Bra övningar för stel häst sökes

H

hallontuss

Dottern har en C-ponny som är väldigt stel i sin vänstersida. I väntan på dressyrträning vill vi gärna få tips på bra övningar för att få ponnyn mjukare. Både vid ridning och även från marken.

Sv: Bra övningar för stel häst sökes

Sidförande övningar som skänkelvikning, öka och minska volt i båda varven.
Fast jag tror inte problemet är vänstersidan, utan höger som hästen antagligen släppt. Så sidvärts undan höger är viktigare än undan vänster.

Förutom att mycket mjukgörande övningar, som personen före redan sagt, så kan de vara bra att ta reda på varför hästen är stel.
Tex en häst som jag red innan blev stel i ena sidan pga att jag alltid satt upp på den sidan (de som ridit hästen innan hade gjort samma sak) När jag började hoppa upp från den andra sidan med och om hästen är stor för ryttaren kan det vara bra att använda en pall.

Om man hoppar upp på ena sidan (ridskolor brukar lära ut vänster och att man alltid sitter upp från en sida) så blir det ju lite ojämn belastning och hästen kan bli ojämnt musklad.
Hade en gammal häst på ridskolan som de knappt kunde hitta sadel till för att den var så ojämn, de fick träna den i ett halvår och sen hittade de en som satt bra och då var hästen också lite jämnare.

Det kan vara ett bra tips i det långa loppet, även om lösgörande hjälper bäst i nuet.

Svarar ju i fel trad:p

Min gamla hast hade svart att komma loss i ena sidan till och fran i borjan nar jag hade henne. Red mycket bojda spar och bagar, okade och minskade volter, skanelvikningar, oppnor och slutor.
Mycket serpentinbagar och liknande for att inte fastna at ett hall och jobba ihjal mig i den stela sidan. Efter nagra manaders arbete pa det sattet var hon mycket mer liksidig.

Men, da visste vi redan orsaken till hennes oliksidghet.

Elina8--> Kan vara kul att veta att ridskolan jag red pa som liten och nu jobbar pa sag till att eleverna hoppade upp fran bada sidor for att inte belsta ena sidan for mycket. Sen skaffade den en ordentlig uppsittningsramp och da blev det ju genast annu battre for ryggarna.
Men INGA av vara hastar har nagonsin haft problem med ryggen.

Hästen är förmodligen vänsterstark (vänsterhänt). Blir då "stel i vänster varv därför att det är jobbigt att ta i med ytter (höger) bakben som blir drivande på böjt spår. Dessutom är den förmodligen mer musklad på v. sida. Tips: stärk högersidan, rakrikta och ge hästen massage för att underlätta.

skulle tagit ut en ET om hästen bara är stel i ena sidan, kan ha några spänningar och då måste de bort!! Man kan ju masera ochstretcha halsen

Massage stretchning är mitt råd.
Tänk dig själv när du är stel man vill inte gå på gym då direkt och ska inte heller göra de för risken för skador är rätt skor..

Samma sak på häst en stel häst ska man inte rida frågan är varför hästen är stel till en början med.
Har man ridit den för hårt någon dag innan utan att stretscha massera den efter passet?

Nerkylda muskler??
Felanpassad sadel? felskodd? så vinklarna på hovarna är fel och hästen går och spänner sig.
Tandproblem??

En häst som är stel skulle jag massera och hålla varm med hjälp av täcke gå ut och gå med den och efter tretcha musklerna.

Näst man märker att hästen börjar bli smidigare kan man börja sitta upp och köra stratschningsövningar från ryggen.

Skänkelvikning, bak och framdelsvändningar rakställa överböjja både utåt och innåt på volter.
Rakställa hästen och öka och minska volten utan att hästen faller in eller ut för fort!
Rygga trava över cavaletti bommar
Mkt galoppfattningar
Lösgörande minivolt för att lösgöra bogarna

jag säger som min massör sa till mig om min häst då hon också är väldigt stel, gå slalom - först med långa mellanrum sedan kortar man mellanrummen.... Stretcha och massera efter ;) Lycka till!

Vad skönt att höra, för om barnen lär sig det på ridskolan så kommer de ju säkert fortsätta med det sen.
På min ridskola är de väldigt noga med att man sitter upp från pall och att någon håller i på andra sidan så att det inte blir så tungt för hästen, plus att sadeln inte ska trycka eller åka snett.
Jag brukar hoppa på och av på olika sidor och jag har sett en del andra som gör det, så jag hoppas att det kan sprida sig vidare.

Rid "slalom" mellan träd :) Ibland bara slalom, ibland ett varv runt varje träd..

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
579
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 677
Senast: Rosett
·
Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 311
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix