Bra ridning vs dalig ridning.

Sv: Bra ridning vs dalig ridning.

Nu skulle man aldrig komma runt en bana som Hicksteadt i det tempo som rids i borjan pa filmen men om hon ridit i "derby tempo" tror jag garanterat att det fortfarande sett lugnt och harmoniskt ut. Hon rider verkligen himla fint!
Det blir lite diskussioner innan halterna och det ar val saker man far ta. Hoppning och dressyr ar ju anda valdigt olika i sitt utforande. Men jag anser anda att det kan se sa mkt battre ut an original exemplet. Som det har tex.

Ja alltså det är ju så helt olika hästar, och olika sammanhang, så det går inte att jämföra öht, utan det var mera eftersom du frågade efter bra exempel:idea:

Det finns andra betydligt bättre exempel på AL också, på den hästen, den är ju svår, och på den första filmen tar den över helt enkelt och hon har inte så mycket val, men någon stilryttare är hon inte eller var inte då.

Såg på den engelska sidan att det skulle bero på att hon ridit ponnyer för länge och exakt samma skäl hade jag att dra bak skänklarna:o som jag länge försvarade mej med men sen insåg jag att det inte handlade om det:angel: (Och faktiskt lärde jag mej det av bla HP.:o )

Nu pratar vi om när AL var ung men även då tror jag att de ryttarna kanske hade helt olika sätt att grundträna. (Kanske, jag vet förstås inte alls hur AL tränade.)

Men alltså i den första filmen så är den för stark helt enkelt och hon har inget val för att få stopp på den, så ser det ju inte ut på andra filmer av henne.
Jag tycker hon gör det bra, som faktiskt reder ut det med tanke på tygeln:bow:

Och nej hon hoppar INTE något hinder av fri vilja med en tygel utan det är hästen som väljer vägen.

Nu är det ju helt omöjligt att avgöra från filmen om det är hon eller hästen som väljer att hoppa sista hindret, men jag tycker det ser ut som hon ganska enkelt får stopp på honom efteråt när hon tar in honom på en volt.

Nu har jag lite svart for islandshastar och sarskilt da i toltmomentet. Tycker alltid det kanns ryckigt och obalanserat fran hastens sida.
Men ryttaren sitter stadigt (om an ngt framatlutad) med en stadig hand och skankel. Hade garna sett samma ekipage i lite mer framat med en langre overlinje och vila i steget just for att jag helt enkelt inte kan ngt om denna typen av ridning.

Tycker synd om såväl häst och ryttare på Film 1, hästen var ju väldigt väldigt het och ryttaren bara drog och drog. Nej, ingen vacker syn är duktig ryttare. Men iaf så tycker jag synd om dom båda när tygeln går av och allt det. Såklart hon var tvungen att tvärnita hästen, vad skulle hon annars ha gjort ? Slängt sig av och låtit den springa fritt och fastna/göra sig illa/skada folk kanske ? Usch, hemsk film på många olika sätt.

Nu har jag lite svart for islandshastar och sarskilt da i toltmomentet. Tycker alltid det kanns ryckigt och obalanserat fran hastens sida.
Men ryttaren sitter stadigt (om an ngt framatlutad) med en stadig hand och skankel. Hade garna sett samma ekipage i lite mer framat med en langre overlinje och vila i steget just for att jag helt enkelt inte kan ngt om denna typen av ridning.

För att hästen ska kunna tölta rent så måste den vara i balans. Så obalans har verkligen inte den här hästen.
Längre överlinje tycker jag inte att hästen ska ha, då jag tycker att hästen har en fantastisk form.. Var själv där när dem red, tror dem fick poäng runt 8.0 (10 är högst)

Skulle det vara exempel på bra ridning? :devil:

Jag ser en häst som går i en statisk och spänd form och som har en alldeles för stor och tung ryttare.
God häst med dålig ridning? :angel:
(Nej, jag är ingen islandsryttare, då kanske jag hade haft lättare att se ev. bra delar också, men "god ridning" för mig är ju något som gäller generellt oavsett inriktning, inte bara för en viss grupp.)

Nu är det ju helt omöjligt att avgöra från filmen om det är hon eller hästen som väljer att hoppa sista hindret, men jag tycker det ser ut som hon ganska enkelt får stopp på honom efteråt när hon tar in honom på en volt.

Nu hade hon ju dock inte ridit hela banan eftersom han bröt ut på ett av hindren som hon inte hoppade. Hon skulle aldrig "offrat" honom genom att hoppa ett hinder i den farten som de gjorde. Hästen betydde mkt för henne och hon hade honom kvar hela hans liv, han är begravd hemma hos dem.

Om du inte ser det så är det folk som stoppar honom..

För att hästen ska kunna tölta rent så måste den vara i balans. Så obalans har verkligen inte den här hästen.
Längre överlinje tycker jag inte att hästen ska ha, då jag tycker att hästen har en fantastisk form.. Var själv där när dem red, tror dem fick poäng runt 8.0 (10 är högst)

Problemet med resonemanget är att både "balans" och "form" i det här fallet blir väldigt specifikt för inriktningen.
Balans är det absolut inte i min defenition, någon form av balans, absolut - men vems kriterie ska man då gå efter? Den hyfsat lilla skara i sammanhanget som tävlar i tölt/gångartsridning?
Samma sak med form. Sure, den har en form, men en form ska enligt mig alltid främja hållbarhet och vara gynnsam för fysiken. Det anser jag inte att denna form är, även om det säkert hade kunnat se mycket värre ut (svårt i tölt).

Jag kollade på videon igen och det jag ser är att hästen tar de två vita grindarna och efter det går tygeln av. Sedan återstår bara sista hindret som hästen springer förbi, om han bröt ut eller hur det gick till ser jag inte riktigt, de gör en runda och tar sedan sista hindret från rätt håll. Jag ser faktiskt inte vilket hinder som inte skulle ha hoppats eller ridits från fel håll. Efter sista hindret släpper hon sidostycket, eller vad det nu var hon höll i, och tar in honom på en snäv volt med vänstertygeln och när de stöter mot personen står hästen faktiskt nästan stilla redan.

Är det jag som ser så fel, vilket hinder är det som inte hoppas?

Du kan mycket väl ha rätt i att det var hästen och inte hon som valde att hoppa, och att det skulle vara alldeles för dumdristigt att försöka, jag säger inte emot men från det jag ser på filmen är jag inte säker. Oavsett tycker jag det som händer efter att tygeln gått av är det inte så mycket att kritisera.

Senast ändrad av en moderator:

Ha ha nu måste vi ju reda ut det här.;)

Här är vinnarens ritt det året, så ser man banan ordentligt för jämförelsen.

OCh framför allt för att lägga in ytterligare bra ridning, det här är bra ridning, tycker jag, gillar verkligen den ryttaren också:bow:

http://www.youtube.com/watch?v=cg3s-_sAltg&feature=related

Tittade på AL igen och jag håller med anb, hon rider faktiskt sista hindret så, och säga vad man vill, men vilka nerver.......:eek:

Jag gillar hennes typ av häst, men den hade behövt en ryttare som Skelton......hon hade behövt en annan sits, på den hästen.
Men balans har hon sannerligen!!

visst måste vi reda ut det, man börjar ju undra om man ser så fel ... :laugh:

Nej jag tror inte du ser fel, ändrade i mitt inlägg ovan:D

Fio kommer att trilla av stolen när hon ser att den här filmen diskuteras fortfarande:devil:

Men på buke kan man alltid göra en tråd lång:rofl:

Som jag skrev tidigare har jag svart med tolt pa islandshast overlag da jag ofta tycker det ser obalanserat och ryckigt ut. Sen kan det handa att detta ar ett bra exempel. Jag kan inte tillrackligt for att se det. Jag skulle nog kunna urskilja en mkt dalig ritt men overlag ar det verkligen inte min grej.

Jag skulle personligen hellre se den hasten riden i en lagre form med mer vila. Sen ar det upp till ryttaren vad denne vill gora. Dock inget jag skulle forespraka. Sen att ryttaren propitionerligt skulle se battre ut pa en 1.70 hast ar en helt annan sak men jag valde att inte ens namna det tidigare.

Tänkte inte kommentera den här tråden men... SKÄMTAR du eller? :crazy: Du kan ju inte jämföra "showar hemma i lugn och ro" med "hopptävling på superhet häst där tygeln pajar" i avseende att se bra och dålig ridning. Det är ju inte ens lite samma sak. Jag tycker inte jag ser NÅGON ridning på dina videor. Show, är vad jag ser på dem.

HAHAHA xD allavrligt talat, whaat? Visst, dem uppträder, men det gör även dem som hopptävlar. Tjejen som rycker så mycket att tygeln går av och sen kan hon inte stanna hästen är en förebild. Är det så folk ska lära sig rida? Eller är det med lugn och harmoni som på "mina" videor? Jag har inget emot hopptävlingar, men tävlar man på så hög nivå ska man kunna få stopp på hästen, och INTE rycka och studsa som hon gjorde. Och Honza Blaha uppträder för publik som INTE är "hemma i lugn och ro" och ÄNDÅ lyssnar hans hästar perfekt på honom.

Eftersom det är en i övrigt kontrollerad ritt, med en ryttare som reglerar tempot, ser vägen hon ska rida, visar hästen hindren i god tid och har en trevlig, positiv och genomriden häst,

Say what!? Det enda jag ser är en överspänd häst med en ryttare som sliter den i munnen, med nacke och hals i en fullkomligt onaturlig hållning och sänkt rygg. Hästen är stressad, stenhård i munnen. Genomriden häst? Vi måste bo på olika planeter...

Håller helt med dig...
Men jag förstår helt plötsligt varför det är så svårt att föra diskussioner här när man ser så olika..

Say what!? Det enda jag ser är en överspänd häst med en ryttare som sliter den i munnen, med nacke och hals i en fullkomligt onaturlig hållning och sänkt rygg. Hästen är stressad, stenhård i munnen. Genomriden häst? Vi måste bo på olika planeter...

Vad är onaturlig hållning??

Det vi påstår eller hur hästar vill gå?

Ha ha nu måste vi ju reda ut det här.;)

Här är vinnarens ritt det året, så ser man banan ordentligt för jämförelsen.

OCh framför allt för att lägga in ytterligare bra ridning, det här är bra ridning, tycker jag, gillar verkligen den ryttaren också:bow:

http://www.youtube.com/watch?v=cg3s-_sAltg&feature=related

Tittade på AL igen och jag håller med anb, hon rider faktiskt sista hindret så, och säga vad man vill, men vilka nerver.......:eek:

Jag gillar hennes typ av häst, men den hade behövt en ryttare som Skelton......hon hade behövt en annan sits, på den hästen.
Men balans har hon sannerligen!!

Fast nu tror jag att det var så att ingen annan ville rida hästen ifråga och de var ett av de mest framgångsrika ekipagen under sin tid

jag tycker inte att hon stör hästen så mkt som folk i tråden vill påstå, dock så i denna ritt som dis så tappade hon kontrollen över honom..

Personligen så anser jag detta vara en av de bästa ritterna någonsin ;)

http://www.youtube.com/watch?v=oZwVhhUoMUA

Ja jag förstår att hästen är svår och om hon stör den, nja, jag tror att en ryttare som inte var en halvmeter ovanför över varje hinder skulle stört mindre förstås....

Men det var inte det jag menade utan att med de hopp hon själv tar :o så är det svårt att inverka som hon kanske skulle ha vunnit på att göra på den hästen. Men det är bara min gissning. Jag känner ju inte hästen.

Hon är väldigt välbalanserad, djärv och ambitiös, inget tal om annat.:bow:
Har ingen aning om vilka andra som försökt rida den hästen, eller hur det gick. Det var väl hennes häst? Vilka andra hade haft den?

Men nog borde hon med den talangen hon ha kunnat komma tillrätta med sin stil över hindren, kan man tycka? Men det funkade ju ändå så hon struntade väl i det, antar jag.

Hon tillhör inte mina favoriter, men hon har en otrolig balans och sinnesnärvaro .:bow:

Hann titta på länken och instämmer helt! Det gillade jag. Fantastiskt:bow:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka