Bråck vid kastrering. HJÄLP! FORT!

M

MonsterMy

VIKTIGT! AKUT! Vetrinären sa att det händer att tarmen kan åka ur eftersom ljumskkanalen är öppen men att det var liten chans, nu ser jag på ena sidan någon ganska ljust runt som buktar ut, det finns inget liknande på andra sidan. Jag vet ej vad jag ska göra, ska jag be stallägaren fota så skickar vi till vetrinären, eller har någon bilder på hur det kan se ut?

HJÄLP mig fort!

/My

Sv: Bråck vid kastrering. HJÄLP! FORT!

jag kan ej förklara det bättre än så här, och då kanske han ej fattar

Ring vet, men du måste inte måla fan på väggen för ibland kan det se ut som om allt håller på att trilla ut...men du måste ringa en vet först...och trava INTE i en timme med hästen

framfall heter det tydligen kom jag på!

Veterinären ställer nog följdfrågor om han/hon inte förstår exakt hur du menar. Så marschera iväg till telefonen omedelbums!

Varför sitter folk och frågar såna här frågor på internetforum istället för att ringa sin veterinär?? Tror du inte veterinären har lättare att förstå, som har dig på tråden och kan få fram dina ord lite snabbare, än vi som läser här? Ta ditt ansvar som hästägare.

Kanske besvärligt att få tag på veterinär en söndag. Och det ena utesluter ju inte det andra. Dessutom kom ju vår eminente vet Peter med ett lugnande svar.

Håller med dig!
Om man tror att hästens inälvor håller på att trilla ur så sätter man sig och ringer varenda veterinär i telefonkatalogen.
Man sätter sig INTE och surrar på ett forum!

Om veterinären är osäker på ens förklaring men att det låter oroande så kommer h*n ju ut, men då måste man ju ringa direkt, och inte efter att man konsulterat bukefalos...

Håller med dig!
Om man tror att hästens inälvor håller på att trilla ur så sätter man sig och ringer varenda veterinär i telefonkatalogen.
Man sätter sig INTE och surrar på ett forum!

Om veterinären är osäker på ens förklaring men att det låter oroande så kommer h*n ju ut, men då måste man ju ringa direkt, och inte efter att man konsulterat bukefalos...

*Hostar lite*

Givetvis inte!!! Vilken slutsats.

jag har tagit dit en hästkarl nu, han sa att allt var lugnt!

Händer det så gör det det inom ett dygn o inte efter tre dagar.
PL

Står med en unghäst som kastrerades i lördags- söndagkväll "ramlade" ngt ut ur såret. Vet kom ut och tog bort detta- sades vara koagel. Han raceade rejält i hagen.
Igår kväll galopperade han i hagen ( som är mkt mindre av padockstorlek)- står då och ser hur något återigen ramlar ur samma sår. Denna gång ganska mycket och var övertygad om att det var tarm. Veterinär kommer akut - tarmnät men ingen tarm.
Det som hänger ut klipps bort samt det andra dras tillbaka via ändtarmen..

Så visst kan det hända..

Vet att tråden är gammal men det verkar inte finnas några sanningar gällande detta och vill påtala att det visst kan bli den typen avkomplikationer flera dar senare...

Liknande trådar

Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 749
Senast: starcraft
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 768
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 003
Senast: __sofia__
·
Hästvård Skulle vilja ha lite råd från andra med erfarenhet. Min ponny kastrerades för nio veckor sen. Såg bra ut precis i början men sen började...
Svar
3
· Visningar
1 383
Senast: cello
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod