader. Han aktiveras jättemycket, verkar inte ett dugg understimulerad och han började sköta sig under hundmöten. Inte 100% och inte om de kom för nära men det började gå så bra!
Vi har tränat att han ska sitta vid möten för att ha fokus på oss och inte andra hundar, har funkat jättebra. Oftast räcker att bara säga så lyder han men ibland får man trycka lite på rumpan så han sätter sig. Ingen big deal.
Tills idag. En liten hund ska passera på flera meters håll, den skäller lite men inget farligt, vår hund ballar ut totalt. Min sambo säger åt hunden att sitta eftersom det brukar lugna ner honom. Men idag tvärvände han och högg min sambo i handen riktigt illa. Inget litet nafs utan han högg, hade det varit ett barn hade han ju bitit av fingret
Känns så tråkigt, det började verkligen bli bra. Och så blir det såhär. Är det någon idé att försöka omplacera eller ska man ta bort en hund som attackerat såhär? Eller ska vi hoppas att han bara fick någon slags hjärnsläpp?
Vi gick upp i lägenheten direkt efter det, för vi behövde stoppa blödningen. Då var hunden superlydig, satt blickstilla och verkade skämmas ordentligt. Det känns som att han vet att han gör fel men ändå inte kan kontrollera sig.
Klicker/skvallerträning funkar inte på vår hund. Har redan testat. Både själva och med hjälp av proffs. Proffset gav för övrigt upp och sa att vore detta en stor hund hade han varit död sen länge.
Vi använder inte våld mot hunden, det är ibland man måste peta till honom på rumpan, och det är inte direkt så att vi trycker ner hunden i asfalten utan en lätt touch på rumpan. Godis är inte intressant för honom utan vi har en boll i ett snöre som vi leker med honom som belöning.
Som sagt har det funkat jättebra tills igår när han blev jättearg och högg, visst den andra hunden skällde men det ska ju våran klara av.