Bra resp dålig tränare - utbildad eller ej?

Sv: Bra resp dålig tränare - utbildad eller ej?

Just det nya RS var ju faktiskt det jag kritiserade:angel:

Att alla inte är ämnade att träna för A-tränare är ju inte så konstigt. Det beror ju ofta på vilken nivå man själv befinner sig på och vilka ambitioner man har men än mer skrämmande är det då att finna så många usla tränare/snackare längst ner i botten på skalan.:crazy: Det är ju oftast där som de som tävlar lägre klasser finns med andra ord de som i många fall behöver mer disciplin och lärdom.

problemet är nog oxå att dåliga tränare ofta är billiga "tränare". Så det hjälper ju inte tränarsystemet direkt. Men vad jag tycker RS borde fundera över är den padagogiska förmågan kontra kunskaper istället för så mycket på resultat vid antagningarna.

En duktig tävlingsryttare är inte lika med en bra tränare!!!

Visst är det så. Själv tappade jag respekten för RS-utbildningarna för ett antal år sedan då de gick iväg och anställde en 20-åring som hopplärare. Visst man kan vara en duktig ryttare och allt det där som 20-åring men som med så mycket annat i livet så är hästbranschen en sådan bransch där erfarenhet och rutin kommer med åren.

Min "huvudtränare" (oj vad snajsigt det lät ;)) i hoppning är A-tränare, och han är otroligt skicklig. Har tyvärr inte tränat för honom på ett par månader, men ska igång nu ivår så snart som möjligt :D. Han ser ALLT, och kan vara riktigt hård, så det är inte tal om att bara sitta och "rida med" i passet. Dessutom så säger han alltid vad han tycker, och det kräver jag av en bra tränare.

Tränar då och så för en annan hopptränare, som jag haft tidigare. Hon har ingen tränarutbildning alls, vad jag vet. Även hon är dock kanon, och litar fullständigt på henne.

Har nyligen tränat ett par tillfälle för en ganska ny C-tränare. Han är väldigt framgångsrik på tävlingsbanorna, och jag vet att han är skicklig på marken också. Dock tyckte jag inte att han var så strålande som tränare, iaf inte just de tillfällena jag tränade för honom. Inget ont mot honom, tror han blir bättre som tränare med lite mer erfarenhet. Den största bristen var att han inte sa vad han tyckte, det märktes jättetydligt.

Har tränare för flera andra, men min nuvarande är bäst hittills, och han är ju inte A-tränare för inget..

Visst är det så. Själv tappade jag respekten för RS-utbildningarna för ett antal år sedan då de gick iväg och anställde en 20-åring som hopplärare. Visst man kan vara en duktig ryttare och allt det där som 20-åring men som med så mycket annat i livet så är hästbranschen en sådan bransch där erfarenhet och rutin kommer med åren.

Det är något som de fortfarande upprepar gång efter gång...

Är ni nöjda mer eran tränare?

Ja, jag är jättenöjd med alla tre! :love:

Är det den ni repsekterar och ser upp till?

Ja särskilt min hopptränare. Vi har satta syn på bra hästhållning och hur hästarna ska tränas.

Är eran tränare ett föredömme?

Ja det tycker jag.

Vem är den bäste tränaren ni tränat för?

Pernilla( efternamn?) som jag tränar dressyr för. Helt underbar!

Och till sist, är eran tränare utbildad på något sätt eller finns det även tränare som ej är utbildade som är duktiga?

Vet iaf att en av dem är det. Men dom är jättebra alla tre.

Utbildad tränare = professionell tränare?
Outbildad tränare = dålig tränare?

Nej det håller jag inte med om. Visa utbildade tränare tycker jag inte alls är bra att träna för.

Är ni nöjda mer eran tränare?
Ja mkt.

Är det den ni repsekterar och ser upp till?
Ja mkt, hennes ridning och hur hon håller sina hästar är oklanderligt bra.

Är eran tränare ett föredömme?
Ja verkligen. Ett STORT föredöme! :bow:

Vem är den bäste tränaren ni tränat för?
Den nuvarande samt Peder Fredricson. Den sistnämnde kunde ngt som jag anser är svårt, dvs göra att deltagarna utvecklades bara på ett enstaka pass. Jag red 2 ggr med några veckors mellanrum för honom och skulle gärna göra det igen.

Och till sist, är eran tränare utbildad på något sätt eller finns det även tränare som ej är utbildade som är duktiga?
Nuvarande är C-tränare, men jag tränade för henne innan hon var klar sådan, och det var lika bra då.

Utbildad tränare = professionell tränare? Inte alltid. Jag har tränat för två olika A-tränare med olika hästar och vid olika tillfällen, och båda lyckades göra så jag och hästen inte kom över ett enda hinder till slut. Och i ena fallet så var det en helt outbildad tränare som fick mig och den hästen att hoppa igen, och i andra fallet var det en
C-tränare under utbildning som fick mig och den hästen att hoppa igen.

Outbildad tränare = dålig tränare? Absolut inte! Men jag tycker mig märka att de tränare som utbildar sig fortlöpande är lite bättre, dessutom tycker jag att de bästa tränarna är de som tävlar själva, de vet ju hur banorna ser ut "nu för tiden".

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 332
Senast: Lady_S
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 493
Senast: Ragdoll
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 516
Senast: Mia_R
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 537
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA