Bra tömkörningsgjord?

Merwen

Trådstartare
Desto mer jag tänker på det desto mer sugen blir jag på att skaffa mig en tömkörningsgjord och börja tömköra hästen några gånger i veckan. Tycker det är riktigt roligt med tömkörning (även fast jag bara är nybörjare på det), och jag tror det skulle gynna oss mycket i ridningen också.:laugh:

Men, vad ska man köpa för tömkörningsgjord? Vad är viktigt att tänka på? Jag funderar på lädergjorden från Hööks, är den nått att ha? :laugh:

Sv: Bra tömkörningsgjord?

Jag har deras i syntet. Jag är JÄTTE nöjd! Tycker dom i läder är onödigt dyra. Min är ett par år och är fortfarande jätte fin.

Det viktigaste är att gjorden har stående ringar så att tömmen kan löpa fritt.
Själv har jag Globus lädergjord och den fungerar till husbehov. Att ha lädertömmar är viktigt för mig också. Jag tömkör ungefär 1 gång i veckan.

Men vad bra! Jag funderade på den först men fick för mig att den i läder borde vara mycket bättre :D Men då kanske jag ska ta och tänka om!
Tömmarna fastnar inte då? Jag tänkte eftersom att ringarna inte är stående på den?

Är det stor skillnad på stående och liggande ringar? Jag ska kolla upp Globus iaf, tack för tippset!

Dom två översta är stående. Och jag tycker inte tömmarna fastnar i någon av ringarna.
Den är bra för den har många ringar. Bekväm för hästen och lätt att bära då den inte är så himla tung. Och den passar många hästar då den har möjlighet att spänna ut eller in mycket.

Ja för att kunna få till så fina och effektiva hjälper som möjlig är det ett måste med stående ringar.

Jag hade en sån från hööks tidigare och även fast Globus gjorden inte är den bästa så är den mycket bättre än hööks. Man märker det först när man har en bättre gjord och bra tömmar att det är väldigt stor skillnad.

Drömmen är ju att skaffa sig en AE gjord från Tärnsjö :)

AEs tömkörningsgjord är ju den absolut bästa, har du råd så köp! Annars är ett bra tips att använda lädertömmar, det gör stor skillnad! Tömkörningstöm i läder finns på hööks, lädergjorden är sådär, ligger inte alltid så bra.

Jag har hööks syntetgjord (? alltså den som inte är i läder). Även deras tömmar med "rundad del" i början av tömmarna. Tycker de fungerar bra, jag tömkör inte så mycket och inte så avancerat. Visst hade jag gärnat viljat ha riktiga grejer, men dessa ufngerar bra :)

En gjord från Tärnsjö är ju drömmen. Men enligt A.E själv är faktiskt Hööks gjord i neoprene helt ok, om man låser ringarna i stående läge (ska tydligen funka utmärkt med buntband).

Jag har syntetgjorden från hööks. Jag tycker den fungerar bra med tanke på priset, och jag har gjort som Liten skriver, låst ringarna med buntband för att få stående ringar. Det är klart att en Tärnsjögjord vore trevligt, men min prylbudget är begränsad.

Även jag har en syntetgjord från Hööks och är mycket nöjd med den! Har inte upplevt några problem med de "lösa" ringarna.

Jag vill, som flera andra ha tömkörningsringar som står upp (men kan man ordan det med buntband på Hööks gjorden så varför inte?). Jag skulle i det läget faktiskt välja deras syntetgjord före deras lädergjord. Min tränare tyckte nämligen, när jag köpte gjord att det var bättre med en gjord som Hööks som kan forma sig efter vilken häst som en en som är mer standardiserad som Hööks lädergjord (och flera andra gjordar).

Nu har jag en lädergjord som ser ut som Hööks och har stående ringar. :idea: Tyvärr vet jag inte märke, men den kostade ungefär som Hööks tömkörningsgjord i läder (det är nog 3-4 år sedan jag köpte den).

Det jag inte kan vara utan när jag tömkör är tömmar i läder :love:
Kom ju på att jag tom har bilder på ett av de senaste tömkörningspassen, hoppas gjorden syns... Och ja, den är uppbyggd/har bossor på var sida om manken även om det inte riktigt syns här.
tomkorning2.jpg

Ser ju bra ut :). Synd att du inte minns var du köpt den. Jag letar efter en bra gjord just nu och lädertömmar. Lädertömmarna verkar inte vara svåra att få tag i men gjorden? Dom flesta jag har sett ser inte särskilt bra ut. Jag vill ha med svansrem till också.

Den där tärnsjögjorden, någon som har bild på den?

Här finns bilder, både AE's och KG's

F.ö. är en tömring med hake en smidig sak att använda, men billigare att använda ringarna från en trasig grimma + en karbinhake...

Har en syntetgjord från hooks, men köpte till en dressyrgjord i resår, inte för att kunna dra åt så mycket hårdare, utan för att den formar sig mer efter kroppen på hästen och därmed sitter stabilare.

Ser ju bra ut :). Synd att du inte minns var du köpt den. Jag letar efter en bra gjord just nu och lädertömmar. Lädertömmarna verkar inte vara svåra att få tag i men gjorden? Dom flesta jag har sett ser inte särskilt bra ut. Jag vill ha med svansrem till också.

Den där tärnsjögjorden, någon som har bild på den?

Jag vet faktiskt var jag köpte den - en liten lokal ridsportaffär. Vet bara inte var hon beställde den ifrån, vet att hon sa det... För hon hade den egentligen inte hemma heller, men hon sammarbetar med min tränare och min tränare visste att hon kunde få tag på denna gjord. :p Och jag är inte säker på att det går att ha svanskappa till - jag har aldrig använt det och därför inte tänkt på om möjligheten finns...

Detta är tyvärr den enda jag hittade
bil34.jpg

Jag är iaf nöjd med gjorden. Den sitter otroligt bra även fast man inte spänner åt maggjorden så hårt. Jag har haft billigare varianter i syntet förr, men det går inte att jämföra.

Jag har funderat på att köpa den. Jag vill helst klämma på gjorden innan jag köper och denna är den enda jag hittat som verkar bra utav dom jag sett live.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
648
Senast: cowgirl81
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
605
Senast: Lavinia
·
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar... 2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 484
Senast: TantAgda
·
Samhälle Jag tycker ändå att diskussionen om vapnen, jägarexamen, licenserna och vapentyp är intressant. Få, nästan inga, mord i Sverige utförs... 16 17 18
Svar
347
· Visningar
8 488
Senast: Dentaku
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Shettistråden del II
  • 07:or del 23