Bra resp dålig tränare - utbildad eller ej?

S

Springbank

Är ni nöjda mer eran tränare?
Är det den ni repsekterar och ser upp till?
Är eran tränare ett föredömme?
Vem är den bäste tränaren ni tränat för?

Och till sist, är eran tränare utbildad på något sätt eller finns det även tränare som ej är utbildade som är duktiga?

Utbildad tränare = professionell tränare?
Outbildad tränare = dålig tränare?

Sv: Bra resp dålig tränare - utbildad eller ej?

Är ni nöjda mer eran tränare? Japp, båda två
Är det den ni repsekterar och ser upp till? Ja, den ena har jag bara tränat för en gång än så länge. Men min hopptränare rider verkligen grymt bra
Är eran tränare ett föredömme? Ja, det tycker jag att båda är
Vem är den bäste tränaren ni tränat för? Jag hoppar över att namnge några tränare även om det bara är för ngt positivt

Och till sist, är eran tränare utbildad på något sätt eller finns det även tränare som ej är utbildade som är duktiga?
Den ena har gått långa strömsholmsutbildningen och den andra tror jag faktiskt inte är utbildad alls, inte vad jag vet i alla fall. Jag tycker båda är jättebra! Möjligtvis är hon som gått på strömholms mer pedagogisk än den andra. Men det behöver ju inte bero på att hon har utbildning och att mina manliga hopptränare inte har det...

Jag tycker inte att man kan säga så generellt. Sen är säkert en tränare jättebra för ngn men sämre för ngn annan.

Är ni nöjda mer eran tränare? jag är jättenöjd med båda 2
Är det den ni repsekterar och ser upp till? ja, den ena har jag inte tränat för så länge, så jag pratar om min gammla tränare istället. har tränat för honom sedan jag var 12 fram till nu inte vinte (han har flyttat långt bort :( ) men jag ser verkligen upp till honom, han var inte så gammal (24 nu när han slutade) så han är rolig oxå. har varit med på massa tävlingar osv. ska träna sista gången för honom imorgon
Är eran tränare ett föredömme? ja det är båda 2
Vem är den bäste tränaren ni tränat för? jag nämner inga namn. men lätt min hopptränare, han tål att gämföras med alla större hopptränare. då jag provat att rida enstaka träningar för olika. bl.a för John Hickey, en 3 dagarskurs.

Och till sist, är eran tränare utbildad på något sätt eller finns det även tränare som ej är utbildade som är duktiga? min hopptränaretränare är inte utbildad tränare. han har varit på strömsholm. och han är som sagt grymmt bra! tack vare hans finurliga övningar blev tävlingsbanorna en lätt match! där andra misslyckades. dressyrtränaren är inte heller utbildad tränare, men har träningar för mång och rider själv på väldigt hög nivå och hon är oxå skitduktig. har även tränat enstaka gånger för en utbildad tränare (a-tränare) som kommer enda från göteborg och har träningar och han var oxå självklart skitduktig och såg precis vad det var för häst och hur den skulle ridas.

Utbildad tränare = professionell tränare? Behöver absolut inte vara
Outbildad tränare = dålig tränare? behöver absolut inte heller vara! min hopptränare är ett vandrande exempel på det :) men tränare det varierar så mycket från person till person. det gäller ju att hitta en tränare som passar med både hästen och ryttaren! har haft en dressyrtränare som hatade min häst och hon var utildad, men jag tyckte inte alls henne då. det funkade absolut inte så slutade för henne.

Jag är otroligt nöjd med min tränare som jag tyvärr inte har haft möjlighet att träna för sedan i somras, men jag ger inte upp, det ska komma fler tillfällen, jag vill verkligen INTE byta tränare!!!

Jag respekterar min tränare eftersom hon vet vad hon gör och hon ser och kräver så mkt mer äv vad tidigare tränare har gjort. Hon ser även min häst som just en HÄST och jag slipper "jaja, det är ju bra för att vara en travare" vilket höjer henne ett par pinnhål till respektmässigt.

