Royal_724

Trådstartare
Ska köra in mitt halvblodssto, men behöver en sele!
Just nu har jag bara använt mig av en vanlig bröstsele!
Men nu när jag ska sätta igång ordentligt vill jag ha tag i en bra men billig sele! Vilken/vilka rekommenderar ni?
Inget jag ska använda varje dag, utan nån gång då och då!

Sv: Bra sele?

Ring till gunilla på selar.se, hon har faktiskt det bästa utbudet på läderselar av bra kvalitet. Rekommenderar där basicselen, idealselarna mfl.
Undvik Pfiffselarna då jag tycker de passar endast på ponny, de är så himla klent byggda.

andra bra sidor är driveout.se och equilex.se
man kan även köpa den selan jag har på börjes, jag har en ideal de luxe sele. Fördelen med den är att den har rejält läder och snabbkopplingar, bra vid inkörninga och tål tuffa tag om det behövs. Den kan man köpa på selar.se och driveout.se med.

Till sist, så himla härligt med hästfolk som vill ha bra saker till sina hästar och undviker de dåliga enkla bröstselarna.:bow::banana:

Vad roligt att du skall börja köra! Ett tips om man vill komma lite billigare undan är ju att se ut en eller ett par selar man är intresserad av (tex på de sidor snigelfarmor rekommenderar ovan) och sedan hålla utkik på Blocket etc. och se om man kan få fatt i samma sele begagnad.

Så gjorde jag, hittade Ideals maratonsele (kraftigare bröstsele) som är en av de få som finns i Shire-size... begagnad och "tjänade" drygt 2000 kronor jämfört med att köpa en ny. Och då syns det inte ens att min är använd. Men lite tur ska man förstås ha om man skall hitta en bra och lite använd sele begagnat!

Tack för svaren...
Jag var inne på equilex och beställde en Hobbysele. Tyckte att det var en rätt vetig sele att börja med, då jag inte vet hur det kommer gå med körningen. Har inte tänkt köra varje dag utan kanske 1 gång i veckan. Då jag mest tyckte det kan va kul att ha en inkörd häst!
Har hört att dem inte är världens bästa, men tycker ändå att den är väldigt mycket bättre än en vanlig bröstsele. Och skulle det va så kul att vi kör mer så lägger jag gärna ut mer pengar på en riktig sele.

Hoppas det går bra för dig! Ska också köpa en sele från equilex, fast till shettisen. Har haft bara bröstsele men kör nästan varje dag över stock och sten så ska satsa på ett med baksele och med en svängel m.m.! Ska faktiskt börja köra ett halvblod i stallet nu också. är enda körintresserade i, typ nästan, hela länet :( fast hon tkr det är skitkul.. lite pirrigt bara, har aldrig kört storhäst...

Har inte heller kört stor häst innan, sen ska hon ju köras in oxå!
Men tror inte det är några problem! Hoppas jag inte i alla fall! :crazy:

beklagar :)

använder du en väldigt lätt rockard efter ska det inte vara några problem.
Jag tror du kommer köpa en rejälare sele sen om det blir körning två dagar i veckan :)

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
991
Senast: Cattis_E
·
Katthälsa Imorgon ska Mrs norris bli vaccinerad och förhoppningsvis få klorna klippta. Superdum fråga - är det bäst att ha sele och koppel på på...
Svar
5
· Visningar
751
Senast: Sel
·
Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat...
2
Svar
34
· Visningar
1 593
Senast: Derivata
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 601
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar