Sv: bra pris?

Alldels för högt pris. kolla här i sverige och du hittar hästar som man kan sattsa betydligt mer på men för mycket minde pengar.

Jeg synes ikke hesten er specielt dyr. Hesten er sat til 28.000,- DKK, hvilket ikke er dyrt i det hele tatt, når man ser på avstamningen. MF har 10,0 for tølt og og F er 1. klasse med god avstamning. Bra lynne, fin farge, 5 fine gangarter og man kan ikke si noe om bygningen på en 2 åring som fortsatt vokser.

Det er jo ikke os, danskere sin skyld at kursen på den svenske kronen er dårlig!
Prisen på hesten, tilsvarer jo faktisk markedet i Danmark, men kanskje Sverige er hardere ramt av finanskrisen enn oss..

Har ingen detektor koll på priserna i den åldern med det lät väldigt dyrt.. Men känns det som rätt häst och om du har råd så tycker jag nog att du ska köpa den..?? Har du träffat den eller så, vet du om den är "snäll"? Den va jävligt söt iallafall.. särskilt hjärtat :D

Men det är ju vad vi pratar om, det går att hitta en häst med samma kvaliteter eller bättre för mindre pengar i Sverige utan att ta hänsyn till andra valutor. Om priset är bra i dansk valuta så bör det ju inte bli svårsålt till en som betalar i samma valuta.;)

Javisst är det ett bra pris i danska kronor, och för en dansk. Men för en svensk lönar det sig nog mer att söka en häst på svensk mark, och jag håller med om att det finns minst lika bra och eller bättre för mindre pengar att finna inom landets gränser. Det är ju som du riktigt påpekat, att danska kronan står högre i kurs än den svenska. I det här fallet tror jag att TS tjänar mer på att söka här hemma, och genom den svenska kronans värde i förhållande till den danska så blir hästen helt enkelt för dyr i förhållande vad den erbjuder.

Jag kan inte se att någon har nämnt nåt om kropp eller exteriör, bara att det är en 5-gångare. Som den amatör jag är, så har jag förstått att 5-gångare har ett annat rörelseschema och att det innebär en annan problematik med balans och bärighet.

En av våra inackorderingar köpte en 2 åring för 30000 sv kr, bägge föräldrarna var avelsbedömda och jag hoppas att jag skriver rätt nu men detta BLUPP låg på 114.

Sorrym kanske lite elakt, men känns det verkligen som det smartaste draget att köpa en så ung häst om du inte förstår Bojs kommentar?

I vilket fall som helst, jag hade aldrig köpt den hästen för det priset. 15 000, kanske 20 000 för att färgen är cool. Galoppen är flack och femgångsaktig, traven är inget särskilt. Den är söt, väldigt, väldigt söt, men inte perfekt byggd och som sagt inga rörelser som utmärker sig.

Jag köpte min vanligt bruna 2-åring med bra stam (e. Birkir ue. Aegir från Olstorp) och han är snygg, har bra resning och har 4 riktigt, riktigt bra gångarter (Han är ändå påläggskalv till Muninn som jag ridit två SM med, så jag hoppas på att han blir lika bra eller bättre) för 20 000 plus moms.
Kan vara en riktlinje för vad som är lagom pris.
Sedan får man ju såklart alltd betala lite extra för färg, men SÅ mycket extra skulle jag aldrig betala för ett par blåa ögon ;)

jag ville bara höra vad hon menade... du vet inte vad jag kan och inte kan.. jag har jobbat en hel del med unghästar, även på island där jag hanterat och ridit in unghästar, samt hjälpt till med gångartsträning...

Ursäkta mig, men jag tycker också du verkar oerfaren, en tvåårig unghäst är ökända för att kunna se ut som helvete ena dagen och snövit andra dagen och absolut ingen kan egentligen säga om hästen kan bli fin eller inte oavsett BLUP och första klass föräldrar.

Överhuvudtaget så har islandshästar ofta väldigt kort stamtavla så väldigt ofta kan ju farmorsfar vara blank på World Fengur, ibland ät mormor blank och med de där slaktfölen är väl pappan blank.

Om du har pengar och älskar hästen, så köp den, varför frågar du.

Den verkar inte ha några speciella gångarter just den dagen då filmen togs och den verkar flack som femgångare har jag lärt mig brukar vara. Den kan faktiskt ha växtvärk just nu. Det kan bli en toppensuper VM häst, det är väl din tro och din vilja som måste få dig att älska din häst så att den blir det.

Man brukar väl försöka att titta och provrida vuxna syskon, då gärna helsyskon.

Senast ändrad:

jag har i vilket fall som helst inga pengar för den heller, undra mer om priset va bra/dåligt..

Liknande trådar

Hoppning Känner att jag skulle behöva lite tips och idéer då jag har slut på egna.. Jag har ett 12-årigt sto som jag har haft i ca 2,5 år. Jag...
2
Svar
25
· Visningar
4 344
Gnägg Har ridit i hela mitt liv och fastnade för araben när jag var på turridning utomlands. Har hittat en 4 åring som är grundtiden, riden i...
Svar
14
· Visningar
2 751
Senast: Aliah
·
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
11 495
Senast: cherie
·
Utrustning Jag har en 3-årigt sto som är e.Carême och är väldigt nätt och tunn och har ganska hög manke, och jag har en bates hoppsadel sen...
Svar
7
· Visningar
940

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka