Bråkig hund

Ja själv kan jag nog inte göra så mycket. Kanske är lättare att omplacera om han åtminstone är lugnare vid hundmöten, alltså att någon kunnig känner sig mer manad att ta över om det värsta är borta iaf.

Det är svårt det här, är ju en väldigt mysig hund när han är snäll. Eller när han sover :p men jag tror som du att han skulle få roligare med någon som vill pyssla med tex agility.

Nä hund var/är inte min grej, väldigt dumt att jag inte insåg det INNAN jag köpte en.
En eloge för att du är så ärlig. Självklart skall hunden omplaceras o inte avlivas om den inte har så stora problem att den är totalt omöjlig att kommunicera med öht.

Du har fått bra råd redan, tänkte fylla på med mina tankar. Huruvida uppfödaren är seriös o tar tbx hunden för omplacering är beroende av om hen har möjlighet öht att ta emot en hanhund som är så brötig utomhus. Hittar de hen här:
http://jackrussellklubben.se/kopaHund2/uppfodare/index.html ? Om du hittar uppfödaren där så har hen förhoppningsvis en hemsida där du kan läsa mer.

Under tiden kanske du kan ta hjälp för vardagsfostran av de JRT ägare med välartade hundar som finns i din omgivning?
JRT´s är mycket aktiva hundar som bl a används till grytjakt, dessutom är det en terrier, inte en bra kombo för en förstagångshund.

Lycka till!

Jag har en Jack Russell, dryga året gammal. Hane. Han är riktigt aggressiv vid hundmöte. Har huggit mig i arm/händer flera gånger. Blir arg/aggressiv om hund/människor/vadsomhelst passerar utanför fönstret. Han har två hundkompisar hemma hos min mamma som han är snäll mot.

Köpet av den här hunden var inte alls genomtänkt får jag väl erkänna. Köpte honom när han var 12 veckor. Eller om det var 8, när de får gå från mamman iaf. Jag gillar inte ens hundar supermkt men tänkte att det var som med barn, man gillar sin egen. Självklart tas han väl omhand, men just att han är så bråkig och jobbig gör att det inte direkt är roligt. Jag vill helst omplacera men min familj vill inte. Min mamma tyckte att man hellre avlivar isåfall, det tankesättet förstår inte jag, är väl alla gånger bättre omplacera än döda någon?

Vi har tränat på hundmöten men det blir aldrig bättre. När får man ge upp?
Någon som har bra tips? Hunden är fysiskt frisk iaf. Jätte-skällig, bråkig och aggressiv är han. Hört att Jack Russells är såhär. Men har flera kompisar med såna och deras är både lugna och tysta.

Han han stamtavla och är registrerad i SKK?
I så fall kan jag ta en titt i min umgängeskrets om det är någon som är sugen :)

Han han stamtavla och är registrerad i SKK?
I så fall kan jag ta en titt i min umgängeskrets om det är någon som är sugen :)

Det ska han ha enligt uppfödaren. Fick en hel lunta med papper när jag hämtade honom, väldigt osäker på var de papprena är just nu bara. Men borde väl kunna få kopior från skk om jag klantar bort de. Ska leta imorgon och se om jag hittar alla papper.

Det ska han ha enligt uppfödaren. Fick en hel lunta med papper när jag hämtade honom, väldigt osäker på var de papprena är just nu bara. Men borde väl kunna få kopior från skk om jag klantar bort de. Ska leta imorgon och se om jag hittar alla papper.
Ja du kan få ny stamtavla, eller snarare kopia från SKK, kostar några hundralappar.

Lite uppdatering/input sökes.

Har jobbat med hunden ett tag nu och tja han är inte snäll.
Har fått bukt med att han drar när man är ute och går så det är ju ett stort framsteg. Han har även slutat bry sig om hundar som är långt borta, kalas! MEN istället har hundmötena eskalerat.

Han får helt galna utbrott. Han ska inte leka eller busa, han ska döda. Han blir helt blockerad. Idag blev han helt tokig och hoppade efter min sambo och högg honom i armen rejält. Då fick han en rejäl tillsägelse och det märks att han förstår men tre sekunder senare är det som bortblåst.

Lite senare under samma promenad blev han arg och hoppade och högg mig i min hand, fick tag i min tumme men hade som tur var skinnhandskar på mig som skyddade. Ännu lite senare under samma promenad hoppade han efter mig när han blev arg. Då hann jag parera med foten/benet så att han stötte emot benet i hoppet och ramlade istället. Då låg han i nån sekund och såg ut att förstå att han varit dum. Sen tvärvände det och han blev tokig igen.

Vi ska på hundkurs 26 februari. Men det är ju några dagar kvar. Som han börjat nu med att hugga efter oss så tycker jag att hans beteende eskalerat. Det är inte så att vi kommit emellan och han råkat bita utan han har siktat in sig och hoppat efter armar/händer.

Är det ett hopplöst fall eller kan vi få bukt med det?
Inne är han världens snällaste, bara ute han blir ett litet monster.

Senast ändrad:
....
Hade du kolla honom hos veterinär? Ifall det finns någon smärtproblematik som understödjer hans beteende. Osäkert djur med smärta kan bli rejält omvänt.

Drar parallell till ett sto jag hade som hade "nära till instinkterna". En gång när hon fölat någon dag innan så släppte vi ut henne och bäbisen medan vi mockade boxen. Hon sprang och verkade vricka sig för hon visade aningen hälta. När jag kom för att ta in sprang hon efter fölet. Det gjorde ont att springa, hon kopplade smärtan till fara och blev "vildhäst" och flydde. Det gick inte att ta henne. Det tog oss många många timmar trots liten hage. Det slutade med att jag låg på marken och sköt en havrebalja framför mig. Den lockade, och hon kom närmare och när hon till slut kom tillräckligt nära fick jag tag i grimman.

På samma sätt kanske din hund kopplar smärta till fara och då går det överstyr.

Ba' en vild teori......

Hade du kolla honom hos veterinär? Ifall det finns någon smärtproblematik som understödjer hans beteende. Osäkert djur med smärta kan bli rejält omvänt.

Drar parallell till ett sto jag hade som hade "nära till instinkterna". En gång när hon fölat någon dag innan så släppte vi ut henne och bäbisen medan vi mockade boxen. Hon sprang och verkade vricka sig för hon visade aningen hälta. När jag kom för att ta in sprang hon efter fölet. Det gjorde ont att springa, hon kopplade smärtan till fara och blev "vildhäst" och flydde. Det gick inte att ta henne. Det tog oss många många timmar trots liten hage. Det slutade med att jag låg på marken och sköt en havrebalja framför mig. Den lockade, och hon kom närmare och när hon till slut kom tillräckligt nära fick jag tag i grimman.

På samma sätt kanske din hund kopplar smärta till fara och då går det överstyr.

Ba' en vild teori......

"Tyvärr" inga fel på honom kroppsligt. Skulle ju kunnat förklara/lösa beteendet annars men nä. Han bryr sig inte om tikar heller (inte ens löptikar) så verkar inte ha någon direkt könsdrift heller. Aldrig sett honom jucka på ngt heller, det gör typ alla kompisars hundar.

Han verkar inte förstå att han ska sluta. När han umgås med hundar han känner så är han på och ska reta dom tills de till slut får nog och blir arga på honom eller börjar leka. Och så håller han på, mammas ena hund blev så trött på honom att hon brottade ner honom och satte sig på honom (och det är en stor dalmatiner så ingen liten hund direkt). Direkt efter är han där och ska retas igen, blir en hund han känner arg på honom så förstår han inte att han ska backa utan då fortsätter han reta den tills den andra flippar.

Medan om vi möter helt okända hundar så blir han helt galen som sagt.

Har fått bukt med att han drar när man är ute och går så det är ju ett stort framsteg. Han har även slutat bry sig om hundar som är långt borta, kalas! MEN istället har hundmötena eskalerat.

Han får helt galna utbrott. Han ska inte leka eller busa, han ska döda. Han blir helt blockerad. Idag blev han helt tokig och hoppade efter min sambo och högg honom i armen rejält. Då fick han en rejäl tillsägelse och det märks att han förstår men tre sekunder senare är det som bortblåst.

Lite senare under samma promenad blev han arg och hoppade och högg mig i min hand, fick tag i min tumme men hade som tur var skinnhandskar på mig som skyddade. Ännu lite senare under samma promenad hoppade han efter mig när han blev arg. Då hann jag parera med foten/benet så att han stötte emot benet i hoppet och ramlade istället. Då låg han i nån sekund och såg ut att förstå att han varit dum. Sen tvärvände det och han blev tokig igen.

Vi ska på hundkurs 26 februari. Men det är ju några dagar kvar. Som han börjat nu med att hugga efter oss så tycker jag att hans beteende eskalerat. Det är inte så att vi kommit emellan och han råkat bita utan han har siktat in sig och hoppat efter armar/händer.

Får han göra något utöver promenader?

Jag tycker det låter som en frustrerad terrier jag. De har låg bittröskel och lär sig fort, tyvärr.

Får han göra något utöver promenader?

Jag tycker det låter som en frustrerad terrier jag. De har låg bittröskel och lär sig fort, tyvärr.

Nja vi övar lite lydnad/tricks inomhus i lägenheten men det är typ allt. Han ligger mest och sover hela dagarna eller ligger i fönstret och tittar ut (bor på 9e våningen så han har bra uppsikt iaf). Han har nästan helt slutat skälla på saker utanför iaf, lite framsteg.

Annars vet jag inte riktigt vad vi ska göra för aktiviteter. Agility går bort för det tycker jag verkar tråk och har inte tid iom har häst, snart två hästar. Springa gillar han inte, det syns att han tycker det är skittrist, inte att det gör ont att springa men han ser bara riktigt uttråkad ut.

Simma gör vi på sommaren, det älskar han men är svårt nu ju. Det finns en stor gräsplan utanför vår lägenhetsbyggnad där man kan leka med hunden men problemet är att det gör massor med hundägare och då går det inte iom att han blir så arg.

Stallet avskyr han att vara i så det slipper han iaf.

Nja vi övar lite lydnad/tricks inomhus i lägenheten men det är typ allt. Han ligger mest och sover hela dagarna eller ligger i fönstret och tittar ut (bor på 9e våningen så han har bra uppsikt iaf). Han har nästan helt slutat skälla på saker utanför iaf, lite framsteg.

Annars vet jag inte riktigt vad vi ska göra för aktiviteter. Agility går bort för det tycker jag verkar tråk och har inte tid iom har häst, snart två hästar. Springa gillar han inte, det syns att han tycker det är skittrist, inte att det gör ont att springa men han ser bara riktigt uttråkad ut.

Simma gör vi på sommaren, det älskar han men är svårt nu ju. Det finns en stor gräsplan utanför vår lägenhetsbyggnad där man kan leka med hunden men problemet är att det gör massor med hundägare och då går det inte iom att han blir så arg.

Stallet avskyr han att vara i så det slipper han iaf.

Det finns ju massor, spåra, nosövningar osv. Du har ju en högenergisk hund som vill jobba, jobba, jobba.
Är han mycket hemma själv?

Jo men inte för att åka till en agilitybana och hänga där 4 timmar 5 dagar i veckan.

Han känns totalt ointresserad av olika former av aktiviteter. Det är typ sova som är det han mest gör.

@lady_vip
Han är aldrig ensam hemma.

Jo men inte för att åka till en agilitybana och hänga där 4 timmar 5 dagar i veckan.

Han känns totalt ointresserad av olika former av aktiviteter. Det är typ sova som är det han mest gör.

@lady_vip
Han är aldrig ensam hemma.
Han förstår nog inte vad han får ut av aktiviteter, hundar är ju såna att de inte gör något de inte får ut något av. Han fattar ju inte att han mår bra av det, speciellt inte om han inte är van.

Är ni rädda för att bli bitna ute så sätt munkorg på och avvakta kursen.

Han förstår nog inte vad han får ut av aktiviteter, hundar är ju såna att de inte gör något de inte får ut något av. Han fattar ju inte att han mår bra av det, speciellt inte om han inte är van.

Är ni rädda för att bli bitna ute så sätt munkorg på och avvakta kursen.

Jag säger inte att han inte är understimulerad men OM han är det, borde han inte hitta på hyss och sånt för att aktivera sig? Han har inget oönskat beteende alls hemma. Förstör inget, springer inte runt osv.

Utan det är bara vid möten han blir helt annorlunda. Det känns inte som att det beror på understimulering. För då borde han bli lika tokig av att möta tex en hare och då står han bara och tittar lite istället och den fortsätter vi som vanligt.

Munkorg får vi nog ha. Vi har vgw-sele som funkar super för att inte dra, och om han är dum vid tex möten så dras hunden runt med sån sele, det lärde han sig direkt så vid möten vänder han sig själv numera. Men som sagt, själva dragandet har han slutat med så det är ju en seger iaf.

Jag säger inte att han inte är understimulerad men OM han är det, borde han inte hitta på hyss och sånt för att aktivera sig? Han har inget oönskat beteende alls hemma. Förstör inget, springer inte runt osv.

Utan det är bara vid möten han blir helt annorlunda. Det känns inte som att det beror på understimulering. För då borde han bli lika tokig av att möta tex en hare och då står han bara och tittar lite istället och den fortsätter vi som vanligt.

Munkorg får vi nog ha. Vi har vgw-sele som funkar super för att inte dra, och om han är dum vid tex möten så dras hunden runt med sån sele, det lärde han sig direkt så vid möten vänder han sig själv numera. Men som sagt, själva dragandet har han slutat med så det är ju en seger iaf.
Inte alls säkert att det syns hemma. Jag har själv en hund som är väldigt utåtagerande, och väldigt krävande. Hon är ett monster vid möten om hon inte har fått jobba ordentligt. Inne och till vardags är hon hur enkel som helst, har aldrig tagit i sönder något.

Inte alls säkert att det syns hemma. Jag har själv en hund som är väldigt utåtagerande, och väldigt krävande. Hon är ett monster vid möten om hon inte har fått jobba ordentligt. Inne och till vardags är hon hur enkel som helst, har aldrig tagit i sönder något.

Där ser man. Googlat spåra iaf. Verkar ju ganska enkelt att göra själv så ska testa det redan imorgon.

Hunden kan också "stänga av" om den inte mår bra. Man kan tro att hunden är lugn och harmonisk, medan den egentligen nästan är apatisk.

Det låter ju inte alls som att du vill ha hund. Du pratar om att "hänga på på ailitybana 4 h". Du måste ju ha hund för att göra roliga saker med. Att aktivera hunden ska ju inte vara en jobbig sak, utan själva orsaken till att man skaffar hund!

Om vi vänder på frågan: Vad tycker du att är det bästa med att ha hund? Vad tycker du är roligt att göra med hundar? Vad vill du ha av din hund?

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 077
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en hund (Terrier Brasileiro tik på ca 2 år) som sedan hon var ca 3 månader uppvisat symptom på allergi...
2
Svar
23
· Visningar
2 718
Senast: Sandora
·
Hundträning Ny på detta forum (och ett liknande hundforum där jag ställt samma fråga). Det är så att jag har lite funderingar kring hundfrågor som...
2
Svar
23
· Visningar
3 036
Senast: sanmatte
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 495
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Storlek röd Kong?