Bra ridning vs dalig ridning.

Sv: Bra ridning vs dalig ridning.

Jag tror att det är något väldigt viktigt som ni missar i filmen. Det är det faktum att hon HOPPAR ett hinder med hästen efter det att tygeln har gått sönder när hon håller i sidostycket. En vettig ryttare skulle ha avbrutit ritten och försökt lugna sin häst, inte bara tänka på att avsluta ritten!

Fjortis-svar från en jag alltid tyckt diskuterat moget?

Inga liv?

Varför ska man inte diskutera sådant som har varit? Det är väl jättebra att ta upp exempel på bra och dåligt och varför det är bra och dåligt, oavsett om det skedde igår eller för trettio år sedan?

Ska vi sluta diskutera WW1 + 2 bara för att det var så längesedan?

Och sist jag kollade så var det här ett diskussionsforum.

Och det har jag inte heller skrivit att hon gjort. Jag ser också anledningen till varför hon tar i så, men jag tycker som sagt inte det är så man skall bete sig. Det som händer efter att tygeln gått av finns det inget att säga om, det är en helt annan sak.

Så du menar att när hästen går iväg som den gör så skulle hon bara lätta på tygeln och låta den fortsätta springa då?

Jag tror att det är något väldigt viktigt som ni missar i filmen. Det är det faktum att hon HOPPAR ett hinder med hästen efter det att tygeln har gått sönder när hon håller i sidostycket. En vettig ryttare skulle ha avbrutit ritten och försökt lugna sin häst, inte bara tänka på att avsluta ritten!

:rofl::rofl:

Ursäkta men hade du sett hela videon ordentligt så hade du sett att hästen hoppar ett hinder baklänges....

Så du menar att när hästen går iväg som den gör så skulle hon bara lätta på tygeln och låta den fortsätta springa då?

Jag vet inte om det var nödvändigt eller ej med den hästen och vid just det tillfället, men att rycka så hårt man kan i tygeln är väl inget som skall uppmuntras och anses att vara att man rider med bra hand?

Jag tycker det ser ut som hon tar sista hindret, det efter att tygeln gått av, från rätt håll men hon kanske red fel innan?

*kl*

Men har ni inga liv som måste sitta och hett diskutera något som hände för 22 år sedan :grin:

So fucking what.. hästen är förmodligen död och ryttaren rider väl vidare på andra hästar..

Visst man får tycka vad man vill men en fördel är ju om man har varit någotsånär i samma situation.. det är ju lätt att uttala sig om vad man "skulle göra" eller "aldrig skulle göra" i en situation man aldrig varit i närheten av..

fio/jobbar natt och måste fördriva tiden på något sätt

Dom har inget liv i England heller:crazy: Debatterar också den filmen fortfarande:rofl:

http://www.horseandhound.co.uk/forums/showthread.php?t=318020

Jag är inte så säker på att hon valde att hoppa det hindret...

Instämmer, för mig känns det som att hon försöker lugna hästen, som tyvärr redan är alldeles för mkt uppe i varv och i en sista desperat åtgärd försökte använda hindret som stoppkloss.

Jag vet inte om du sett det här klippet? Det är nog ett av mina favoritklipp när man ska jämföra riddiscipliner och jag tycker det visar litegrann på det du säger. Det är också rätt intressant när man börjar diskutera skillnader vs likheter mellan western och dressyr. Och väldigt kul att se när de byter hästar mitt i.

http://www.youtube.com/watch?v=7ycY1S-BbwI

Helt underbart :banana: och så väldigt häftigt att man kan visa upp hästar utan att det är blodigt allvar :p

Fjortis-svar från en jag alltid tyckt diskuterat moget?

Inga liv?

Varför ska man inte diskutera sådant som har varit? Det är väl jättebra att ta upp exempel på bra och dåligt och varför det är bra och dåligt, oavsett om det skedde igår eller för trettio år sedan?

Ska vi sluta diskutera WW1 + 2 bara för att det var så längesedan?

Och sist jag kollade så var det här ett diskussionsforum.

Tja om du tycker det är samma sak så...

WW1 och 2 är fortfarande aktuellt i mångt och mycket.. den här ritten är det inte..

Förstår dock inte att folk orkar lägga ner energi och bli ovänner för något som inte ens är aktuellt...

håller med du.

sen är det ju verkligen ingen stilridning på något sätt, men jag tycker inte hennes ridning än mycket värre än vad många aktiva på den nivån visar idag. Tror inte att många hade agerat annorlunda om ens utrustning gått sönder och hästen skenar, hon gjorde ju allt för att få kontroll över hästen, vem hade inte gjort det? sen att andra hade gjort annorlunda är väl en sak, hon valde att försöka stanna hästen :grin:

Nej, men du skriver själv

"När kalven släpps lös kastar sig hästen efter den innan ryttaren reagerar och driver själv,
kalven svänger och hästen hänger på innan ryttaren ber den."

Hej!

Precis det där gjorde min icke kotränade häst alldeles själv i hagen, både med kor och får.. Måste man lära kohästarna att "jaga" kor??

/Lavinia, som inte gillade ridningen i första filmen och inte orkade titta på den andra.

Nej, det måste man inte. Däremot att göra det på rätt sätt. En del hästar blir alldeles för "på"

Jag vet inte om det var nödvändigt eller ej med den hästen och vid just det tillfället, men att rycka så hårt man kan i tygeln är väl inget som skall uppmuntras och anses att vara att man rider med bra hand?

Jag tycker det ser ut som hon tar sista hindret, det efter att tygeln gått av, från rätt håll men hon kanske red fel innan?

Det kan finnas tillfällen när man måste gör så som hon gjorde anser jag.

Och nej hon hoppar INTE något hinder av fri vilja med en tygel utan det är hästen som väljer vägen.

jag anser inte att det hästen i westernfilmen gör är dens egna tanke och något den gör på eget bevåg, som du sa att din ponny gör ang bytena.
jag kan rida min häst utan några som helst hjälper mer än tanken- jag tänker sväng/trav/halt och hon svänger/travar/stannar.
det är väldigt stor skillnad på det, och att din ponny byter, för att "när jag går i det här varvet brukar jag ha höger galopp, så då byter jag till den!"

det westernhästen gör tycker jag är samma som i mitt exempel, men inte alls som i ditt.

kl (?)

det är ju inte ridningen efter att tygeln går sönder som det reageras på, utan ridningen innan och det som ledde fram till att den gick sönder.
går en tygeln sönder när man rider så är någonting allvarligt fel (förutsett att det inte är riktigt kass kvalite)!
har man en lätt kontakt på tygeln så ska inte någon tygeln i världen kunna gå i sönder, man skall aldrig aldrig aldrig behöva ta så hårt i någon som helst häst i någon som helst situation.

Jag vet inte om du sett det här klippet? Det är nog ett av mina favoritklipp när man ska jämföra riddiscipliner och jag tycker det visar litegrann på det du säger. Det är också rätt intressant när man börjar diskutera skillnader vs likheter mellan western och dressyr. Och väldigt kul att se när de byter hästar mitt i.

http://www.youtube.com/watch?v=7ycY1S-BbwI

Nu ar jag tillbaka pa fast mark igen och har borjat titta igenom filmerna.
Den har filmen gillade jag valdigt mkt.
Den visar pa trevlig ridning fran bada parter och visar ocksa pa att en ryttare ar en god ryttare oavsett diciplin. Nu kunde man dock se tydligt pa hastarna hur de olika ryttarna inverkade men jag tycker fortfarande helhets intrycket var avslappnat och fint.
Dressyrhasten fick i mina ogon en trevligare nacke med western ryttaren men tappade lite av den korta samlingen och fick problem att halla takten.
Tyvarr tycker jag westernhasten gick bakom lod hela filmen igenom men jag maste saga det var en hast i min smak (ngt liten dock) marks tydligt att han inte riktigt gillar trycket dressyrryttaren satter pa honom genom sitt sate. Osaker pa om det ar protester mot att gora ngt "mer an vanligt" eller om han helt enkelt ar mer en enmanshast.

Exempel på hoppridning så gillar jag den här och hennes ridning. Har sett henne länge och tränat för henne förr också och hon har alltid varit ett stilryttare tycker jag. Är inte tävling men ändå...

Inte jag som filmat men antar att det är ok att lägga ut.

http://www.youtube.com/watch?v=Prc298Hm7wU

Nu skulle man aldrig komma runt en bana som Hicksteadt i det tempo som rids i borjan pa filmen men om hon ridit i "derby tempo" tror jag garanterat att det fortfarande sett lugnt och harmoniskt ut. Hon rider verkligen himla fint!
Det blir lite diskussioner innan halterna och det ar val saker man far ta. Hoppning och dressyr ar ju anda valdigt olika i sitt utforande. Men jag anser anda att det kan se sa mkt battre ut an original exemplet. Som det har tex.

det är ju inte ridningen efter att tygeln går sönder som det reageras på, utan ridningen innan och det som ledde fram till att den gick sönder.
går en tygeln sönder när man rider så är någonting allvarligt fel (förutsett att det inte är riktigt kass kvalite)!
har man en lätt kontakt på tygeln så ska inte någon tygeln i världen kunna gå i sönder, man skall aldrig aldrig aldrig behöva ta så hårt i någon som helst häst i någon som helst situation.

En fråga bara hur skulle du försökt att stoppa en häst som "tagit bettet"??

Jag har haft div utrustning som gått sönder där det inte varit speciellt hårt handhavande..

Nya sadelgjordar som gått sönder i terrängen i insprång i vattenhindret, martingal som släppt, gagbett som släppt i sidostycket, grimmor som gått av, nosgrimmor som släppt i spännen tja jag kan göra listan lång efter många år med hästar

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka