Bråk mellan ägare och medryttare - hjälp!

Sv: Bråk mellan ägare och medryttare - hjälp!

Håller med - jag skulle aldrig få för mig att kräva pengar för en sprucken ryktlåda - lika lite som jag skulle kräva ersättning av mina vänner för att någon råkar slå sönder ett vinglas eller liknande. Sånt som händer och världen går inte under för det direkt.

Men å andra sidan - om JAG råkat ta sönder någon annans ryktlåda hade jag givetvis erbjudit mig att ersätta den.

Lite larvigt av båda i det här fallet tycker jag. Att man tjafsar om vem som är skyldig till vad och vem som har rätt till vad angående sådana här bagateller är orsaken till att det är så dålig stämning i så många stall där ute i landet. Om man tänker lite generöst istället så blir man bemött på samma sätt..... Oftast....:angel:
Ovanstående citat är vad jag generellt tycker i en sådan här fråga, men ju mer jag har läst av TS inlägg, desto mer klart tycker jag att det framstår att det här egentligen inte handlar om någon jäkla ryktlåda.

Jag tror det handlar om att det skurit sig ordentligt mellan dessa två parter, kanske beroende på dom ändrade rollerna angående hästen. Från att från början ha varit jämlika, dvs medryttare till hästen båda två, har nu den ene stigit upp och blivit den som har huvudansvaret och "överordnad" den andre.

Kan vara tufft att ta men sådana situationer hamnar man i hela livet igenom och antingen kan man göra det lätt för sig och acceptera den nya situationen, eller så kan man gå den tråkiga vägen och sätta sig på tvären, leta fel, snacka skit och hålla på, vilket i slutändan bara kommer leda till att man själv upplevs som en finne i röven.

På tal om att slarva med grejorna så hörde jag en intressant diskussion på en hästmässa en gång, vill minnas det var på globen.
En tjej skulle köpa ett billigt träns till sin häst och säger till expediten att det tränset skulle medryttaren ha, för inte låter man ju medryttaren använda det dyra tränset.
Jag tänkte i mitt stilla sinne, men du törs låta medryttaren rida hästen...

av min erfarenhet så finns det medryttare som rider hästen bra men är en riktig slarver med utrustning! många ggr som man kommit till stallet och så är allt lerigt eller smutsigt. Vissa medryttare sköter detta också dock, men det kan ju va så hon tänkte när hon köpte det billigare tränset.

Usch!
Jag skulle med en sådan medryttare ändå inte lita på att den red vettigt. Är man så slarvig med utrustning som trasig och lortig kan skada hästen, hur noggrann är man då när ingen ser när man rider?

Vad är det för jäkla sätt?
Vaddå, så du menar att personen måste rida som en kratta bara för att hon glömde av en ryktlåda i stallgången? Sånt kan hända vem som hellst!

Snacka om att vara elaka mot folk.

Jag tycker vissserligen att medryttaren ska ersätta ryktlådan, men hon bad nog inte om era åsikter vad gällde hennes ridning, eller snarare, era elaka kommentarer om något ni inte har en susning om!

Skärpning! :mad:

Varför var hästarna uppbundna?
hästarna var uppbundna för att ryttarna skulle rida? De stod inte i en stallgång utan utomhus vid ett sånt här ställ, vet inte vad man kallar det.
Varför fick hästarna panik?
hästarna fick panik för att precis brevid stallet ligger ett flygplansgarage och de hade vart oförsiktiga där inne och så hade det smällt till och hästarna blev såklart panikslagna för det lät skithögt!
Varför stod lådan så att hästarna kom åt den?
vi lägger lådorna bakom "stället" men de hade på något sätt trampat igenom!
Varför frågade du inte vilka saker du skulle använda?
för att jag trodde allt tillhörde ägaren och tillhörde hästen!
Tänker inte betala för det var inte hästen eller jag som tog sönder den, det var en olyckshändelse som jag inte kunde förutse, jag var dåligt informerad av allt, jag har inte pengar, ryktlådan går att använda och fixa, det var ett hål i locket bara.
jepp så ere ;)

Jag tycker inte du behöver betala något. Även om den inte hade gått att använda! Du har inte tagit sönder nåt, det var en olyckshändelse.

så om du lånar någons cykel och får punktering av att cykla på en spik. Det var ju också en olyckshändelse. Hade du inte ersatt ägaren till cykeln då?

Är du så dum eller spelar du bara för att få igång en sådan där löjlig typiskt Bukedebatt?

Läs ordentligt vad jag skrev, jag kommer ändå inte haka på sådana där fjantdebatter, jag är för gammal för sådant.

Jag anser att du ska ersätta en ny ryktlåda, kanske inte fullt ny pris om den är gammal och sliten men det får ni komma överens om.

När jag hade min senaste egna häst hade jag som krav att det inte skulle stå grejjor i gången eller andra olämpliga ställen för skaderisken på saker och framför allt hästarna. Det var alla med på.

En tjej som jag delade stall med hade tyvärr iallafall som ovana att ha sina saker liggandes i gången när jag hade sagt till 547 ggr så ledsnade jag och gömde hennes ryktlåda,:devil: när hon sedan undrade vart f*n den var sa jag att den var kastad på dynghögen för jag räknade den som sopor eftersom hon inte ville vara rädd om den. Hon sprang ut på gödelstacken och var milt sagt upprörd, jag hade dock inte lagt den där utan gömt den i sadelkammaren.
Hon letade länge och väl och svor ett och annat.
När hon hittade den lugnade hon ner sig och jag tog ett allvarligt snack med henne om skaderisken och hon lärde sig efter den gången. ;)

Ibland behövs en läxa för att folk ska förstå vad man menar och varför tyvärr.
Tack och lov orsaka hon inga skador på någon av hästarna eller saker heller för den delen men hade hon inte fått denna läxa kanske det hade gått illa en dag.
/ Lagom "elak" ibland. :angel:

:bow::bow::bow:

jag hade hellre sett att medryttaren slarvat med utrustningen än min häst...

men det är jag det:D (och du uppenbarligen)

Vad är det för löjligt krav att du ska betala? Stå på dig!
Hoppas det löser sig utan att det blir för mycket tjafs. Fast jag tycker nog inte att 230 kr är värt allt besvär, är det verkligen bara det det handlar om?

Förresten:
Borde inte hästen som trampade sönder lådan betala (dvs den person som lämnat sin häst uppbunden utan uppsikt borde väl vara ansvarig för var hästen sätter sina hovar? Eller det kanske egentligen är den som orsakade hästarnas panik som är skyldig?:mad:).

Skulle själv aldrig krävt medryttare på en futtig ryktlåda. Hade det däremot varit sadeln eller hästen du varit oaktsam med så...:devil:
Men jag har ju å andra sidan inga grejor som bara är mina...de är hästens :grin:

Tycker nog att hon borde sagt till att det och det får du inte använda om hon nu är så rädd om grejorna. (Löjligt i mina ögon, jag låser väl in mitt nya, fina kandar så att ingen kommer åt att låna (eller sno) det.:cool:) Förstår inte riktigt vad poängen med dubbla uppsättningar till samma hästär? Tar ju bara extra plats?:confused:

*kl*

hörrni tråden är ganska gammal så jag tror inte att problemet är aktuellt längre...

hade det varit jag hade jag betalat.
man är ju väl medveten om att det är ens eget fel, man kan ju inte skylla på hästarna?
undvik tjaffs och tänk efter vad som hände. Ibland måste man ju faktiskt inse att man gjort fel, att det är ens eget fel. Ta smällen så blir det oftast mkt lättare när allt är avklarat :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 950
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 273
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 426
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 229
Senast: Johanna1988
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31