Bra och skojig förstahund

rxk

Trådstartare
Hej!

Min familj går i tankarna att skaffa hund. Ingen av oss har haft hund tidigare, men jag har alltid älskat hundar och fått bra kontakt med de jag träffat genom åren. Senare, när jag flyttat hemifrån, vill jag ha en större ras så som border collie, aussie, vit herdehund, stabyhoun etc. Men just nu skulle det vara praktiskt med en lite mindre (och mindre hårig ;)) hund, och då vet jag plötsligt inte längre vad som kan passa.

Lite krav (jag förstår givetvis att en del är till stor del en träningsfråga):
* Varken för stor eller för liten. Dvs ingen schäfer men inte heller jack russel.
* Inte håra alltför mycket.
* Funka bra med katter och smådjur.
* Kunna följa med "överallt", till stallet, ut i skogen, på stan, till nya ställen etc.
* "Will to please", hellre följa sin matte än en kanin...
* Intelligent, relativt lättlärd.
* Klara av slappdagar om man blir sjuk etc.

Jag driver eget företag så jag kan lägga upp min tid väldigt mycket själv, det är jag som främst kommer ha hunden. Jag är inte intresserad av att tävla utan vill mest ha en kompis att hitta på mycket skoj med. Trickträna, ut och gå tillsammans med hästen etc. Mitt jobb är som tränare så det blir en hel del åka till nya ställen, det vore helt klart en fördel om jag kunde ha med hunden på detta.

Jag vill inte ha en "hjärndöd" (i brist på bättre ord) hund som inte vill annat än att bara ligga och slappa, men inte heller någon som kräver fyra timmars motion varje dag.

Det viktigaste enligt de andra i familjen är att det inte håras ner överallt och att hunden inte äter upp våra andra djur. :)

Jag vet att det är svårt att få en uppfattning om personer över internet, och att det därför kan vara svårt att föreslå en passande hundras. Behöver ni veta något mer för att ge ett bra förslag så säg till!

Stort tack på förhand!

Sv: Bra och skojig förstahund

Dvärgschnauzer? :love:
Lagom stor, 30-35cm och väger 7-9kg, dvs den är kraftig och kompakt så ger ingen bräcklig småhundskänsla.
Fäller ingenting alls, men måste trimmas ca var 10:e vecka.
Är ju råttfångare i grunden och detta finns kvar hos många individer, däremot brukar de flesta inte ha något intresse av att jag större vilt som harar, rådjur etc.
Från rätt linjer kan du få en riktigt trevlig tränings och tävlingskompis.
Varnande vakthund så de kan skälla när de ringer på dörren, men upplever inte att de skäller i tid och otid.

Fråga om det är något du undrar om dom!
Och om du bor runt Sthlm får du gärna komma hit och hälsa på mina tre damer.

Håller med! Låter som att dvärgschnauzern är en perfekt ras för er! Världens bästa "famlijehund" tycker jag :love:

I min familj finns två stycken (bor hos mamma och pappa), dom är gamla (snart 11 & 12 år) nu men som unga har dom tränat en del med mig och min syster. Den ena har alltid varit mer på och lättlärd än den andra som varit lite mer "frånvarande"... :angel: Hon som varit mer på har varit en underbar träningskompis! Finns nog inget man inte kan/kunde lära den hunden! :love: Vi körde mest agility men jag är övertygad om att hon varit lika glad i lydnad, freestyle, rallylydnad, viltspår ja vad man än kunde tänkas vilja göra!

Jag hade också tänkt föreslå pudel. Smarta, följsamma, atletiska och totalt fällningsfria.

Visserligen älskar jag Springer Spaniel, både Engelsk och Welsh, men det måste erkännas att de hårar som bara den periodvis, och även älskar att bada, vilket tyvärr även inbegriper kärr, lerpölar och diken. Så det blir mycket städning efter dem, om man inte har en groventré där man kan spola av dem.

Möjligen är de också lite väl livliga som förstahund, men gillar man turbodrift så...

Kanske Lagotto kan vara något? Jag har ingen personlig erfarenhet av dem, men har hört att de ska vara trevliga och de verkar lagom stora.

Det där med att låta bli familjens smådjur är en uppfostringsfråga, som man måste lära alla hundar. Det finns inga raser som är "smådjursvänliga" av sig själv.

Och tänk på att även korthåriga hundar fäller, och att deras styvare hårstrån väver sig in i möbeltyg. Vi plockade vita hår ur soffan flera år efter att vår första hund hade dött. Långhåriga hundar fäller åtminstone i tussar, som är relativt enkla att sopa upp.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 556
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 887
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 561
Senast: Cissi_ma
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 070
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka