Bra ridning vs dalig ridning.

Sv: Bra ridning vs dalig ridning.

Tjejn i första filmen var den tidens Malin B och Flippan sas.
Hade en säregen stil med underskänklarna, men som ekipage med denna lilla skimmel..
Tillsammans var de fantastiska!

Bara lite kuriosa:D

Den ryttaren vann samma tävling med samma häst 2 år tidigare.. så hon var nog redo.. men mildare bett samt en fallolycka dagen före gjorde nog skillnad..

Är inte särskilt insatt i just hoppryttare. Men vad det ser ut som och låter, ska hon vara på en rätt hög nivå? Är det verkligen ok att flyga omkring i sadeln och med skänklarna hur som då?

Jag kallar det inte god ridning, bara för att man kan rida sin häst utan huvudlag och/eller sadel. Utan det krävs mer för att kallas god ridning.
Absolut inte. Men den praktiska användningen och utvecklandet av just westernridning har skett under de förhållanden. Hästen lyssnar och vet sin uppgift. Kan dock hålla med om att det egentligen är dumt att jämföra två olika ridstilar, det är ju olika mål man strävar efter så visst var det lite korkat att ge mig in i diskussionen.

Det är fullständigt ointressant om hon har vunnit OS eller inte! Lika ointressant att hon har ramlat av. Är man så hispig så att man rider så här har man inget på hästryggen att göra. Det verkar vara OK att rida hur som helst för att man har vunnit förut? Vems ansvar är det utrustningen är av god kvalitet, att man använder sig av den MJUKT!!!? Jo ryttarens!! Skitridning rakt igenom skulle jag vilja säga. Jag blir så trött på att tävling skulle vara en ursäkt för att bete sig hur som helst...
Westernridningen var ju inte direkt någon ridning. Hästen följer själv efter kalven. Det ryttaren gör är att stanna hästen inget annat. Det ser man ingen ridning av.
Sedan tycker jag att det är bra att man inte får ha levande kalvar för att lägga ner här i Sverige.

Jag forstar inte varfor det ar svart att se pa forsta filmen.
Jag ar medveten om att filmen ar gammal och att vissa ryttare har mer an marklig stil. Thats fine by me men varfor ger man sig ut pa Hicksteadt nar man inte ens kan gora en halvhalt?
Det ar fult med hoppstilen sjalvt, verkligen inte vackert. Och jag hade kunnat blunda for det. T om de allt annat an mjuka landningarna. Men vad tusan gor hon mellan hindren? Ryck och slit kombinerat med ett evigt trummande fran skankeln.
Och ja. Alla hastar ar inte lattridna.
Alla ryttare har inte utbildning / teknink / kansla for att rida pa ett effektivt och trevligt satt.
Men nog katten hoppas jag de flesta har sapass insikt att de inte ger sig ut pa en san bana om man inte klarar den.
Jag vet inte vem ryttaren ar. Jag vet inget om hennes ev kandisskap. Allt jag vet ar att jag hade slutat for langesen om det varit sa illa.

Film tva tyckte jag om da jag anser att hasten ser valriden och trevlig ut.
Den lyssnar till och respekterar sin ryttare.
Inget overdrivet stok och bok utan bade hast och ryttare vet sin uppgift och vad som kravs av dem.
Sedan kan det diskuteras huruvida det ar nodvandigt att ropa pa levande kalv i tavlingssituation eller ej.

Varfor ar det sa viktigt att bada exemplen kommer fran samma diciplin?
Kan man bara jamfora dressyr ryttare med dressyr ryttare?
Jag trodde i min enfald att en valutbildad och valbalanserad western ryttare skulle kunna sitta upp pa en trevlig dressyrhast och fa det att se harmoniskt ut och tvartom. Jag maste vara dum men hur kan det vara sadan skillnad att man inte kan jamfora over granserna?

Innan ngn tar illa upp kanske jag ska tillagga att jag sjalv ar inte ens en medioker ryttare. Jag har problem med min skankel, hand, sits etc etc. Min hast ar en overgodd kraka som har svart att skritta rakt fram mellan hjalperna.
Men guess what.
Jag har inga som helst planer pa att vare sig ropa kalvar eller hoppa derby banor. Varken i framtiden men absolut inte nu.

Bor kanske tilagga att detta var inte personligt till ngn utan mer an allman reaktion pa tradens utveckling.

Senast ändrad:

kl

Vad som är fel med första filmen? Hon SLET sönder tygeln, hon drog så hårt i munnen på hästen att den gick av! :crazy:

Runt hela banan fick man se hur hon drog och slet i hästen som var riktigt riktigt schysst mot henne och hoppade iallafall, och så bra som den gjorde!
Över hindrena slet ryttaren ännu mer, för att inte tala om att benen var ovanför sadeln i varenda språng? :confused:
Ryttarens ansiktsuttryck runt banan är surt, irriterad och skrämt (?).
När tygeln går av sliter hon ännu mer och verkar skänkla på (?!) istället för att bara sitta lugnt och stilla och lugna ner hästen tills den stannar, samt försöka gå in på en volt.
Den sortens ridning hör hemma i manegen med en duktig tränare med höjder (om det skall vara hinder alls!) lägre än cavaletti, inte på en så stor tävling som det där, inte direkt vad man vill lära dagens unga!
Sen skall väl dressyr vara grunden, svårt att föreställa mig denna människan göra annat än tokrida över höga höjder varje dag.

Film nummer två är utan träns- krävs tillit och förtroende mellan häst och ryttare för den saken, något film 1 saknade helt.
När kalven släpps lös kastar sig hästen efter den innan ryttaren reagerar och driver själv, kalven svänger och hästen hänger på innan ryttaren ber den.
Han hinner inte mer än säga åt hästen att stanna (iof ganska "hårt") innan han slänger sig av, hästen tvärstannar av sig själv och backar.
samarbete!
häst och ryttare hjälps åt att lösa en uppgift, precis som det skall vara :)

I denna film var ryttaren glad, såg ut att skratta till och med! :laugh: och det är väl så det skall vara? Inte surt, skrämt och ansträngt, utan roligt! :d

huruvida det är synd om en kalven eller inte, hör inte till just denna diskussionen, och har därmed ingenting med saken att göra.

Senast ändrad:

Alltså. Du skriver att hästen förekommer ryttaren och gör allt själv. Hästen gör det den har lärt sig utan intruktioner.
Hur kan det vara bra ridning? Vill man inte att hästen ska lyssna på sin ryttare?

Enligt mig är det precis det den gör- jag ser vägen dit, övning tillsammans och att lära sig in i varandra. Att hästen följer ens tanke, att det inte krävs mer än så för att få fram en reaktion hos hästen!
Det är iallafall det jag försöker att alltid sträva efter :)

Vägen dit, övningen som de har gjort är säkert superbra för att få hästen att förstå vad den ska göra.
Men själva filmen visar inte någon bra ridning. Hästen gör som den är lärd, ryttaren åker med.
Och så vitt jag vet så det ryttaren som rider, det vill säga ryttaren utövar ridningen tillsammans med sin häst därför så tittar man på var ryttaren gör.

Hur menar du att hasten lart sig detta sjalv?
Jag tror foga pa att den pa alldeles eget bevoag bestamt sig for att lara sig backa, stoppa och positionera sig sa ryttaren kan kasta lasson korrekt.

Jag maste erkanna att jag var ngt trott nar jag skrev inlagget imorse och da valde en film jag sag for ngn vecka sedan som jag gillade feelingen i.
Hade jag letat ordentligt hade jag nog kunnat hitta ngt mer passande men jag anser fortfarande att man inte fatt resultatet i film tva utan en valdig massa hart arbete och kunskap.

Forovrigt var det ngn som sa att hon betslat ner infor denna ritten (film ett) och jag undrar da vad katten hon red pa innan med tanke pa att hon sitter med ett double wire i kaften pa hasten.
Ett skarpt bett till att borja med och en complete disaster i kombination med en hand som denna.

Senast ändrad:

Så hjälper är bara hjälper så länge dom syns?
Är det inte just det som dressyrryttare försöker uppbringa- så små små fina hjälper att dom inte syns, att rida mjukt och utan att behöva överdriva tygeltag och skänklar för att hästen skall lyssna?

Att börja med så stora, synliga och tydliga hjälper som behövs för att sedan behöva använda mindre och mindre, för att det till slut skall räcka att tänka tanken "trav" för att hästen skall börja trava, och "halt" för att hästen skall stanna?

Du måste tänka på att den första filmen är från 1988. På den tiden hade inte vi vanliga koll på sadlar, och vad de betyder, och jag vet inte hur mycket koll eliten hade. På den tiden stod jag på en hoppanläggning hos en dåtida elitryttare och hörde aldrig nånting om att man diskuterade sadlar på det sättet. Där fanns mycket skit, värre än det man ser här, men ang den här ritten ska rätt vara rätt ändå....

Själv hade jag ett elände att hålla koll på underskänklarna, det var först flera år senare jag bytte hoppsadel och insåg vad en sadel i balans på hästen betyder. I vissa sadlar måste man med tvång hålla skänkeln still:cool: Om de inte har rätt balans. Massor av ryttare då satt med flaxande skänklar.

Hästen är svår att rida, den typen av heta hopphästar som kom mycket då, och att rida en sån i en ev obalanserad sadel....och kanske då att hon även varit skadad.....Många klarade inte att rida dom här hästarna på rätt sätt, idag är ryttarna bättre på det tror jag. Så visst, det är inte trevligt alls.

Ja det finns en hel del att önska i den ritten, hon tappar ju helt klart kontrollen över hästen, men en ryttare som löser situationen med tygeln som går av på en sån häst saknar inte balans som några skrev:cool:

Dessutom har elitryttarna idag väl balanserade sadlar, och lägger i regel betydligt mera på dressyr och markarbete än vad man gjorde då. Men skit finns säkert fortfarande, av annat slag än fladdrande skänklar.

Och det finns nog värre hoppfilmer på nätet...nyare.

Ang westernryttaren så är DET bra ridning så har vi helt olika syn på vad det är:cool: Vad ser man öht? och den stackars kalven är svår att bortse från. Djur som djur eller hur?

Ang bra ridning så hinner jag inte leta filmer så jag tar en som jag använt i annan tråd. Det här är bra ridning i mina ögon:

http://www.youtube.com/watch?v=LSLzVt5fT6I

Senast ändrad av en moderator:

My bad, jag orkade inte se hela filmen. Orkar aldrig se såna filmer längre, gör alldeles för ont i hjärtat. Ja, jag anser också att det är skillnad att samla hästen och att slita i den på det viset.

*kl, typ*

Hade jag suttit på en vilding till häst och tygeln hade gått av så hade jag nog antingen hoppat av hästen (ja, i farten) eller, med tygeln som fanns kvar i handen, drivit in hästen på en volt som jag gjort mindre och mindre tills hästen stannat. På en hoppbana så borde det finnas möjlighet att börja från en så stor volt att ekipaget inte går omkull.

Men visst, en så plötslig händelse kan göra vilken duktig ryttare som helst lite hänsynslös. Men kolla redan på 2:38, hon sågar som besatt i hästens mun och det är banne mig aldrig acceptabelt!

Nej den har säkerligen inte lärt sig sakerna själv, men det gör inte det som visas på filmen till bra ridning.

Nej, men du skriver själv

"När kalven släpps lös kastar sig hästen efter den innan ryttaren reagerar och driver själv,
kalven svänger och hästen hänger på innan ryttaren ber den."

Jag ser det inte som en konst att min ponny byter i varje när vi rider ut och galopperar,
för det gör hon bara för att hon kan själv inte för att jag ber henne och så vidare.
Jag tycker att bra ridning är sammarbete, och när hästen gör allt själv så är det inte sammarbete.
En del av bra ridning handlar om att hästen ska vänta på sin ryttare och ha tänket "Vad vill du att jag ska göra nu?"

Inte "Kossa, den ska jag springa efter" eller "När vi kommer till det här stället så brukar jag göra byten, så jag gör det nu."

Senast ändrad:

Jo, hon redde upp situationen bast hon kunde efter att tygeln gick av.
Men - jag tror hon rett upp det battre om hon ridit sa val som ryttaren i ditt exempel.
Redan nar jag borjade pa filmen kunde jag ha listat ut vad som skulle handa nar tygeln gick av. Det var ingen big surprise att edt var ett jakla slagsmal innan hon fick stopp pa hasten.

Och ja, det finns varre och battre - det var darfor jag efterfragade exempel.

Jag trodde i min enfald att en valutbildad och valbalanserad western ryttare skulle kunna sitta upp pa en trevlig dressyrhast och fa det att se harmoniskt ut och tvartom. Jag maste vara dum men hur kan det vara sadan skillnad att man inte kan jamfora over granserna?

Jag vet inte om du sett det här klippet? Det är nog ett av mina favoritklipp när man ska jämföra riddiscipliner och jag tycker det visar litegrann på det du säger. Det är också rätt intressant när man börjar diskutera skillnader vs likheter mellan western och dressyr. Och väldigt kul att se när de byter hästar mitt i.

http://www.youtube.com/watch?v=7ycY1S-BbwI

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka