Smurfoff

Trådstartare
funderar på att köpa en 2-3 åring, vad ligger priset på? ska vara ett sto med hyfsad stam.. har hittat ett 2 årigt sto i danmark för 28.000 danska =ca: 41 000 svenska. är väldigt speciellt färg, svartskäck med glosögon. pappan är första klass, mamman är inte bedömd. har hyfsad stam.. är de ett bra pris?

va ligger 2 åringar ca i pris?

Sv: bra pris?

funderar på att köpa en 2-3 åring, vad ligger priset på? ska vara ett sto med hyfsad stam.. har hittat ett 2 årigt sto i danmark för 28.000 danska =ca: 41 000 svenska. är väldigt speciellt färg, svartskäck med glosögon. pappan är första klass, mamman är inte bedömd. har hyfsad stam.. är de ett bra pris?

va ligger 2 åringar ca i pris?

Med tanke på dagens ekonomi tycker nog jag att det lät som ett ganska högt pris för en 2-åring.
Rätt pris är ju vad köparen kan tänka sig att betala för hästen.
Kolla annonser och jämför priser är bästa rådet jag kan ge dig!

Lycka till med hästletandet! :bump:

hon är så himla fin bara..:) här kommer lite bilder.. är väldigt sugen på att slå till :)

gudrun.JPG

gudrun2.JPG

Jag betalade 15´ för ett 2,5 årigt sto undan bebömd mamma ( 7,7 som 4 gångare o 1 kl pappa. Sedan har en bra häst för mig "ingen" färg.

Jag som håller på med försäljning av häst, tycket det är mycket pengar.
Har själv 2 ungston till salu f. 07.
En Skimmel(f. musblack) blup 104 med riktig bra stam (35.000)
En blecksvart blup 106 kul stam, lite ovanlig (25.000)
Så för mig är 40.000 mycket för ett sto med 106 i blup.
Du kan hitta bättre hästar med kulfärg för det priset i Sverige

Vi köpte ett flott sto e bedömda föräldrar (dock skimmel) med blup 111 för 40.000.

Bara så du har något att jämför med.

Tycker också att det är mycket, men gillar du hästen så! :) Jag tycker dock att det kanske är viktigare vad som finns bakom föräldrarna än just deras bedömning. Köpte en ohanterad fyraåring med blup 112, ovisad mamma, pappa bedömd 7,99 dvs ingen toppbedömning. Men bakom föräldrarna finns i princip bara förstaklasston och hingstar. Jag tycker på nåt vis att det känns som ett "säkrare kort" än om det bara finns ett antal högbedömda individer i stamtavlan. Jag betalade för övrigt ca 23 000:- svenska för hästen.
Har även köpt en ettåring, tror hon har blup runt 106, med riktigt högt bedömd pappa och andraklass fyrgångsmamma. Henne gav jag ca 12 000:- svenska för. Jag tittade på en tvååring som har högt bedömd förstaklass pappa och andraklass mamma, hade själv vunnit en unghästshow på Island (bland ca 40 st). Hon kostade ca 35 000:-. Så, utifrån mina erfarenheter, är det ingen billig häst iallafall;)

okej , aa de verkar va ett saftigt pris.. jag frågade om hon kunde tänka sig att gå ner, då sa hon att de va ett pris för den stamtavlan.. ska kolla upp den lite, verkar va ganska högt bedömda hingstar rakt igenom, morfar har bl.a 10 för tölt

OT: Härligt tecknad, speciellt hjärtat.

Men 41.000kr känns väldigt mycket. Kolla svenska marknaden tycker jag det sällan går över 30.000kr, såvidare det inte är en WOW häst, med WOW stammtavla och WOW exteriör (du fattar poängen). Blupen var ju inte heller precis så jätte hög.

Du ska kolla upp hur unghästen är i sej själv. Strunta i BLUP och färg och titta på hästen. Hur rör hon sej? Be om film där hon visar upp sina gångarter. Då får du också en uppfattning om hur hennes temperament är. Har hon syskon? Hur rör dom sej?

För det är väl som ridhäst hon först och främst ska fungera? Och fungerar ridhästrollen bra så kan du ta föl sen.

har fått filmer, hon rör sig ok, inga jättehöga lyft men okej.. hon har ett fint syskon me högre lyft ja sett på bilder

Sorrym kanske lite elakt, men känns det verkligen som det smartaste draget att köpa en så ung häst om du inte förstår Bojs kommentar?

I vilket fall som helst, jag hade aldrig köpt den hästen för det priset. 15 000, kanske 20 000 för att färgen är cool. Galoppen är flack och femgångsaktig, traven är inget särskilt. Den är söt, väldigt, väldigt söt, men inte perfekt byggd och som sagt inga rörelser som utmärker sig.

Jag köpte min vanligt bruna 2-åring med bra stam (e. Birkir ue. Aegir från Olstorp) och han är snygg, har bra resning och har 4 riktigt, riktigt bra gångarter (Han är ändå påläggskalv till Muninn som jag ridit två SM med, så jag hoppas på att han blir lika bra eller bättre) för 20 000 plus moms.
Kan vara en riktlinje för vad som är lagom pris.
Sedan får man ju såklart alltd betala lite extra för färg, men SÅ mycket extra skulle jag aldrig betala för ett par blåa ögon ;)

Nja, inte för de pengarna. Tycker att en 2-åring för de pengarna ska vara bra mycket bättre än den du visar här. Tycker som sagt att priset är på tok för högt och skulle inte heller betala 15-20000 mer bara för blå ögon.

Nu var inte det enbart negativt riktat, men hästen har alla klassiska rörelser som femgångare alltså relativt flacka.

Nu behöver det inte vara så fasligt farligt, och allt går att arbeta med men man bör veta att det kommer att ta mycket tid i anspråk och har man inte egen kunskap rekommenderas att man tar hjälp i någon form.

Jag tycker inte att du ska betala ett så högt pris för den här hästen, stirra dig inte blind på färgen och ögat. Glosöga tillhör inte mina favoriter, men det är en helt privat åsikt och påverkar inte användandet av hästen. Däremot ska du INTE betala extra för det, det är inget plus om man säger så.

Liknande trådar

Hoppning Känner att jag skulle behöva lite tips och idéer då jag har slut på egna.. Jag har ett 12-årigt sto som jag har haft i ca 2,5 år. Jag...
2
Svar
25
· Visningar
4 344
Gnägg Har ridit i hela mitt liv och fastnade för araben när jag var på turridning utomlands. Har hittat en 4 åring som är grundtiden, riden i...
Svar
14
· Visningar
2 751
Senast: Aliah
·
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
11 495
Senast: cherie
·
Utrustning Jag har en 3-årigt sto som är e.Carême och är väldigt nätt och tunn och har ganska hög manke, och jag har en bates hoppsadel sen...
Svar
7
· Visningar
940

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka