Bra tips på att få hund att hälsa lugnt!?

L

LAPTOP

Alla tips på att få en 11 mån hund att hälsa lugnt mottages.

Har en kille i denna ålder o han blir så himla glad när det kommer folk som ska hälsa på honom, både hemma o ute. Han hoppar o då menar jag inte kontrollerat utan totalt överhysteriskt.
Hur hade ni gjort för att få honom att hälsa i lugn o ro o inte hetsa upp sig så in i vassen? Han blir så uppjagad att det i stort sett inte går att få kontakt med honom.

Vi har provat att han ska sitta men han laddar som en kanonkula ändå...

Sv: Bra tips på att få hund att hälsa lugnt!?

Min hund har varit likadan (och är fortfarande, om jag låter henne).. jag har löst det genom att stänga in henne när det kommer folk så att jag hälsar först och de får komma in i lugn och ro. Och så kan jag berätta hur hon är (om de inte träffat henne förut). Sen släpper jag ut henne och är hon vild då så tar jag in henne i rummet igen.

En annan sak som funkar (som jag gör oftare för att jag är så lat) är att ge henne ett tuggben, då hoppar hon runt med det istället för på folk. Fast lugn blir hon inte.. :D

Min har varit likadan, och gör försök till återfall ibland;)
Hon får gärna hälsa och vara glad, men INTE hoppa på folk.
När hon hoppade var det ignoration, avvikande kroppspråk och dovt bestämt nej som gällde.
Inte böja sig ner och försöka mota.
Ingen brydde sig om henne förrän hon lugnat sig.

Sen får hon inte gå fram och hälsa på folk utan att jag har sagt varsågod..
Då ska hon ta upp min kontakt och "fråga" innan.

Eftersom det är en apportör jag har funkar det väldigt bra att stoppa något i munnen på henne, en socka, vante eller liknande:angel: Då svansar hon väldigt och är jätteglad, men hoppar inte, alltså är matte nöjd;)

Sen kan man tänka på själv att försöka avdramatisera det hela lite.
Det ska inte vara "heeej liilla söööta voovven, åå vad dullig du är, äääär du såå glaad,jaaa"
Utan mer, "hejhej" och sen är det bra liksom:D

Man behöver inte hälsa alls, utan bara ta av sig, gå in i huset och pyssla med något annat en stund och låtsas som att hunden inte ifnns.
När den tröttnat och gått och lagt sig /börjat pyssla med något annat kan man själv ropa på hunden och hälsa lugnt och fint.

Lycka till!

Senast ändrad:

min hund är hysterisk ibland när han varit ensam om ens fem minuter (sen den andra dog) så när jag kommer hem och han är hyperglad så ignorerar jag honom totalt. Kliver in genom dörren. Tar av mina skor och går in och börjar fiffla med det som är angeläget. När han har lugnat ner sig , DÅ ropar jag fram honom så hälsar vi.

Man ignorerar. Med största sannolikhet är det inlärt och då får du lära om. Hälsa enbart på kommando och massor av övning.

Svar på detta o ni andra.
Tack för svaren. Det känns ju som att det är inte sååå ovanligt att de blir så glada.

Vi har försökt med att ignorera men det funkar inte på en hund som flyger på dig i sin glädje, han hoppar o kommer upp i ansiktshöjd med sina hopp. Du kan ignorera ihjäl dig men som sagt det är lite svårt att ignorera en hund som flyger runt huvudet på dig.
Folk som kommer hit har vi bett om detsamma men det har inte hjälpt.
Ben funkar, så det o att ge honom ngt att bära kommer att användas.
Sen surfade jag runt igår o läste lite övrigt, så vi kommer att lära in sitt o stanna kvar. Så sköter vi hälsandet o sen kan han få komma fram o hälsa. Det verkar som att de flesta hundar inte tycker det blir lika intressant längre då o då blir hälsandet lugnare.
Så nu är det hårdträning som gäller.

Inlärt är det inte, han har varit sådan sedan valp, vi har försökt att vänja honom av med det, ignorerat o likn men det blir bara jobbigare nu när han är såpass stor. Den andra hunden vi har hälsar civiliserat så där har han inte heller lärt sig ngt ofog..:crazy:

den här metoden lärde vi oss på valpkursen.

Matte/husse ska stå med hunden kopplad.
Så ska en person komma fram och hälsa, så fort hunden hoppar ska personen vända sig om och ta ett steg därifrån, när hunden lugnat ner sig gör man ett nytt försök. När hunden hälsar fint säger man "hälsa fint" och belönar med ex godis. funkar skitbra!

Vår hund får inte hälsa förrän han lugnat ner sig mentalt. Och hoppa är helt uteslutet, det finns inte en chans att det beteendet belönas på ngt sätt. Att viffta på svansen, gnälla och kräla runt, det är ok sålänge han gör det utan att mejja ner eller hettsa på folket.

Jag skulle be besökare att absolut inte hälsa på hunden, inte ens med en liten hand. Och sen skulle jag beordra hunden att hålla sig borta från besökarna. Sen kan han lugna ner sig när han vill och efter det kan han få hälsa. Om det innebär att hunden inte får hälsa alls under ett besök är inte vesentligt, för hundens beteende är mycket viktigare än att besöket får hälsa på den.

Detsamma ska gälla vid hemkomst. Om du kommer hem tex ska hunden INTE ge sig på dig. Det är ett dominant beteende som en ledare inte skulle acceptera. Så där gäller samma sak. Hunden ska vänta tills den får tillstånd att komma fram. Sen blir min hund jätteglad iaf och det får man bli, sålänge man inte mejjar ner en och går utan om man ber om det. Min hund vet numera att när jag kommer hem så backar han ifrån mig och väntar ett par meter bort tills jag släpper fram honom.

Det underlättar faktiskt i det vardagliga livet att ha strikta regler och rutiner för hunden. De respekterar en mer om man inte tillåter dominans från deras sida. De mår bra av att veta att jag alltid och alltid är den dominanta i huset.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Postar här för första gången pga att jag har väldigt mycket ångest. Jag och min partner har pratat om hund i många år ingen av oss...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
10 964
Övr. Hund Hej! Har en Sankt Bernhard på ca 3,5 år. Han är rätt stökig av sig och har varit det mer eller mindre hela sitt liv men nu senaste...
Svar
14
· Visningar
1 838
Senast: Grazing
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 301
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 419
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård