Bracco Italiano

millan30_228

Trådstartare
Börjar bli allt mer intresserad av rasen Bracco Italiano. Tycker dom verkar vara en jättemysig hundras att ha. Om jag någon gång skulle vilja ha någon mer ras förutom mina Greyhounds.
Tycker dom är otroligt vackra och trevliga.
Vet ni någonting av rasen? Temperament, användningsområde,
vad dom behöver för att må bra. Kan man ha dom som ren sällskaps/utställningshund eller måste dom få apportera (jakt) för att må bra.
 
Sv: Bracco Italiano

Det är en stående fågelhund, alltså ingen apportör i grunden. Och just stående fågelhundar är några av de mest extrema jakthundarna, så jag skulle inte rekommendera någon att skaffa det som sällskapshund.

Vi ställer i samma grupp och det är sällan man ser dem, men jag gillar dem rent estetiskt :)

Så nej, är du inte intresserad av fågeljakt så bör du inte skaffa en Bracco.

//E
 
Sv: Bracco Italiano

Det är en stående fågelhund, alltså ingen apportör i grunden. Och just stående fågelhundar är några av de mest extrema jakthundarna, så jag skulle inte rekommendera någon att skaffa det som sällskapshund.

Vi ställer i samma grupp och det är sällan man ser dem, men jag gillar dem rent estetiskt :)

Så nej, är du inte intresserad av fågeljakt så bör du inte skaffa en Bracco.

//E

Tack för ditt svar. Misstänkte nästan att det var så.
 
Sv: Bracco Italiano

Det är klart att det går, men jag kan tycka att det inte är riktigt rättvist mot rasen då de är så få.

//E
 
Sv: Bracco Italiano

Jag tycker också dom är helt ljuvliga!!! Min lilla dotter (6 år) och jag mötte 2 st på Scandinavium ifjol, på Hästmässan, och blev jätteförtjusta, och jag pratade lite med uppfödaren. Enligt henne fungerar dom jättebra som rena sällskapshundar, är lugna och okomplicerade. Hon hade bl.a. sålt valp till en pensionär som hade den i en lägenhet och bara promenerade med den! Pja, om detta kan man ju tycka ett och annat, men jag fick intrycket att dom inte är så väldigt jaktberoende. En Setter är ju också en stående fågelhund, men fungerar som sällskapshund om man bara aktiverar den ordentligt och på ett för den hunden bra sätt. Ojojoj nu lär jag väl få på nöten :eek: men eftersom jag själv haft en Gordonsetter i 14 år, utan att jaga, och den hunden visserligen tillbringade många timmar om dagen i skogen, men trots bristen på jakt var harmonisk och jätteglad, så... Ja, jag vet inte. Å andra sidan skulle jag aldrig köpa en Pointer till sällskap, så...
 
Sv: Bracco Italiano

Jag vet en uppfödare i Sverige som föder upp och hon verkar inte så nogräknad på vem som köper. Går man sen till Danmark och en av uppfödarna där så säljer hon inte till sällskap, helst enbart jaktmänniskor. Så det finns säkert lugna Braccos som funkar som sällskap, men det är fullständigt förödande att avla en sån ras så.

//E
 
Sv: Bracco Italiano

Visst har du rätt. Det är lätt att falla pladask för Braccons silkesöron och underbara utseende men självklart ska den få leva det liv som den behöver. Lika väl som att t.ex. Bordercollien inte får bli en utställningshund.
I rest my case!
 
Sv: Bracco Italiano

Jag tycker också dom är helt ljuvliga!!! Min lilla dotter (6 år) och jag mötte 2 st på Scandinavium ifjol, på Hästmässan, och blev jätteförtjusta, och jag pratade lite med uppfödaren. Enligt henne fungerar dom jättebra som rena sällskapshundar, är lugna och okomplicerade. Hon hade bl.a. sålt valp till en pensionär som hade den i en lägenhet och bara promenerade med den! Pja, om detta kan man ju tycka ett och annat, men jag fick intrycket att dom inte är så väldigt jaktberoende. En Setter är ju också en stående fågelhund, men fungerar som sällskapshund om man bara aktiverar den ordentligt och på ett för den hunden bra sätt. Ojojoj nu lär jag väl få på nöten :eek: men eftersom jag själv haft en Gordonsetter i 14 år, utan att jaga, och den hunden visserligen tillbringade många timmar om dagen i skogen, men trots bristen på jakt var harmonisk och jätteglad, så... Ja, jag vet inte. Å andra sidan skulle jag aldrig köpa en Pointer till sällskap, så...

Ja visst är dom ljuvliga! Verkar vara helt underbara hundar. Jag känner en som har Braccos i Italien. Hon brukar även vara i Sverige och ställa ut dom. Ska diskutera med henne :).
Jag älskar mina greyhounds. Den rasen kommer jag alltid vilja ha Men skulle jag någongång vilja ha ytterligare en ras så skulle det gärna få bli Bracco Italiano. Men bara om jag kommer att kunna ge den ett bra hundliv med bra aktivitet.
 
Sv: Bracco Italiano

Vad jag tänkte på var, att för att Bordecollien skulle få ställas ut som ras, skulle den först måsta ha en enhetlig rasstandard, och det var närapå omöjligt med en hund som enbart avlats på prestanda, och alltså kan se ut lite hur som helst. Plötsligt skulle en Bordercollie, för att Godkännas, måsta se ut på ett visst sätt, ha en viss mankhöjd etc etc och i det avseendet skulle hundens vallaregenskaper komma i andra hand. Vilket lätt kunde förstöra rasen och göra den till en slätstruken (ursäkta!) utställningshund! En katastrof för en så speciell hund som just Bordercollien.
Settrarna är redan avlade för både utseende och prestation så där behöver man inte sålla ut de bästa jakthundarna för att hitta hundar som passar i utställningsringen. Settrarna ser redan väldigt enhetliga ut, till skillnad från Bordercollien, som ju kan ha ett väldigt varierande utseende.
Låter jag luddig...? Hoppas det blev någorlunda begripligt iallafall!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan allihop, Ni som har eller har haft Beauceron. Hur lika/olika är de från Bruksschäfrar? (För någon som är bruksintresserad (men...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 675
Senast: linnsan
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 526
Senast: Sasse
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 638
Senast: Anonymisten
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 824
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp