Bra på PRE? Förklaring, tack :)

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare LillAmi
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 78
  • Visningar Visningar 8 796
L

LillAmi

Har en liten fundering: varför ser man ibland stubbad man (alltså hela manen OCH luggen) på PRE-hästar? Har uppfattningen av att det endast är ston man stubbar manen på? Riktigt? Varför?

Sökte och sökte i olika forum men hittade inget svar. Var dessutom osäker på vart jag skulle lägga tråden, men eftersom det handlar om en specifik ras så valde jag avelstråden. Flytta om det är felaktigt.

Sv: Bra på PRE? Förklaring, tack :)

Har en liten fundering: varför ser man ibland stubbad man (alltså hela manen OCH luggen) på PRE-hästar? Har uppfattningen av att det endast är ston man stubbar manen på? Riktigt? Varför?

Sökte och sökte i olika forum men hittade inget svar. Var dessutom osäker på vart jag skulle lägga tråden, men eftersom det handlar om en specifik ras så valde jag avelstråden. Flytta om det är felaktigt.
Man klipper/stubbar både man och svans på stona i Spanien. Vet ej varför tyvärr. Kanske Pepinopre vet varför, hon finns på forumet ibland tror jag

Även svansroten på stona stubbas!

Tror att det är från början av praktiska skäl hur skulle man/svans se ut efter ett år i "frihet" Svansen är ju väldigt praktiskt när man betäcker/ vid fölning blir där ju inget hår i vägen.

Kan jag ha rätt???

Ni har fått nästan hela förklaringen. Man klipper stona först och främst av praktiska och hygieniska skäl. De går ju som regel på lösdrift året runt i Spanien. Då är det väldigt opraktiskt med lång man som bara blir tovig. Svansroten rakas för att inte bli kladdig efter fölning. Föl och unghästar rakas för att man förr trodde att manen blev tjockare sedan.
Sedan när man ställer ut hästarna klipper man manen i en vacker båge för att ge hästen en vacker hals.
Luggen: vackert huvud=av med luggen, framhäv huvudet. Arabiskt eller otypiskt huvud=låt luggen dölja så mycket som möjligt.

Var i spanien förra sommaren och tittade på utställning. Då har jag för mig att alla ston var helt stubbade, både man, pannlugg och svans (hittar inte bilderna och kan minnas fel). Var på PRE utställning i Sverige och då hade stona betydligt mera tagel. Tror det är mera mode/rasstandard än praktiska skäl, ungefär som att de flesta har halvblod med en handsbredd lång man.

Unghingstarna stubbas också, tror att ettåringarna är stubbade på utställning i Spanien. Sedan låter man man, pannlugg och svans växa ut. Unghingstarna stubbas för att spanjorerna tror att de får tjockare svans och man då (och det kanske de får, jag har ingen aning).

Tack allihopa för bra svar, nu är jag med :)

Jag kanske inte ska lägga mig i något som jag inte begriper mig på, men jag blev lätt chockad när jag var på min första PRE- utställning i somras och såg dessa stubbade manar och svansar .... och hela svansroten på föl och unghästar ....
Tyckte det såg fruktansvärt ut ärligt talat, så mycket av hästens personliga utstrålning sitter just i man och pannlugg (när det gäller utseendet då, givetvis!), och att beröva en häst dess naturliga flugviftare- hemskt!
Var ganska intresserad av rasen tidigare, men tappade i stort sett intresset efter det. Stona såg ut som ointresserade gamla ök, och de flesta kunde för övrigt inte ens få upp sina hästar i galopp när de visades vid hand i longering. Nix, inget för mig!!

Men hästar har ju man och svans av en anledning... :crazy:

I spanien är det ännu mer insekter än här, skulle tro att hästarna verkligen behöver ha en lång lugg att skydda ögonen med och en svans att vifta med!

Jag tycker det är ganska grymt att stubba hästarna, det görs enbart för människans skuld utan tanke på hästen...

Och även om spaniorerna inte har någon bra hästhållning så tycker jag inte att vi här i Sverige behöver vara lika dumma opch fortsätta ta bort allt tagel på stona bara för att det är "tradition".

Fult är det också, inte konstigt att folk bara vill ha hingstar och inte ston.... :p

Då är det väldigt opraktiskt med lång man som bara blir tovig.
Föl och unghästar rakas för att man förr trodde att manen blev tjockare sedan.

Så tokigt.
De rakar av unghästarna manen för att få den tjockare.
Varför vill de ha den tjockare när deändå rakar av den när de är vuxna?

Det är väl egentligen ingen större skillnad på en kort ryckt man på ett halvblod eller en stubbad man på ett PRE-sto. Lika lite fluskydd.

Hingstarna får ju behålla sina manar när dom inte går på lösdrift längre.

Om ditt intresse för en hästras hänger på hästarnas tagel och att folk inte kan visa dom riktigt på utställning så är det nog lika bra att du inte bryr dig...

Fult är det också, inte konstigt att folk bara vill ha hingstar och inte ston.... :p

Tänk att jag tycker det är vackert! :love:

mellan.jpg

Stona är rena och feminina, hingstarna som lejonhannar. Flugskydd tror jag det är få hästar i Sverige som kan använda sin man o pannlugg till.. :angel:

fast en pre har ju låååång man och lugg från naturen sida..
det värsta är dock svansen. :crazy:

Men stona är ju underbara. Om man säger att de ser trista och fula ut så har man inte sett en fin PRE :mad:

Jag stubbar man och lugg på mjina ston. Tar även av svansroten då det blir mycket smidigare vid naturlig betäckning när PRE stona ofta har riktigt med tagel.

Det här är ett avelssto. Inte riden eller tränad. Sr hon ut som ett ök???
02.jpg

Tänk att jag tycker det är vackert! :love:

................

Jag håller med! Med en välklippt stubbad man framhävs och skulpteras halsen!

(Se bara på TwiggyM's bild!! :love:)

Jag stubbar manen på mina (våäldigt ospanska) ston men inte pannluggen och definitivt inte svansen, den ska de kunna vifta bort flygfän med!

Svansen stubbas inte helt på vuxna PRE-ston heller, utan bara c:a 20 cm från svansroten. Så den fungerar alldeles utmärkt att vifta med! Värre då för fölen, som egentligen skall ha helt rakad svans. Å andra sidan har de inte så mycket tagel där ändå, när de är små. Själv rakar jag dock inte svansen på mitt PRE-föl.

nix. mitt halvblod har så lite pannlugg att jag kammat fram den första delen av manen för att göra lite mer lugg.. :angel:

själv tycker jag inga hästar är fula, alla är vackra på sitt sätt. men jag tror stona skulle ha en mkt större chans som ridhästar om dom "såg ut som sådana". här i sverige alltså, det finns ju många som föredrar ston.

Det är väl egentligen ingen större skillnad på en kort ryckt man på ett halvblod eller en stubbad man på ett PRE-sto. Lika lite fluskydd.

Hingstarna får ju behålla sina manar när dom inte går på lösdrift längre.

jo fast halvbloden får ju ha kvar sin svans iaf

förlåt men jag tkr inte dom ser snygga ut sådär, med man kanske det där skulle va en häst man tyckte var vacker o la märke till men nu tänker man spontant tråkig eller till och med ful häst:angel:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 706
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
9 466
Senast: Raderad medlem 142658
·
Skola & Jobb Jobbade tidigare på en avdelning i anslutning till ett större boende, lärde känna personer även på det boendet och fick många goa...
Svar
6
· Visningar
1 780
Senast: Emine
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 737
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka