Bråk mellan ägare och medryttare - hjälp!

M

miiirka

Hej jag ska beskriva situationen bättre.
En häst hade för någon månad sedan 3 medisar och en ägare.
Ägaren sålde hästen tillbaka där hon köpte den och en ut av de 3 medryttarna hyr hästen nu.

Jag är en ut av dem. Jag är den som slutade för att den nya ägarens, alltså gamla medryttarens krav inte passade mig.
MEN har kommer det.
När jag började så började jag efter en dag, INGEN beskrev regler eller vilka saker som man ska använda,t.ex. vilken ryktlåda man får och inte får använda. Jag skrev ej på någon kontrakt.
I efterhand fick jag reda på att ena ryktlådan tillhör henne som hyr hästen nu och den andra tillhörde gamla ägaren.
3 hästar står uppbudna på rad, den som jag red står i mitten. Jag tar ena ryktlådan och börjar borsta och om 5 min så ska jag visa upp henne till en i stallet så jag börjar gå bort till en väg där jag kan springa med henne för att se om hon haltar.

Medans jag är borta så har hästarna som står uppbundna fått panik och den ryktlådan jag använde, dens lock trampades sönder.
Nu kräver ryktlådarens ägare mig på pengar för att ryktlådan gått sönder..

Jag vill inte betala. Skulle jag vetat att just den ryktlådan fick man inte använda och om man gjorde det så ska man låsa in den så skulle jag tagit med min ryktlåda..
Hon kräver mig på 230kr, men ryktlådan var använd så då ska jag väl inte betala hela summan ens..

Hon säger att det är samma sak som om att hästen skulle blivit halt när jag red eller att sadeln skulle gått sönder. Ska jag betala för att hästen blir halt när jag rider, eller sadeln?! saker går sönder när man hanskas med hästar, men såklart behöver inte. Men de är djur trots allt och jag skrev inte på något men kan hon ändå kräva mig på pengar??

MVH xx

Sv: Bråk mellan ägare och medryttare - hjälp!

Du lämnade ryktlådan vid hästarna utan tillsyn, så ja jag skulle tycka att du skulle betala den..eller själv köpa en ny.

Slitage på utrustning får man självklart räkna med, men är det överdrivet slitage eller att något av utrustningen som har gått sönder samma dag som medryttaren nyttjat den, skulle jag kräva ersättning..

Ett tips är att alltid skriva kontrakt, även vid medryttarskap där det står skyldigheter och rättigheter för båda parter.

I mitt kontrakt ingår det att medryttaren vid skada ska själv betala självrisken, samt att all utrustning ska ersättas om det visas att medryttaren slarvat eller varit oaktsam med utrustningen. Olyckor kan hända, ex att hästen själv her sönder utrustning, då är det inte snällt att kräva något..Men medryttaren har 100% ansvar då den är hos hästen, så ja..skulle hästen skada sig under den dagen så har medryttaren fortfarande sitt ansvar, genom att meddela när och hur skadan är skedd..skadar hästen sig i hagen är det en sak, men rider medryttaren ut på ex en halt häst så är det helt och hållet medryttarens fel.

Senast ändrad:

lite luddit skrivet kanske.
förtydligar lite hur jag ser det:

- Skada på häst eller utrustning genom oaktsamhet, betalningsskyldig ? Ja.
- Skada som själv orsakats av häst, betalningsskyldig? Inte alltid.

Jag svarade för mig själv i tidigare inlägg även, alla resonerar olika och allas gränser dras olika.

Det är väl ganska självklart att om man lämnar något brevid hästar som de kan komma åt så får man ersätta det som gått sönder.
Var glad att du lärde dej att aldrig lämna saker vid hästarna så billigt, det kunde lika gärna varit hästen som skadade sig av ryktlådan.

Det spelar ju ingen roll vems ryktlåda det var, inga saker som hästar kan skada sig på ska stå framme.

Klart du ska betala ryktlådan ! Du har varit oaktsam och lämnat den i gången .

Förstår överhuvudtaget inte ditt tankesätt ?

Håller i övrigt med Ridtravaren i sitt resonemang var skyldigheterna går angående betalning kontra olycka och slarv .

Mvh Mia

Hade detta hänt mig hade jag betalat. Hade detta hänt någon annan som hanterat min häst och avsiktligt lämnat saker framme som gått sönder så får självklart den personen betala för det. Ny ryktlåda helt enkelt!

du säger att ingen berättade för dig vad som gällde, vilka grejer du fick använda och så vidare.
Hade jag varit i din situation hade jag för det första frågat vad man skulle använda till hästen, inte bara tagit första bästa.

Sen, om jag, av slarv, råkat ha sönder något, så är det väl en självklarhet att man betalar det! Antingen köpa en ny ryktlåda, eller leta reda på en begagnad i likvärdigt skick.

Det är synd att se att människor har en sådan attityd som du har :( . Har man sönder något som tillhör en annan så betalar man, punkt slut.

tycker de är ganska så självklart att du ska betala ryktlådan, tycker inte de har att göra med vems ryktlåda de är.

sen tycker jag att du borde väl ha frågat vad hästen skulle ha för grejer?

Skulle jag vetat att just den ryktlådan fick man inte använda och om man gjorde det så ska man låsa in den så skulle jag tagit med min ryktlåda..

och den stilen gillar inte jag heller, att man bara antar att man får använda saker för att dom inte är inlåsta? man ska väl inte behöva låsa in allting för att visa att andra inte får använda dom.

Senast ändrad av en moderator:

*kl*

Nu har jag bara haft 3 olika medryttare, men ALDRIG att jag hade krävt en sån sak av mina medryttare.... Saker GÅR sönder när man håller på med hästar !! Man kan inte vara 110 säker jämt med hästar... Jag kan förstå om du hade haft sönder flera saker, flera gånger... Att man då som ägare tröttnar på att du "klantar" det hela tiden... Men en sån här grej ? Nej jag hade inte krävt pengar som hästägare... Gud så löjligt !!!

Hade det spelat någon roll vilken ryktlåda som gick sönder? Oavsett vilken bör man ersätta den om den gått sönder pga att man varit oaktsam - vilket du var i det här fallet.

Läste en tråd för något år sedan om en medryttare som hängt fram hästens sadel på en boxvägg och där den blivit söndergnagd av en annan häst. Även här blev medryttaren betalningsskyldig och det var nog ganska mycket dyrare...

Tyvärr, för dig, är det så här det fungerar.

Hur fick hästen tag i ryktlådan egentligen? Om ryktlådan var inom räckhåll för någon av de uppbundna hästarna är den helt klart felplacerad, och du ska ersätta den.

Varför var hästarna uppbundna när de helt tydligt var utan tillsyn?

Håller med de andra, det var du som var oförsiktig i det här fallet. Ta för vana att ställa tillbaka sakerna du använder i sadelkammaren eller där de brukar förvaras så slipper du sånna har disskusioner. Allt som lämnas framme i stallet kan bli en fara om en häst kommer lös. Självklart ska du betala den hade inte vart trasig om inte DU ställt den på ett osäkert ställe. Att ställa en ryktlåda nära en häst som står uppbunden som dessutom ingen har koll på är oacceptabelt. Ersätt ryktlådan är det enda rätta. Det hade som sagt kunnat vara hästen som blev skadad och inte ryktlådan och då hade du kanske fått en roligare vet. räkning.

OM saker går sönder som man för ögonblicket ansvarar för trots att det inte är egen, så är det väl en självklarhet att man ersätter eller reparera om det går.

Det kvittar ju i grunden vems låda det är, oavsett om den andra lådan blivit drabbad skulle samma alternativ använts nämligen köpa en ny/likvärdig eller reparera.

Klart du ska betala när du varit så oaktsam om lådan att du lämnat den vid hästen.

230kr är inte alls mycket

du betalar. visst det är en olycka, men ändå ditt ansvar att se till så den inte står ivägen där den kan gå sönder. Likaså om träns eller vad som helst går sönder. Det ska ersättas av personen som va med vid olyckstillfället. Sånt anser jag är en självklarhet.

Ursäkta men sånt här är bara så tröttsamt och faktiskt lite pinsamt. Jag tycker att det är du som ska betala vare sig det är ägarens eller inte. Du har ju givetvis inte gjort det med flit men fortfarande gick den sönder då du använt den.

Och visst att den va använd, men om hon måste köpa en ny för att den gamla gick sönder när du hade den... vart finner du logiken i att hon själv skall betala?

Varför var hästarna uppbundna?
Varför fick hästarna panik?
Varför stod lådan så att hästarna kom åt den?
Varför frågade du inte vilka saker du skulle använda?

Vet man inte vad man ska göra, eller vad man ska använda sig av, kan man inte förvänta sig att någon ska tala om det. Man får fråga själv.

Är det här värt att bråka om? Kanske enklast att bara betala?
Jag vet inte säkert vad lagen säger om det här, men om du förstör något som är någon annans är du nog skyldig att ersätta skadan.

Jag har varit medryttare under ett par år hos en tjej. Där har jag lyckats ha sönder hinkar, borstar och lite annat smått och gott. Tjejen är medveten om att jag inte är oaktsam och förstör saker med vilje, hon rycker på axlarna när jag snubblar mig fram och pajar hinkar och tänker ungefär "saker håller inte för evigt... köper jag inte mer hållbara prylar än att min medryttare kan ramla över dem utan att de går sönder så får jag skylla mig själv". Så är hon guld oxå :love:

Men alla är olika. Om någon krävde av mig att jag skulle betala något som gått sönder skulle jag göra det.

*kl*

Nu har jag bara haft 3 olika medryttare, men ALDRIG att jag hade krävt en sån sak av mina medryttare.... Saker GÅR sönder när man håller på med hästar !! Man kan inte vara 110 säker jämt med hästar... Jag kan förstå om du hade haft sönder flera saker, flera gånger... Att man då som ägare tröttnar på att du "klantar" det hela tiden... Men en sån här grej ? Nej jag hade inte krävt pengar som hästägare... Gud så löjligt !!!
Håller med - jag skulle aldrig få för mig att kräva pengar för en sprucken ryktlåda - lika lite som jag skulle kräva ersättning av mina vänner för att någon råkar slå sönder ett vinglas eller liknande. Sånt som händer och världen går inte under för det direkt.

Men å andra sidan - om JAG råkat ta sönder någon annans ryktlåda hade jag givetvis erbjudit mig att ersätta den.

Lite larvigt av båda i det här fallet tycker jag. Att man tjafsar om vem som är skyldig till vad och vem som har rätt till vad angående sådana här bagateller är orsaken till att det är så dålig stämning i så många stall där ute i landet. Om man tänker lite generöst istället så blir man bemött på samma sätt..... Oftast....:angel:

Kanske lite OT, men handlar också om betalning. Om hästen står uppbunden och sliter sig, grimman går sönder. Vem ska då betala grimman?

När det gäller hästen jag rider och hästens ägare så har det aldrig varit något tvivel om sådant. Hon betalar. Iofs så är jag inte medryttare utan helryttare eller vad man ska kalla det. Jag har hästen som min egen, förrutom att hon betalar.

om du lämnar saker framme i stallgången, dvs. är mkt oaksam. så ska du ersätta!
hur man lämnar saker på gången överhuvudtaget är för mig en gåta!!
spelar ingen roll om ryktlådan var 1 dag gamal eller 10år. hon vill ha en icke trasig ryktlåda och du genom ditt handlande hade sönder den!

om hästen blir halt så ska du ersätta tex. du rejsar på ett lerigt fält och går omkull eller liknande.
inte om hästen slubblar eller vrickar sig på ridbanan eller blir halt i hagen.

förtsår du hur man måste se på saker och ting?

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 950
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 273
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 426
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 229
Senast: Johanna1988
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31