Lejonelle

Trådstartare
Mina andra hundar har inte varit så mycket för att tugga men valpen älskar det. Vad ska man ge för tugg egentligen? Jag har för mig att knutar och sånt kan vara farligt och fastna i halsen. Märgben ger jag ibland och det är förstås jättegott till en början men ärligt talat tycker jag det är rätt så äckligt med dessa gamla ben. Och när allt det goda är bortgnagt är de ju inte så intressanta längre.

Jag söker ett gott tugg som räcker länge och som inte är farligt på något sätt men som ger en bra tuggkänsla :) Helst inte skor :angel:

Sv: Bra tugg

Vi gav Björne (fr. bulldogg) torkade ren- eller hjortben. Dom var i bra storlek för honom. Sen finns det även torkade älgben som säkert passar lite större hundar.
Dom var väldigt uppskattade!
Jag minns inte vad märket hette men dom gick att köpa i 5-pack. Såg att Ica Maxi hade fått in det sist vi var där.

Å välkommen in i tuggvärlden :laugh:
Min vovve tuggar sönder precis allt, i zoo affären fick vi höra att "det här går nog bra, min labbe tuggar sönder allt men den här rådde han inte på!" Den var sönder efter ca tio min med vår lagott. Det var någon typ av plastben (vovve är allergisk så vi ville hitta något som han kunde tugga på utan att få i sig) Nu äter han ben av älghud som han tål men de är onödigt dyra om din valp inte är allergisk.

På zoo affärer finns ju hela hyllrader med ben av mest kohud. Det finns även dem utan knutar. Vi köpte ett gigantisk tungt obäke en gång som inte var rullat utan typ pressat, det räckte jättelänge.
Det finns ju såklart grisöron och tjurmusklar och sånt men de är rökta så det finns många hundar som inte blir riktigt krya imagen.

Jag köper bara naturtugg, dvs torkade öron, svansar, ben, kotor osv. Viktigt är att det är torkat, annars kan hundarna bli riktigt dåliga i magen.

Senaste favoriten här hemma är tuggknutar/pinnar med lindat, torkat kycklingkött på. Annars brukar Gnawlers stå väldigt högt i kurs.

Jag är snål och köper oftast pressad råhud. Aldrig de där löst rullade med knutar! De stora ringarna är de enda som varar någon längre stund. Märgben blir det också då och då, men det är ju ett himla meck att skura bort allt flott från golvet efteråt.

då mina frallor är alldeles för gamiga kan jag inte ge dom vilka ben somhelst, de sväljer dom gärna halva eller lite mjuktuggade i stora bitar.
därför får mina mest nylonben de med chokladeller vaniljsmak (finns som ben eller ringar) eller nylabones sortiment.

men de brukar få märgben och ibland torkade renben, de är lätta att tugga sönder.

då jag har valpar ger jag de dom smala tuggpinnarna. de vuxna kan också få de men då håller jag i dom och slänger de då dom tuggat av en bit för annars sväljer de dom direkt..

Jag ger hjorthorn, varar länge, torra och luktar inget.de flesta tycker det är smaskens.Dock måste hunden tåla typ hästhovskrafs från verkningen eftersom det är samma material. Det går ca 2 horn om året och dom kostar runt 100 lappen. Köper mitt på Bondens marknad i Malmö. Det finns garanterat hos någon som föder upp hjortar.

Annars brukar Gnawlers stå väldigt högt i kurs.

Köper den största versionen av Gnawlers till min 30 kg tik, och den räcker faktiskt ett bra tag. Hon pysslar bra mycket längre med en sån än största modellen råhudsring.

Nackdel dock är att hon gärna ligger på mattan när hon tuggar och gnawlers har en viss tendens att färga av sig.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 807
Senast: fixi
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 176
Senast: valpköpare
·
Övr. Hund Hur stort behov har hundar av att umgås/bo med andra hundar? Jag tycker att min hund verkar lite nedstämd ibland (sjukdom/skada helt...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 218
Senast: Wingates
·
Hundhälsa För en och en halv månad sen började min 14 åriga jack russell kissa inne. Jag tror inte han vet att det händer, det rinner liksom bara...
2
Svar
34
· Visningar
8 221
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka