Ytterst sällan bråk i stallet!
Jag står i ett inackorderingsstall med 15 hästar och i detta är det ytterst sällan bråk. Något RIKTIGT bråk har det inte varit under min tid (5 år). Stallägaren bestämmer, vi andra följer hennes intentioner. Är det nya grejor så går det naturligtvis att diskutera, men på det hela taget har vi fasta rutiner som samtliga i stallet respekterar (för att de generellt är vettiga!). Viss flexibilitet finns i systemet och uppstår problem kan det alltid lösas. Stallägaren sköter alla pass (vi andra går in och tar om hon skall bort o.dyl.), så hur passen sköts är inget irritationsmoment.
Jag har som sagt stått i detta stall i 5 år och är ändå en av de som varit där kortast tid. Den som har stått i stallet längst flyttade dit 1991, ett år efter att stallet startade. Det är flera av de andra som kom 1993-1995. Trots att det är ganska många hästar är det inte så mycket folk: stallägaren har fyra hästar, jag och två andra har två var, inte alla har medryttare.
Anledningen till att vårt stall funkar tror jag är att stallägaren är vettig och har fasta rutiner som hon kör på. Innan man flyttar dit får man välja om man går med på dessa rutiner eller inte, gör man inte det finns det andra stallplatser. Trots detta har vi alltid kö och stallägaren annonserar i stort sett aldrig ut platser. De nya kommer genom kontakter, så kom t.ex. jag dit.
Jag tror det är viktigt att man, när man väljer stallplats, är SKEPTISK. Känner man att man inte kommer överens med ägaren så är det dumt att chansa. Vidare så måste man inse att ha hästen inackorderad innebär kompromisser. Man kan inte få det precis som man vill.
Men galna stallkamrater är det svårt att värja sig mot och jag tycker att den person som beskrivs i trådskaparens inlägg verkar helt sjuk. Konfrontera henne och hota med polisanmälan - man får inte trackassera folk hur som helst. Om hon hotar med att inte ta in hästen får stallägaren ta tag i detta.
Anneli