Jaga anser att min tränare är ett föredöme just för sin mjuka ridning och sitt vettiga sätt att lära ut. Hon har lyckats ge mig och min häst ett helt nytt sätt att samarbeta, att respektera varandra och trivas med ridningen ihop på ett helt annat sätt. Även jag har personligen mognat under tiden som elev hos henne, har lärt mig behålla tålamodet och analysera istället för att tjura över att det inte funkar.

Helst klart den som jag anser är min tränare nu trots att det är glest mellan träningarna. Hon har lärt mig analysera och läsa problem på ett sådant sätt att jag inte får panik över att jag inte kan träna regelbundet, numera kan jag på ett vettigt sätt lösa problemen som uppstår istället för att vålda med dem eller låtsas om att de inte finns. Det gör henne till den bästa tränaren jag någonsin vart i kontakt med!

Helt ärligt så vet jag inte om min tränare är utbildad. Jag har tidigare ridit för både utbildade och outbildade tränare. Jag har lärt mig att man kan inte få något vettigt gjort hur skicklig en tränare än är om inte personkemin stämmer. Och bara för att en person är skicklig på att rida eller har goda tävlingsresultat (inte nödvändigtvis samma sak) så innebär inte det att den är skicklig på att lära ut. Min tränare hjälper mig och min häst att utvecklas, hon får sedan vara hur utbildad/outbildad hon är!

Jag tränar för två olika, men väljer att skriva om den ena.;)

Är ni nöjda mer eran tränare? Ja, verkligen!
Är det den ni repsekterar och ser upp till? Ja
Är eran tränare ett föredömme? ohja, hon tar sina egna råd och rider väldigt, väldigt bra.
Vem är den bäste tränaren ni tränat för? Hon :D

Och till sist, är eran tränare utbildad på något sätt eller finns det även tränare som ej är utbildade som är duktiga? Denna är inte det, nej. Hon är inte utbildad tränare eller något liknande, men kunnig, hängiven och hon har en grym känsla för hästar.

Är ni nöjda mer eran tränare?Ja, det är jag=)
Är det den ni repsekterar och ser upp till?Ja, hon är min guide i hästdjungeln
Är eran tränare ett föredömme?Ja, det tycker jag. Hon har en otrolig erfarenhet, och bra horsemanship.
Vem är den bäste tränaren ni tränat för?Alla är bra på olika sätt.

Och till sist, är eran tränare utbildad på något sätt eller finns det även tränare som ej är utbildade som är duktiga?Nej, hon har ingen formell utbildning. Men antar att hon skulle kunna bli B-tränare då hon har plac. i msv hopp och har tränat upp flera elever till msv hopp...

Stämmer inte alls...

Är ni nöjda mer eran tränare? jaa det e ja
Är det den ni repsekterar och ser upp till? Absolut
Är eran tränare ett föredömme? På de flesta områden dock inte alla men har inte hittat någon annan som är det heller ;)
Vem är den bäste tränaren ni tränat för? hmm... svårt att säga men det e troligen den tränare som jag syftar på i övriga svar...

Och till sist, är eran tränare utbildad på något sätt eller finns det även tränare som ej är utbildade som är duktiga? Min tränare är utbildad B-tränare plus diverse andra utbildningar med anknytning till tränaryrket...

Behöver nog inte alls stämma men vet inte riktigt för ja har inte tränat för så många outbildade tränare. Däremot har jag oftast märkt skillnad på en "högre" utbildad tränare och en "lägre". Men det behöver inte alltid vara så att den med mest utbildning är duktigast. Och framförallt passar ekipaget bäst.

Ett exempel är att jag tyckte inte alls min nuvarande tränare var så bra när jag hade min ponny men nu e det super eftersom tränaren känner min häst utan och innan.

Är ni nöjda mer eran tränare? Japp
Är eran tränare ett föredömme? Ja Absolut
Vem är den bäste tränaren ni tränat för? Hon jag skriver om ;)

Och till sist, är eran tränare utbildad på något sätt eller finns det även tränare som ej är utbildade som är duktiga? Ja hon är utbildad i strömsholm som C lr B tror jag

- Annars skulle jag inte träna för den. ;)

- Jaa. Jag måste kuna se upp till min tränare, annars har jag svårt att ta till mig det den säger. Ofta kommer de ofta med vettiga förklaringar till varför man ska göra på ett visst sätt, och det stärker mina tankar.

- Oja.

- Jag har tränat för många bra tränare. Har tränat för alla verksamma hopplärare på Strömsholm och har svårt att välja. Jag låter bli att namnge någon tror jag. :)

- Inte nödvändigtvis, jag har tränat för A-tränare som inte alls passar för det. Psyokologin ska stämma också.

- Min nuvarandre tränare är "bara" ridinstruktör, dock med placeringar i 1,40. Det fungerar mycket bättre, eftersom hon går att ha en öppen disskussion med och jag får ställa alla mina dumma frågor. ;)

Senast ändrad:

Är ni nöjda mer eran tränare? ABSOLUT!!!
Är det den ni repsekterar och ser upp till? Japp bl.a.
Är eran tränare ett föredömme? Ja
Vem är den bäste tränaren ni tränat för? Lägger inte ut namn här tyvärr.

Och till sist, är eran tränare utbildad på något sätt eller finns det även tränare som ej är utbildade som är duktiga? Jag tränar bara för utbildade tränare, skulle aldrig träna för tränare utan meriter på pappret och utbildning.

Sen kan man ju självklart ta emot tips och kritik av andra, men inte rida regelbundna lektioner för.

Utbildad tränare = professionell tränare? Ja, i 99 fall av 100
Outbildad tränare = dålig tränare? Som jag ser det, ja

glömde svara på

Nej, jag håller INTE med om det.
Inte i alla lägen åtminstone.
Ibland kan det nästen känns tvärtom, att en outbildad tränare är bättre än en som kan kalla sig B-tränare osv ;)

Är ni nöjda mer eran tränare? Ja, annars skulle jag inte träna för min tränare.
Är eran tränare ett föredömme? Ja
Vem är den bäste tränaren ni tränat för? Piia Pantsu

Och till sist, är eran tränare utbildad på något sätt eller finns det även tränare som ej är utbildade som är duktiga? Min tränare är utbildad.

Utbildad tränare = professionell tränare? Oftast ja, visst finns det undantag, men de är sällsynta. Har man gått tränarutbildningen är man oftast en bra tränare. Däremot tycker jag det finns många dåliga instruktörer, som bara gått instruktörsutbildningen. Men å andra sidan är det inte särskilt höga krav för den utbildningen heller.
Outbildad tränare = dålig tränare? Finns bra tränare som inte gått någon tränarutbildning, och det finns dåliga.

--------------------------------------------------------------------------------

Är ni nöjda mer eran tränare? japp bägge två :D
Är det den ni repsekterar och ser upp till? ja.. eller det finns ju fler såklart men de är två av dom
Är eran tränare ett föredömme? ja jag tycker det iaf..
Vem är den bäste tränaren ni tränat för? det är dom två tränanrna jag har nu

Nej ingen av dom men det fungarar super iaf :D

nej absolut inte dom jag har är ju inte utbiladade (den ena är tilloch med bara 16 och ett år äldre än mig) men det funkar hur bra som helst iallafall

Det finns så fantastiskt många dukiga tränare med pedagogisk förmåga där ute som har valt att inte få papper på sina kunskaper från Ridsolan Strömsholm. Tränarutbildningen ska vara till för att kvalitetssäkra systemet men som det har sett ut fram till nu är det tveksamt om det verkligen är sant. Nu verkar det som att det kommer att bli mer fokus på vidareutbildning så det är ett steg i rätt riktning. Hoppas ingen känner sig stött, självklart finns det många bra tränare med papper i fickan oxå!

Hopp

Ja det är jag! :)
Yes
Absolut!
Vill inte skriva namn!

Min hopptränare är utbildad A-tränare, har tävlat internationell hoppning själv, även Svår Dressyr. :D

Nej självklart behöver det ju inte vara så, men man går väl utbildning av en anledning? Sen har jag ridit för en som själv är en jätteduktig ryttare men som är inte har nån utbildning. Men hon är grym för det! :)

Senast ändrad av en moderator:

Jag är jätte nöjd med min tränare :)

Det är den som jag respekterar och ser upp till

Hon är också ett föredömme.

Nämner inget namn , men det är samma tränare som jag tränar för nu och alltid har tränat för ;)

Min tränare har varit dressyrdomare och tävlar själv i hoppning, det är de utbildningarna hon har.

Bland A-tränarna tror jag att gräddan av eliten på träningssidan verkligen har vaskats fram men på B-sidan har jag mer än en gång förvånat mig både över brist på pedagogik och perfektion vad gäller träningarna.

Sedan skulla jag överlag vilja vara fräck och påstå att såkallade utbildade tränare (C-tränare) i det nya svenska systemet ofta är rejält opedagogiska och sällan får fram några bra adepter på tävlingsbanorna.
Detta är samma ryttare som man ser ute på tävlingsbanan med ett många gånger rejält dåligt hästvett:eek:

De bästa jag själv tränat för är de gamla ringrävarna inom hästhoppning som själva tränat och tävlat på hög nivå och sedan gått vidare inom sporten på olika sätt dvs de som är A-tränare idag.

Själv är jag även tränare och baserar mina träningar på mina egna förvärvade kunskaper på tävlingsbanan samt de gamla Strömsholmsutbildningarna där jag har gått och klarat mig ut tillochmed RIKII

Jag har tränat för en massa tränare, speciellt nöjd var jag med den tränaren som hjälpte mig i början med min ungponny :P hon var nog inte utbildad men hon hjälpte mig massor :D

Sen flyttade hon o jag börja träna på Lisen&Peder, dom har verkligen hjälpt mig MKT! o har varit jättenöjd me dom.

Just nu så tränar jag för en som inte är utbildad men själv rider o har tävlat i högra klasser, tex SM ..

Så en outbildad tränare behöver inte vara dålig, de positiva är att de svider inte så mkt i plånboken ... :D

Sedan skulla jag överlag vilja vara fräck och påstå att såkallade utbildade tränare (C-tränare) i det nya svenska systemet ofta är rejält opedagogiska och sällan får fram några bra adepter på tävlingsbanorna.
Detta är samma ryttare som man ser ute på tävlingsbanan med ett många gånger rejält dåligt hästvett:eek:

Kan inte riktigt hålla med, visst finns det ruttna ägg överallt men alla tränare är inte lämpade för alla ryttare. Vissa är jätteduktiga och pedagogiska på att ta fram och inspirerera unga eller nya tävlingsryttare men kanske till en mer begränsad nivå (alla vill ju inte heller rida elit). Alla kan inte rida och passar inte att rida för A-tränare direkt, dessutom finns det inte träningstillfällen så att det räcker och alla A-tränare tar inte emot vilka elever som helst. (Vet skräckexempel om en Strömsholmslärare (A i hoppning), så allt på Strömsholm är inte guld!). Men jag kan hålla med om att utbildningen till C-tränare inte är så inspirerande att den påverkar tränarrollen i särskilt stor utsträckning.

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 332
Senast: Lady_S
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 493
Senast: Ragdoll
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 516
Senast: Mia_R
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 537
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCVIII