Brainstorming

skojskrot

Trådstartare
Vad kan plötsligt ge en gallig kota på ena bakbenet, framför allt på utsidan uppåt mot hasen till, samt göra så att hästen blir lite svampig längsmed insidan av senan upp mot hasen, framför allt på insidan?
Just fyllnaden mot hasen (hasen är ren och fin) går ner en aning vid rörelse.
Båda bakbenen känns ganska lika i värme, kan vara en aning skillnad eller så är det min hjärna som spelar mig ett spratt.
Ej palpationsöm över senor.
Hästen är pigg och glad och ser ren ut i rörelse i hagen, samt i skritt i grimskaft.

Ringt och pratat med klinik och de tycker is i magen samt vänta tills morgondagens hovslagarbesök då de tror att det kan vara en hovböld.
Jag har dock under dagen klämt och känt som sjutton och inte funnit någon ömhet eller puls i hov.

Vad tror ni att det kan vara?

Sv: Brainstorming

Vad kan plötsligt ge en gallig kota på ena bakbenet, framför allt på utsidan uppåt mot hasen till, samt göra så att hästen blir lite svampig längsmed insidan av senan upp mot hasen, framför allt på insidan?
Just fyllnaden mot hasen (hasen är ren och fin) går ner en aning vid rörelse.
Båda bakbenen känns ganska lika i värme, kan vara en aning skillnad eller så är det min hjärna som spelar mig ett spratt.
Ej palpationsöm över senor.
Hästen är pigg och glad och ser ren ut i rörelse i hagen, samt i skritt i grimskaft.

Ringt och pratat med klinik och de tycker is i magen samt vänta tills morgondagens hovslagarbesök då de tror att det kan vara en hovböld.
Jag har dock under dagen klämt och känt som sjutton och inte funnit någon ömhet eller puls i hov.

Vad tror ni att det kan vara?

Vad menar du med en gallig kota? En galla i kotan (kotleden) syns endast där ledfickorna kan bukta ut, de kan inte "sprida" sig upp mot hasen. I sådana fall är det en svullnad av annan genes, kanske i en annan struktur (gaffelbandet? Djupa böjsenan?) eller en mer diffus svullnad pga en lindrig sårinfektion, process i hoven el liknande.

Sv: Brainstorming

Han har en utåtbuktande galla vid kotleden på utsidan av kotan.
Även gallig på insidan men ingen utåtbuktning som är direkt tydlig.
Svullnaden upp mot hasen är av en annan karaktär. Mer liknande den som uppstår vid exempelvis sår.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 375
Hästvård Önskar få lite hjälp och tips,och gärna olika synvinklar på det hela... Hästen,en 18-årig varmblodsvalack,gammal travare,köptes av... 2
Svar
24
· Visningar
6 126
Senast: Boj
·
Avel I går kväll hände då det jag alltid fasat för och dessutom mitt framför ögonen på mig, fölis busade runt och skulle smita mellan mamma... 2
Svar
36
· Visningar
9 218
Senast: Rubinola
·
Hästvård Blev utringd till en häst i grannskapet i em av två ungdomar som var där men ej fick tag i ägaren. Hästen i fråga ville ej gå, men med... 2
Svar
30
· Visningar
6 433
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka