Sv: Bråk mellan ägare och medryttare - hjälp!
Jag tror det handlar om att det skurit sig ordentligt mellan dessa två parter, kanske beroende på dom ändrade rollerna angående hästen. Från att från början ha varit jämlika, dvs medryttare till hästen båda två, har nu den ene stigit upp och blivit den som har huvudansvaret och "överordnad" den andre.
Kan vara tufft att ta men sådana situationer hamnar man i hela livet igenom och antingen kan man göra det lätt för sig och acceptera den nya situationen, eller så kan man gå den tråkiga vägen och sätta sig på tvären, leta fel, snacka skit och hålla på, vilket i slutändan bara kommer leda till att man själv upplevs som en finne i röven.
Ovanstående citat är vad jag generellt tycker i en sådan här fråga, men ju mer jag har läst av TS inlägg, desto mer klart tycker jag att det framstår att det här egentligen inte handlar om någon jäkla ryktlåda.Håller med - jag skulle aldrig få för mig att kräva pengar för en sprucken ryktlåda - lika lite som jag skulle kräva ersättning av mina vänner för att någon råkar slå sönder ett vinglas eller liknande. Sånt som händer och världen går inte under för det direkt.
Men å andra sidan - om JAG råkat ta sönder någon annans ryktlåda hade jag givetvis erbjudit mig att ersätta den.
Lite larvigt av båda i det här fallet tycker jag. Att man tjafsar om vem som är skyldig till vad och vem som har rätt till vad angående sådana här bagateller är orsaken till att det är så dålig stämning i så många stall där ute i landet. Om man tänker lite generöst istället så blir man bemött på samma sätt..... Oftast....![]()
Jag tror det handlar om att det skurit sig ordentligt mellan dessa två parter, kanske beroende på dom ändrade rollerna angående hästen. Från att från början ha varit jämlika, dvs medryttare till hästen båda två, har nu den ene stigit upp och blivit den som har huvudansvaret och "överordnad" den andre.
Kan vara tufft att ta men sådana situationer hamnar man i hela livet igenom och antingen kan man göra det lätt för sig och acceptera den nya situationen, eller så kan man gå den tråkiga vägen och sätta sig på tvären, leta fel, snacka skit och hålla på, vilket i slutändan bara kommer leda till att man själv upplevs som en finne i röven.