Bra övningar för het häst?

SLD

Trådstartare
Jag har precis fått hem min unghäst på 4 år efter ett års utlåning och behöver lite hjälp med (hopp)övningar till henne eftersom min hjärna står helt still.

Hon är av det piggare slaget hela tiden, men när man ska hoppa blir hon riktigt stark och het och vill bara fram fram. Vad finns det för bra övningar för att få henne lugnare? Det jag själv har kommit på är mycket bommar på marken, bommar runt hindret, 5,5:a men det måste ju finnas fler bra övningar?

Sv: Bra övningar för het häst?

6.5an brukar va bra.
Två-tre travbommar innan första hindret. vilket ska få hästen att inte rusa/lugna ned sig. Sedan (om det är en stor häst?) ska du ha 6.5m mellan hindrerna första lågt i början tills hästen förstår vad det går ut på.

Mycket travbommar för övrigt, det är en ung häst som behöver mycket vana. Bommar är bra lydnad.

6,5 m? 5,5 har jag fått lära mig med samma princip som du beskriver ovan. Att det ska vara så kort så det blir ordentlig styrketräning, men med denna tjej kan det nog vilket fall vara bra att länga lite så hon inte får panik av att det är trångt.

Bommar har jag som sagt tänkt rida mycket, det är jobbigt för henne i huvudet just nu, hon ska helst hoppa ÖVER tre travbommar på en gång tycker hon :crazy:

Ja, det ska vara 5,5 om man kommer in i trav.
6,5 kan man ha om man kommer in i galopp, med ett lågt inhopp.

Testa att länga travbommarna lite. så on inte kan hopp över dom. Så hon förstår hur hon ska göra?

min unghäst är oxå väldigt het. funkade inte alls för oss med 5,5 då hon fick paniken i första hinderkombinationen. jag köpte henne i somras å hon är var inte inhoppad då.

för oss har det fungerat bra med mkt bommar och sen enstaka hinder. iom bommarna har hon inget val än att stoppa upp sig. träna mkt förtroendeövningar så som att lägga ut massa bommar och sen rida skänkelvikning över bommarna å vara noga med halvhalterna så man verkligen "ger dem bommen". Det har oxå fungerat bra för oss med låga cavaletti bommar sex/sju stycken på rad och sen komma in i galopp.

jag tror att det är viktigt att man tar det väldigt lugnt i början med hästar som inte är vana. de måste få ett bra självförtroende! för svåra övningar bryter juh bara ner dem. som ryttare känner man när man kan gå vidare i utvecklingen eller ej.

lycka till!

kan man inte göra något sånt här ;

på långsidan: 3 travbommar - halt - skrittbom
sedan efterhand: 1-3 galoppbom(mar) - skritt några steg - halt - 1-3 travbommar
och när det funkar: Ett litet hinder - övergång till skitt - efter några skrittsteg halt - trav/galoppbommar

bara en idé från lilla mig :)
det kanske kan få hästen att lugna sig och förbättra kommunikationen mellan häst och ryttare .

Tack för tipsen!

Håller helt med om att hon måste få förtroende för mig och på så sätt lugna ner sig. Däremot är hon inte ovan vid själva hoppandet, fodervärden har tävlat henne tom 1,00 felfritt

Det är helt klart användbara övningar, tack så mycket!

Mmm, ska testa det.. Tror iofs hon förstår helt och hållet vad hon ska göra, men bara tycker det är enklare/roligare att hoppa över dem.

Stanna alltid på rakt spår efter hindren... brukar bidra till mer kontroll och möjlighet att påverka även innan... drar hon mot hindret så gör du halt även där, klappar och sen fortsätter anridningen alternativt gör ny anridning om ni kommit för nära hindret vid halten. Min femåring kan vara lite väl fartglad ibland så på våra träningar blir det mååååånga halter, alltid efter hinder men ofta innan också, men det blir bättre och bättre:)

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 521
Senast: Ragdoll
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 566
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 204
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 257
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka