Bra övning för att få hunden bakom mig!

Mysaan

Trådstartare
Vi har vid flera tillfällen blivit mer eller mindre attackerade av en hund. Nu skulle jag vilja ha min hund bakom mig istället för vid sidan så jag är den som den lösspringande hunden möter först. Jag har större chans att mota bort den då känner jag.
Så jag behöver tips på hur jag smidigast och snabbast kan träna in detta.

Sv: Bra övning för att få hunden bakom mig!

Är det verkligen ingen som har en bra teknik, ett bra sätt för att lära in detta?

Så jag behöver tips på hur jag smidigast och snabbast kan träna in detta.

Jag minns inte att jag gjorde något speciellt så jag gjorde väl som vanligt vid inlärning av ett nytt kommando. Belönade det beteende som jag ville ha fram och använde ett kommandoord "Gå bakom". Jag använde även ett handkommando som förstärkning. Tränade det mycket i koppel och lös. Hos oss betydde det att man fick gå bakom, komma upp vid sidan men absolut inte gå förbi. Man får ju träna utan störning så hunden är säker på vad det betyder innan det går att utsätta den för en så svår situation som att stanna bakom dig när det kommer fram en främmande hund. Det skulle nog inte min klara fast han kan (kunde) kommandot mycket bra innan han blev gammal och glömsk.

Träna på en smal skogsstig eller längs en vägg är väl det bästa jag kan komma på :)

Jo självklart ska jag befästa kommandot i en lugn situation först.

Smal skogsväg var bra borde jag nästan ha tänkt på själv går ofta på smala stigar men har henne alltid före mig då

Ge dej ut i djupsnön och gå!
Gå där ingen annan gått och låt hunden följa i dina spår. Om den vill gå förbi så styr du upp den via koppel och röst. När den går där du vill så tänk på att belöna bakom dej - där hunden är - så hunden inte lockas att sträva framåt för att få sin boll/leksak.

/Swat

Liknande trådar

Hundträning Hjälper ett ungt par som har en tvåårig fralla, hane. Paret har precis skaffat sitt första barn. För "säkerhets skull" fick inte hunden...
Svar
9
· Visningar
1 563
Senast: Tuggben
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 688
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 821
Senast: fixi
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 323
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka