Går på tå - hovproblem

Sv: Går på tå - hovproblem

Spiktramp??? Hade en häst som fick spiktramp, visade inget då vet var här och tryckte, kände, böjde ,klämde, visitertång.. 8 (?)gradig hälta inget ingångs hål syntes heller! Till djursjukhus, röntgen, inget. Blockade bit för bit och då å började man misstänka hovböld och att den satt närmare kronranden. Våtvarma omslag.. inget! Ny röntgen efter 3 dagar.... SPIK! Hon "gick" också på tån
B.B

Nej inte åttagradig. Skalan är femgradig.

:rofl: :rofl: Där av mitt frågetecken efter graden... Misstänkte nog detta... Skulle skrivit att hon var "block halt" ist! Nu vet jag att graden går till FEM... Alltid lär man sig nåt nytt, å de e bra tycker ja!

Jag kan tyvärr inte argumentera emot, men som jag tolkar den lagen så får endast vet använda sig av visitertången.
Jag bara letade reda på den lagen som jag trodde att Maléne menade när hon skrev sitt inlägg.

jag har inte tillräckligt mycket kunskap för att kunna vara med i diskussionen utan var bara här för att läsa och lägga in källa... :p

De kan bli jättehalta av hovböld men hoven brukar ju bli varm och de får en kraftig digitalpuls. Vid hovbensfraktur behöver det inte bli så har jag för mig.

Det är exakt detta faktum som oroar mig. Om det vore hovböld tycker jag absolut det borde finnas puls samt värme i både hov och ben närmast hoven, det känns inte sannolikt att en böld inte skulle orsaka tryck och inflammationstillstånd. En fraktur däremot som omedelbart medför stillastående i snö kan jag tänka mig inte orsakar lika lång process av värme så länge hästen inte använder hoven=det hade redan gått över när jag kom dit. Hästen går i hage dygnet runt och behöver alltså teoretiskt sett inte röra sig alls. Å andra sidan kan det inte vara ett brott långt bak, för då tycker jag att jag borde fått en reaktion på att jag klämde ihop ballarna.

Hur det har gått vet jag inte, denna häst står utanför en grannby åt ett håll jag inte normalt kör till, åkte dit bara eftersom tjejerna ringde efter hjälp. Förhoppningsvis får jag reda på hur det går, men jag har inte haft tid att ringa själv och tror inte att det är prio ett för ägaren att ringa till mig heller. Vi bor båda långt ifrån våra jobb och har inte mycket fritid. Jag var förmodligen till mer hjälp för tjejerna än för hästen, hur som helst, det var ju verkligen inte mycket jag kunde göra för hästen...

Christine: rör inte den lagtexten just behandling - jag räknar inte användande av visitertång som behandling? Behandling för att påvisa skada skulle jag tolka mer som bedövning av leder för att hitta smärtande led, etc. På samma sätt som jag inte tycker att böjprov faller under rubriken behandling heller - men jag böjer inte mina hästar själv heller, fast bara av den anledningen att jag inte vet hur jag ska göra rätt eller tolka resultatet - lite som med visitertång ;) . Annars skulle jag gärna göra det.

oj väldigt gamalt men i djurskyddsagen så står det att det bara är vet. som får åkalla (eller vad man säger) hästen lidande!!!

Med en visitertång kan man inte göra ett operativt ingrepp, om det vore så skulle hela barfotarörelsen få lägga ner eftersom en hovkniv gör ett större ingrepp än visitertången. I många fall utförd av männsikor utan någon som helst kunskap, mer än vad de lyckats få under ett fåtal helgkurser.:cool:

Nej men jag tror det oxå står att du inte får bringa hästen obehag

Då får du nog ta och anmäla varenda klinik, visitertång är ren rutin vid hältundersökningar. Vid hovböld är den ett bra redskap att lokalisera bölden, det vore mer att orsaka hästen onödigt lidande om man börjar karva i hoven på måfå.

Ja men det är bara vet som får använda visitertången enligt min bedömning utav den texten.

Ja men det är bara vet som får använda visitertången enligt min bedömning utav den texten.

Om det vore på det sättet, skulle sannolikt inte veterinär på klinik rekommendera varje stall att ha en visitertång. För en hovslagare är det ett oumbärligt verktyg, blir förmodligen knepigt att kunna utföra vissa jobb utan den.

Liknande trådar

Hästvård Har som säkert många läst hållt på med en segdragen hovböldshistoria på min hingst. Om vi tar det från början så hade vi först en dag en...
Svar
9
· Visningar
1 859
Senast: flashlight
·
Hästvård Fick för några dagar sedan en förfrågan om jag kunde komma och ta av en framsko på en kompis häst, då han för någon vecka sedan tappat...
Svar
8
· Visningar
1 782
Senast: skjootan
·
Hästvård I onsdags förra veckan opererades min häst, och när jag hämtade henne nästa dag gick hon inte riktigt bra, korta steg, speciellt neråt...
Svar
8
· Visningar
1 955
Senast: snofflan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka