Bråk mellan hundar

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Lionheart
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 44
  • Visningar Visningar 6 315
Sv: Bråk mellan hundar

kl

Det är ett stort ansvar när man äger hund. Min hane är också i grinigaste laget, nu har vi aldrig hamnat i någon tvist osv. men det vilar mycket ansvar på mig. Senast igår så blev vi påhoppad och jag vet om jag stannar och håller upp huvudet så kan han inte bita tillbaka. I detta fall hade det blivit stor skada på den andre då det var en borderterrier.

Visst det är jättetråkigt när det händer men en olycka kan ju hända när som helst.

Vad jag vet om två hundar ryker ihop oavsett vem som är kopplad eller inte.. så är det den ägarens vars hund gör mest skada på den andra hunden som blir skyldig..

Ex.

Jag är ute och går med en rottis och det kommer en labbe framspringande, dom hamnar i bråk och labben blir skadad. Då är det jag som blir skyldig.

Nu tog jag INTE rottis som ex för att dom är aggressiva, utan för att det är en ras som kan göra stor skada om den hamnar i bråk. Jag är ett stort fan av rottisar, renrasiga och väluppfostrade sådana :)

Känner du mig?:D Detta hände mig i somras, jag gick med min rottis i koppel och en Labbe attackerar, rottisen tryckte ner Labben i marken, jag blev polisanmäld!:(

Inga skador dock och den lösa hunden var på naturskyddad mark där det är koppeltvång året om!

Knappar mig själv och spinner vidare lite.. Strikt ägaransvar, om en lös hund kommer fram till min kopplade så har ju den löse hundens ägare brustit i sitt ägaransvar genom att ha en icke 100%iga hund lös. Spelar detta någon roll i fallet?

Det strikta ansvaret gäller endast skador din hund orsakar(jfr. 19 §). En hund som är lös orsakar i sig ingen skada. Däremot brister ägaren i sin tillsynsplikt(jfr. 1 §).

Lagen i sin helhet - http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20071150.htm

Knappar mig själv och spinner vidare lite.. Strikt ägaransvar, om en lös hund kommer fram till min kopplade så har ju den löse hundens ägare brustit i sitt ägaransvar genom att ha en icke 100%iga hund lös. Spelar detta någon roll i fallet?

Strikt hundägaransvar gäller, MEN, det finns "alltid" en chans att klara sig under vissa omständigheter.

En bekant var ute med sin BC och ut från en trädgård rusar det en ENORM Irländsk varghund (inhägnad tomt). IVn ställer sig över BCn med tassarna på dennes rygg, men bet inte, det gjorde dock BCn. IVn fick nog ett litet sår tror jag. BC ägaren ringde själv polisen och berättade vad som hänt och erkände att hennes (kopplade) hund bitit den andre. Polisen hon pratade med ansåg att BC ägaren haft så god koll hon kunnat eftersom hennes hund var kopplad.

Men det finns alldeles säkert fall där utgången varit annorlunda. I mitt exempel blev ju ingen hund så skadad att det var veterinär som gällde.

Känner du mig?:D Detta hände mig i somras, jag gick med min rottis i koppel och en Labbe attackerar, rottisen tryckte ner Labben i marken, jag blev polisanmäld!:(

Inga skador dock och den lösa hunden var på naturskyddad mark där det är koppeltvång året om!

Skulle vara intressant att veta vad som hände i det ärendet, om du vill berätta! Självklart har du ett ansvar för att din rottis bitit, men om jag var den andra hundägaren och haft min hund lös - där det dessutom var koppeltvång - så skulle jag inte ha mage att polisamäla! Vad blev "domen? Vad säger polisen?

Skulle vara intressant att veta vad som hände i det ärendet, om du vill berätta! Självklart har du ett ansvar för att din rottis bitit, men om jag var den andra hundägaren och haft min hund lös - där det dessutom var koppeltvång - så skulle jag inte ha mage att polisamäla! Vad blev "domen? Vad säger polisen?

Det blev förhör där jag gjorde en motanmälan då det var deras hund ( labben ) som attackerade, men det blev nedlagt men om jag någonsin igen är inblandad i ett likande fall så kommer deras anmälan tas upp igen!:mad:

Skumt att man blir skyldig bara för att ens egna hund försvara sig, min rottis höll bara ner labben i marken medans labbens ägare stod å vrålade: ta bort mördarhunden osv!

Tog lång tid att lugna ner ägarna som var helt hysteriska!

Men fy vad otrevligt
Om det inte blev nå skador så låter det märkligt att de med labben kunde anmäla dig :eek:
Likaså om de var de som hade lös hund på fel område, det måste ha blivit fel någonstans :eek:
Har de en anmälan på sig i sin tur? om det händer igen så dras din anmälan upp på dem igen?

Jag hade en gång en omplacerad bullmastiffhane, som var mycket osäker med andra hundar. En dam hade släppt sin blandrashund lös, och den kom farande i flygande fläng rakt mot oss. Min hund var kopplad, och gjorde vad han tyckte var vettigast - Skydda matte! Han tog tag i nacken på den andra hunden och höll ner honom. Slet inte, skakade inte, bara höll i. Damen fick panik, ringde polisen, och några andra personer kom till platsen och började filma.

Då polisen kom hade min bm släppt taget, och vi stod och väntade. Damen ropade och skrek något om att avliva min hund, och att polisen måste skjutsa henne till veterinär (hunden hade alltså 4 snygga tandmärken i nackskinnet, inget akut alltså). Polisen vägrade, då de inte var några ambulansförare, så jag lovade skjutsa damen och hunden ifall polisen kunde vakta min hund sålänge. Det gick bra.

Då jag kom tillbaka stod poliserna och gullade med min vovve, och berömde honom med orden "En hund som inte försvarar sin ägare i sånahär situationer är värdelösa".

Puh!

Annars tycker jag att man har ansvar över sin hund, vilket innebär att; man håller hunden kopplad, man kan hantera den (orkar hålla hunden eller skolar den så att man inte behöver dra...), att man ser till att hunden inte rymmer och att man varnar andra hundägare för att komma nära. Bullmastiffen skulle jag aldrig ha släppt till exempel. Skulle han ha varit lös skulle ansvaret varit mitt. Tycker jag alltså. Juridiskt vet jag inte hur det funkar.

Då jag kom tillbaka stod poliserna och gullade med min vovve, och berömde honom med orden "En hund som inte försvarar sin ägare i sånahär situationer är värdelösa".
Tja, det är ett illustrativt exempel på många Polisers bristande hundkunskap o bristande insikt i Juridik!

Min hund är hundagressiv, hon gör inte bara upp utan hon är arg på riktigt. Vid 2 tillfällen har lösa hundar som totalignorerat respektive ägare varit på väg fram. Om jag inte lyckas värja hundarna ifrån varandra vill inte jag få skiten. Jag skulle ha dåligt samvete och må otroligt dåligt efteråt, men ändå inte kunna låta bli att tänka "skyll dig själv som har din ouppfostrade hund lös". Kanske är jag dum som tänker så, men det är jag det ;)

Sätt munkorg på din hund om den är aggresiv! Eller som du sa till mig, avliva den om du är oförmögen att hantera din hund ifall det kommer en lös-springande hund fram till din.! Nej, ge bort den till någon som KAN något om hundar!

Sätt munkorg på din hund om den är aggresiv! Eller som du sa till mig, avliva den om du är oförmögen att hantera din hund ifall det kommer en lös-springande hund fram till din.! Nej, ge bort den till någon som KAN något om hundar!

Privata tjafs och bråk kan tas via PM tycker jag, onödigt att solka ner en annars viktig tråd!

Vi har en hundaggressiv hund och därför har hon även munkorg på ute, just för att det finns gott om idioter som går med sina hundar okopplade.

Munkorgen gör även att vi slipper en massa idioter som tycker att hundarna ska hälsa och folk som ska klappa (även om hunden älskar människor)

Privata tjafs och bråk kan tas via PM tycker jag, onödigt att solka ner en annars viktig tråd!

Jo det tycker jag med men en viss person gjorde mig väldigt ledsen och arg så kunde inte låta bli. Jag bad om råd och fick tillbaka att jag är oförmögen att hålla djur typ...

På tal om munkorg så fick jag se en väldigt udda grej i somras. Det kommer gåendes en kvinna med en stor flat hanne 5 meter framför sig, han var då okopplad. MEN han hade munkorg på sig?!

Å det första jag tänkte på var, varför har man munkorg på en lös hund? Nån som har några ideér?

Jag vet folk som haft det på sina mallar när dom varit lösa för att dom inte ska äta allt skräp/skit dom hittar. Kan varit så.

Var med om en incident förra veckan.. Ingen skadad, men om..

: jag kom ridande med mina hundar lösa o på fot-kommando.
Vi gick förbi en trädgård där en malle sprang o skällde bakom staketet.
Mina slängde en blick på den, men inget mer.

När vi kommer t slutet av staketet hoppar mallen plötsligt över sitt staket o attakerar direkt min rottis.

Min rottis är inte på något sätt aggresiv, men dock dominant av sig o min bl ras älskar allt o alla o har aldrig någonsin lyft en läpp mot någon..
Men dom rök allihopa ihop.

Jag försökte påkalla någon fr huset, men ingen hörde.

ett par sek senare kom mina o satte sig fot som inget hänt o jag platsa dom o koppla mallen o ringa ägaren.

Som sagt.. ingen skadad, men om.. Vem är ansvarig i detta fall?
Mina var i den benämningen okopplade, men Är dom lösa så ska dom ju vara "under sådan kontroll som om dom vore kopplade" eller va d heter.. O det var banne mig mina..

Det finns ju redan svar i tråden :)

Om dina hundar hade åsamkat skada på den rymmande Mallen hade du blivit skyldig ägaren ersättning för skadorna som dina hundar åstadkom. Du i din tur hade kunnat kräva ersättning från Mallens ägare då den brustit i uppsyn och kontroll av sin hund som i sin tur flög på dina.

DanTheMan skrev:
Det strikta ansvaret gäller endast skador din hund orsakar(jfr. 19 §). En hund som är lös orsakar i sig ingen skada. Däremot brister ägaren i sin tillsynsplikt(jfr. 1 §).

Det finns ju redan svar i tråden :)

Om dina hundar hade åsamkat skada på den rymmande Mallen hade du blivit skyldig ägaren ersättning för skadorna som dina hundar åstadkom. Du i din tur hade kunnat kräva ersättning från Mallens ägare då den brustit i uppsyn och kontroll av sin hund som i sin tur flög på dina.

+ att det kan bli hiskligt dyrt för Malleägaren om ryttare eller häst skadas, då gäller det att denne har en bra hemförsäkring.

Liknande trådar

Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 194
Senast: Jadzia
·
Övr. Hund Några av mina vänner har lite olika hundproblem och jag är nyfiken på hur ni skulle lösa dessa. Hur skulle ni råda dem? Familj med två...
2
Svar
22
· Visningar
3 662
Senast: Frost116
·
Övr. Hund Jag kan inte se att frågeställningen är reglerad enligt lag, det tydligaste verkar vara formuleringen: "Om någon brister i tillsynen...
21 22 23
Svar
444
· Visningar
25 827
Senast: Sezziyanen
·
Övr. Hund Kloka buke, jag behöver era tips och råd. Jag har en granne som går med sin franska bulldog lös trots att den inte lyssnar på husse...
2
Svar
31
· Visningar
3 998
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka