Bra ridning vs dalig ridning.

Sv: Bra ridning vs dalig ridning.

Håller med.
Om det är så fint med westernhästen som gör jobbet utan att bli tillsagd så måste det ju även vara fint med hopphästen som vill ta sig runt banan i ett tempo som den själv bestämmer?
Samma sak... eller?:grin:

Saken är det att det är synd om hästen om den får panik för att tygeln går sönder... Då mår den inte bra helt enkelt, det minsta man ska kräva är väl att en häst lyssnar på en ryttare även om ena tygeln råkat gå av?

Jo, hon redde upp situationen bast hon kunde efter att tygeln gick av.
Men - jag tror hon rett upp det battre om hon ridit sa val som ryttaren i ditt exempel.
Redan nar jag borjade pa filmen kunde jag ha listat ut vad som skulle handa nar tygeln gick av. Det var ingen big surprise att edt var ett jakla slagsmal innan hon fick stopp pa hasten.

Och ja, det finns varre och battre - det var darfor jag efterfragade exempel.

Exempel på hoppridning så gillar jag den här och hennes ridning. Har sett henne länge och tränat för henne förr också och hon har alltid varit ett stilryttare tycker jag. Är inte tävling men ändå...

Inte jag som filmat men antar att det är ok att lägga ut.

http://www.youtube.com/watch?v=Prc298Hm7wU

Snubblade over det har under morgonens surfande och blir helt till mig over den absolut vedervardiga ridningen! Det gor fysiskt ont att se men titta pa hela filmen.
http://www.youtube.com/watch?v=3doU4evTxiE

For att balansera lite hittade jag en som ser trevlig ut.
http://www.youtube.com/watch?v=vodleO2u-Ak

Ge mig mer exempel. Och please - stro pa med de bra sa jag blir pa battre humor igen.

:grin::grin:

Ja jag säger då bara det...

* Delvis kl.
Nu sitter jag pavag till lopp och kan inte fa upp videos men jag kommer helt klart titta nar jag inte sitter i bilen.

Kan vi se vidare och inte fastna vid de specifika ridstilarna? Gar det?
Kan vi se skillnader mellan ridning fastan att vi jamfor olika hastar och olika ryttare?
Kan vi se forbi tidsskillnader och utrustning?

Da detta spred sig forbi den ytliga och "se vad jag hittade" trad jag trodde det skulle bli kan vi lika garna diskutera djupare och forsoka ta oss forbi skitsnacket istallet.
Som sagt - jag har inte tillrackligt med internet for att soka filmer pa tuben just nu men det ar ju uppenbarligen fler an mig som ar intresserade och vill fora en livlig diskussion.

Det är fullständigt ointressant om hon har vunnit OS eller inte! Lika ointressant att hon har ramlat av. Är man så hispig så att man rider så här har man inget på hästryggen att göra. Det verkar vara OK att rida hur som helst för att man har vunnit förut? Vems ansvar är det utrustningen är av god kvalitet, att man använder sig av den MJUKT!!!? Jo ryttarens!! Skitridning rakt igenom skulle jag vilja säga. Jag blir så trött på att tävling skulle vara en ursäkt för att bete sig hur som helst...

Men ärligt är du på riktigt?? :eek:

Tycker INTE att ryttaren beter sig på något speciellt dåligt vis förutom att hon försöker få stopp på en häst som i sig självt är en mkt het och stark häst efter det att tygeln gått av.

Och nej hon störde inte sin häst speciellt mkt utan ansågs faktiskt duktig även om du inte tycker det och säkert kan göra det mkt bättre :rofl:

Jag hoppas verkligen inte att du råkar ut för samma sak någongång eftersom du tydligen inte skulle göra allt för att stoppa hästen..

Och det spelar väl för sjutton ingen roll om det är tävling eller hemma på stallplanen sakerna går sönder, olyckorna kan ha precis samma utgång OM man inte försöker hindra dem!

Jag vet inte vad du har för erfarenhet eller rutin men saker kan faktiskt gå sönder ÄVEN om de är väl kollade, se bara på Ludgers OS där hacket på Classic Touch gick av och han fick slänga sig av. Och hör och häpna han vann faktiskt OS guldet individuellt i samma tävling :angel:

Jag skulle personligen tycka det vore intressant om vi kunde hitta exempel som inte ligger inom vart eget specifika "expert omrade".
Jag kan tex inte hoppa ett 30 cm hinder eller fora en hast pa neckreining.
Jag foredrar dressyr personligen - for min egen ridning men jag tanker varken doma eller fornedra ngn annan pga dennes inriktning. Daremot ar jag kritisk till ridning i allmanhet.
Jag anser att det kan vara mjukt och foljsamt med respekt och tillit mellan hast och ryttare.

Ironwill: Jag skulle tro att din ponnys byten vid uteritt beror pa att du ridit henne sa val att hon orkar ta till den "protesten" istallet for full fart om du forstar hur jag menar. For ska vi ha ett exempel snabbt och latt pa trevlig ridning kan vi ju ta dig och din ponny. Stella verkar inte vara den m est samarbetsvilliga varelse men du har helt klart lyckats med att ta fram det basta i henne och det ska du ha kudos for.
Hade du suttit upp pa min hast kan jag garantera att manga av de problem jag har med honom skulle definitivt vara mindre och ratt sakert aven forsvinna till stor del. Du ar helt enkelt en bra ryttare och jag tvekar inte en sekund pa att du kan rida Stella val aven i halsring. Hade jag gjort det med min hast hade han letat reda pa en saftig tuva gras och sen hade vi statt dar.
Obs, no but kissing just simple fact.

Tycker du inte det var valdigt mycket slit och drag innan tygeln gick av?
Det var mest det jag personligen reagerade pa.
Ryck, ryck, ryck, hopp, duns, ryck, ryck, ryck.
Sjalvklart kan saker och ting ga sonder.
Jag har varit ute och motionskort min travare pa traningscentret i Florida och huvudlaget ramlade av. Bettet hade han i munnen men resten hangde och slangde vid bringan.
Vi joggade runt, gick av och tillbaka till stallet. Hasten var precis lika avslappnad da som innan.
Och ja, det var klantigt att satta huvan pa det viset och det kunde gatt illa.
Vi ar alla manskliga och kan gora misstag.

Det var mest ridningen innan tygeln gick av jag ville at.

Jag ar medveten om att filmen ar gammal och att vissa ryttare har mer an marklig stil. Thats fine by me men varfor ger man sig ut pa Hicksteadt nar man inte ens kan gora en halvhalt?
Det ar fult med hoppstilen sjalvt, verkligen inte vackert. Och jag hade kunnat blunda for det. T om de allt annat an mjuka landningarna. Men vad tusan gor hon mellan hindren? Ryck och slit kombinerat med ett evigt trummande fran skankeln.
Och ja. Alla hastar ar inte lattridna.
Alla ryttare har inte utbildning / teknink / kansla for att rida pa ett effektivt och trevligt satt.

Jag har nog inte sett samma film för inte sliter hon och drar i hästen hela rundan och hennes skänkel är ju relativt stilla. Hur kan du få hennes skänkel till att hon trummar med dem?? Du kanske borde skaffa glasögon för det är inte stiglädrerna du ser?

Sedan så blir hästen starkare ju längre den går och det är faktiskt rätt vanligt. Hon rider på ett vanligt tränsbett och det var kanske inte det rätta för denna häst och bana.

Jag tror säkert att hon kunde göra både en och och hundra halvhalter på den hästen men nu har du letat upp en film från världens svåraste tävling där man vill ha tryck och ffa framåtanda i hästarna. Dessutom blir väldigt många hästar rätt så taggade när det gäller tävling speciellt en sådan som du tagit som exempel

Tycker du inte det var valdigt mycket slit och drag innan tygeln gick av?
Det var mest det jag personligen reagerade pa.
Ryck, ryck, ryck, hopp, duns, ryck, ryck, ryck.

Nej det tycker jag inte alls att det var..

Sjalvklart kan saker och ting ga sonder.
Jag har varit ute och motionskort min travare pa traningscentret i Florida och huvudlaget ramlade av. Bettet hade han i munnen men resten hangde och slangde vid bringan.
Vi joggade runt, gick av och tillbaka till stallet. Hasten var precis lika avslappnad da som innan.
Och ja, det var klantigt att satta huvan pa det viset och det kunde gatt illa.
Vi ar alla manskliga och kan gora misstag.

Det var mest ridningen innan tygeln gick av jag ville at.

Beror självklart på vad för häst man har, vet ett fullblod som hacket gick av på och den sprang tills de kunde stoppa den. Annars van den svåra klasser i fälttävlan och msv dressyr så det var ingen dålig lydnad på den eg

Forovrigt var det ngn som sa att hon betslat ner infor denna ritten (film ett) och jag undrar da vad katten hon red pa innan med tanke pa att hon sitter med ett double wire i kaften pa hasten.
Ett skarpt bett till att borja med och en complete disaster i kombination med en hand som denna.

Tja jag håller ju uppenbarligen inte med dig tycker att hon rider med en bra hand tills det skiter sig. Har sett henne ett otal ggr och hästen är en av de svåraste som funnits och hon sköter den utmärkt mellan hindren. det enda jag tycker är ju att hennes skänkel flaxar i språnget men annars tycker jag att det är ett dåligt exempel på dålig ridning..

Hon rider på ett vanligt förekommande bett på den tiden som var betydligt mildare än div bett som finns idag. Vad jag vet har hon ridit på stång innan.

Tänkte inte kommentera den här tråden men... SKÄMTAR du eller? :crazy: Du kan ju inte jämföra "showar hemma i lugn och ro" med "hopptävling på superhet häst där tygeln pajar" i avseende att se bra och dålig ridning. Det är ju inte ens lite samma sak. Jag tycker inte jag ser NÅGON ridning på dina videor. Show, är vad jag ser på dem.

Saken är det att det är synd om hästen om den får panik för att tygeln går sönder... Då mår den inte bra helt enkelt, det minsta man ska kräva är väl att en häst lyssnar på en ryttare även om ena tygeln råkat gå av?

:rofl::rofl:

Det kan nog vara att hästen är het och svårkontrollerad men inte ser det snyggt ut när man tittar på sekvensens precis innan tygeln går av då hon rycker med precis allt hon har, omväxlande med höger och vänster tygel.

Det kan nog vara att hästen är het och svårkontrollerad men inte ser det snyggt ut när man tittar på sekvensens precis innan tygeln går av då hon rycker med precis allt hon har, omväxlande med höger och vänster tygel.

Finns ju kanske en förklaring till det! Men att skriva och mena att hon rider så hela rundan är ju bara lögn

Finns ju kanske en förklaring till det! Men att skriva och mena att hon rider så hela rundan är ju bara lögn

Och det har jag inte heller skrivit att hon gjort. Jag ser också anledningen till varför hon tar i så, men jag tycker som sagt inte det är så man skall bete sig. Det som händer efter att tygeln gått av finns det inget att säga om, det är en helt annan sak.

Men ärligt är du på riktigt?? :eek: Ja jag är på riktigt...???

Tycker INTE att ryttaren beter sig på något speciellt dåligt vis förutom att hon försöker få stopp på en häst som i sig självt är en mkt het och stark häst efter det att tygeln gått av. Och jag ser en riktigt dålig ridning

Och nej hon störde inte sin häst speciellt mkt utan ansågs faktiskt duktig även om du inte tycker det och säkert kan göra det mkt bättre :rofl: Nu är det ju inte min ridning vi diskuterar. Jag har rätt till en åsikt oavsett hur jag rider.

Jag hoppas verkligen inte att du råkar ut för samma sak någongång eftersom du tydligen inte skulle göra allt för att stoppa hästen.. Jag skulle inte ha ridit på det viset och stressat upp hästen på det viset så att den bara har FLYKT i tanken..

Och det spelar väl för sjutton ingen roll om det är tävling eller hemma på stallplanen sakerna går sönder, olyckorna kan ha precis samma utgång OM man inte försöker hindra dem! Nej det spelar ingen roll om det är på tävling eller hemma... Var fick du det ifrån...

Jag vet inte vad du har för erfarenhet eller rutin men saker kan faktiskt gå sönder ÄVEN om de är väl kollade, se bara på Ludgers OS där hacket på Classic Touch gick av och han fick slänga sig av. Och hör och häpna han vann faktiskt OS guldet individuellt i samma tävling :angel: Och vad har hans OS guld med det att göra?

Måste utöka antalet tecken...

*kl*

Men har ni inga liv som måste sitta och hett diskutera något som hände för 22 år sedan :grin:

So fucking what.. hästen är förmodligen död och ryttaren rider väl vidare på andra hästar..

Visst man får tycka vad man vill men en fördel är ju om man har varit någotsånär i samma situation.. det är ju lätt att uttala sig om vad man "skulle göra" eller "aldrig skulle göra" i en situation man aldrig varit i närheten av..

fio/jobbar natt och måste fördriva tiden på något sätt

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka