Bråkig häst

J

jagrider

Hej!

Jag har en jättefin storhäst, och han har alltid varit snäll (ganska iallfall..)
Men nu så har han blivit väldigt kaxig. Det började för några månader sen då jag skulle ta in honom från hagen,och han nafsade mig i jackan hela tiden. då räckte det med att säga till honom att sluta så slutade han. Men sen så började han ställa sig lite på bakbenen när man sa till, och nu går det inte att säga till för han stegrar och sparkar mot än. jag har försökt med många metoder, den posetiva, den "arga" (då jag säger till på skarpen och slår till honom på bogen) men ingenting funkar, han blir bara värre och värre. Nu kan jag knappt leda honom till ridhuset heller, han håller på på samma sätt, och det har hänt att han träffat mig när han stegrat. Han kan inte heller stå stilla när jag ska hoppa upp. men hur ska jag göra? Han visar ingen respekt alls, och det är svårt att stå på sig mot en sån stor häst som står och stegrar.

snälla, lite tips :)

Sv: Bråkig häst

Jag har ungefär samma problem fast med ett sto som har blivit allt mera tjurigt under senaste månaderna. Hoppas nån har nåt bra tips...

Bara lite reflektioner....
Jobba mkt från marken är en bra början. Lägg mer tid på det ett tag tills det fungerar och låt ridningen stå tillbaka lite om du inte har masssor av tid. Viktigt är ju oxå att veta att hästen inte har ont någon stans som gör den frustrerad. Tänk oxå igenom hästens box/ hag-situation. Har den kanske en för liten hage så den inte kan få tillräcklig stimulering under dagen? Kanske den behöver sällskap? Om den har sällskap så kanske din häst är låg i rang och blir jagad och dyl. hela dagarna vilket gör att den i sin tur försöker ta över dig? (låter kanske knas, men en häst vi har blir jätte jobbig om han går med någon som är taskig mot honom)

han går för tillfället inte med någon i hagen, men det är bara för att det är Han som är taskig och bråkar med de andra. han brukar gå med kompisar, men han blir värre då. Han har stor box, och en väldigt stor hage. Vare gång jag tar in honom nu så tar det ca 40 min (det tar 10 min i vanliga fall) eftersom att jag måste göra halt, backa honom, gå fram 3 steg osv. Men knappt det funkar. Idag var han dock lite bättre... men fortfarande helt respektlös.
:cool:

Jag tycker du ska ta hjälp av någon duktig NH-tränare! Hästen verkar uppenbarligen ganska tuff och utmanar dig lite om vem som ska bestämma! Situationen kan bli farlig om man inte vet vad man gör när man korrigerar en tuff hästs utmaning. Ingen häst är värd att du riskerar att bli skadad! Med duktig NH-tränare så menar jag verkligen DUKTIG, alltså inte någon som har gått en helg-kurs och går hem och viftar med sitt långa rep utan att hästen fattar ett dugg! Westerntränare är ofta duktiga på NH. Kontakta någon sådan så kanske den personen vet någon som kan hjälpa dig, eller kolla WRAS hemsida. Ta det lungt och var rädd om dig!

Jag skulle se till att den har hästkompisar den kan leka med i första hand. Låter som att han har dej som lekkompis istället och det kan bli riktigt farligt. Rid den/aktivera(använda hjärnan) den så mycket som går så kanske han får utlopp för sin hjärna en stund och lugnar sej.

Prova att helt enkelt ignorera beteendet, tar han tag i jackan så visa bara att det inte är okej. Alltså gör minsta möjliga för att han ska sluta.
KAN mycket möjligt vara så att han tar dina försök till tillrättavisning som en lekinvit och helt enkelt bara blir värre.

Min egna häst är sån, det är en balansgång att läsa av hans humör och kalkylera hans energinivå (har han aktiverats tillräckligt så han verkligen kan ta en ordentlig tillsägelse, eller är han relativt oaktiverad senaste dagarna att det är absolut bäst att ignorera beteendet)

De dagar han är full av överskottsenergi och kanske biter i grimskaftet på väg till hagen o sånt där så får man hålla ett väldigt lugnt men som vanligt bestämt kroppspråk, säga ifrån när går över gränsen,såklart, men lite låta honom hållas faktiskt. Pressar man för hårt i det läget så tar han det som en invit(vilket han gör även med hästarna i hagen trots att han är ranglåg) och sen beter han sej som hästar i lek gör, och för min säkerhet vill jag helst slippa det. Börja backa honom och sätta honom på plats i det läget är bara onödigt då han även om han är väluppfostard blir väl kaxig tillbaka och jag känner mej helt enkelt inte helt säker på mej själv -i dom lägena när han utmanar- att jag kan parera detta. Och jag vill inte ge mej in i något jag inte kan vinna.
Håller jag mitt kroppsspråk väldigt väldigt lugnt(och bestämt) och inte gör några större rörelser att reagera på så håller han sej på mattan. Skulle jag börja vifta med armarna/bli yvig i mitt kroppspråk eller slå till han på bringan med grimskaftet för han tar tag i min jacka så blir han bara än värre.
Jag är alltså inte intressant när jag ignorerar honom och så hr jag sett att hästarna i hagen också parerar honom i vissa lägen.

Jag anser mej ändå vara väl medveten om mitt och hästars kroppspråk och hur man parerar och förhåller sej tilll varandra.

Är han normalaktiverad och vill ha bus och tex biter i grimskaftet/jackan i DET läget, så kan man säga till på ett betydligt rakare och tuffare sätt UTAN att han tar det som en invit till lek utan på ett sätt som han 'ska' göra :p

Hoppas det ordnar sej, men var inte rädd att be om hjälp av en duktig tränare för att få bukt med problemet, helst innan det går för långt förståss =)

Senast ändrad:

Det låter som att din häst tagit över och inte ser dig som en självklar auktoritet. Och förlåt att jag säger det men det låter som att du inte heller själv ser dig som någon självklar auktoritet. Detta grundar jag på att du testat flera metoder, och att dina reaktioner inte kommer av ren reflex. Jag kan ju ha fel men jag märker samma fenomen när en del som inte är avslappnat självklara i sin relation till hästar försöker hantera min stora dominanta häst. De blir lite rädda för honom om han stökar lite och det utnyttjar han då till max. En del har det där naturliga förhållningssättet och kan hantera i princip vilken häst som helst och andra saknar det och har då svårigheter med hästar som aspirerar på att ta över.

Jag tror du behöver bli mer bestämd och tydligt kräva att din häst uppför sig. Man är inte elak mot dem för att man kräver att de ska foga sig efter vissa regler. Den dagliga hanteringen blir ju mycket trevligare om man slipper tjafsa om rätt självklara saker. Respekterar inte hästen dig kan du behöva bli rätt tuff på den. Jag anser att det är bättre att bli det någon gång än att jämt och ständigt behöva småtjafsa.

Vad är det som gör att det tar 40 minuter att ta in från hagen? Vad händer om du bara helt självklart sätter på grimskaftet och sen bara går dit du ska på hängande grimskaft och skulle du behöva korrigera gör ett snabbt ryck sen eftergift men rör dig i en bestämd takt dit du ska? (jag har märkt att i alla fall min häst blir mkt mer laddad och benägen att resa sig och sprattla med frambenen om man går med grimskaftet spänt hela tiden och stannar och backar osv. går man bara dit man ska kan han takta och dansa med utan att dra eller resa sig)

Är det så att du känner dig osäker eller till och med blir rädd för din häst tror jag att du måste be om hjälp av någon som inte blir skrämd för att kunna lösa problemen. Skulle det vara så att hästen tar över pga rädsla/osäkerhet från din sida kanske det till och med är så att det inte är rätt häst för dig. Hemskt att säga men hästhållning ska vara roligt! Och för att det ska vara roligt ska man ha en häst som passar ens personlighet, och det utan att säga att det ena behöver vara bättre än det andra.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 901
Senast: liiinnea
·
Övr. Hund Usch måste bara skriva av mig! Om tråden är på fel ställe så flytta den gärna. Var med om en så obehaglig händelse idag! Är för...
Svar
2
· Visningar
1 731
Senast: Fruentimber
·
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 487
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama