Bra och naturligt insektskydd?

Sv: Bra och naturligt insektskydd?

Vi har ett naturligt insektsskydd i form av att hästarna kan gå in i sin ligghall med köldridå, dit insekterna inte följer :idea:

Fast vi sprejar dem förståss ändå...

Jo det gäller även för hästar, tyvärr. Vitlök kan ju vara en riktig hälsokur för människan men det är inte samma sak för hästen. Jag har läst någonstans att det är skadligt även vid små doser om man ger det regelbundet, alltså varje dag tex. Men källan minns jag inte.

Jo det gäller även för hästar, tyvärr. Vitlök kan ju vara en riktig hälsokur för människan men det är inte samma sak för hästen. Jag har läst någonstans att det är skadligt även vid små doser om man ger det regelbundet, alltså varje dag tex. Men källan minns jag inte.

Alltomhästar - SLU: artikel om vitlök och kolik. Ja vadå? Vem blir inte bubblig i magen av lök :angel:

Alltomhästar - Svenska hästars värn: ord och inga visor om vitlök, hästar och anemi.

Sen funderar jag på om det verkligen är så ofarligt att spreya hästen med vitlök, eftersom vissa ämnen uppenbarligen tas upp genom huden. Testa själv att gnugga snittytan av en klyfta mot fotsulan - be någon lukta på din andedräkt efter 10-15 minuter...

Senast ändrad av en moderator:

Precis, ingen lök åt hästar. Jadu det vet jag inte. Jag tycker själv att det är lite långsökt. Det man smörjer (jag sprayar inte) kommer ju mest i kontakt med pälsen och inte huden. Sen om det tränger in och kan orsaka skada tror jag är föga troligt. Det finns ju trots allt hästar som utfodras regelbundet med vitlök och lever ändå (inte för att jag nu förespråkar det). Så att använda vitlök som ingrediens i insektsmedel under en period på sommaren tror jag är ofarligt.

Nej det är sant, på bägge punkter. Både pälsskydd och dosminskning alltså.

Jag kan rekommendera "Hästdeo". Billigt giftfritt alternativ. Med den slipper hästen även risken för brännskador i sommarhettan. Fungerar utmärkt.

Gör som min ena vetrinär tipsade och blandar ur en mycket svag lösning av jodopax och baddar hela hästen med dvs blöter ner varje dag ,funkar ett tag iallafall...kan hällas på flaska och sprejas på också..

Wtt effektivt sätt för att bli av med flugor/knott/mygg m.m, är att sy ett häst-täcke ev zebratyg. Flugorna blir då förvirrade och sätter sig ej på hästen. :)

Liknande trådar

Hästvård Tycker knappt det finns några salvor som fungerar mot flugor på marknaden. Dessa INSEKTSMEDEL har jag testat: Skillingarydsalva...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
13 593
Senast: Gullan86
·
C
Hästmänniskan jag har min häst inackorderad i ett stall. den har stått där i ca 2 månader och det är också så länge jag har ägt hästen. i början...
2
Svar
35
· Visningar
4 108
Senast: Ganesco
·
Hästvård Hej Har fått min nya spray mot knott, broms , mygg och fästningar och är helt naturligt. Har använt det nu i ca två veckor och hade...
Svar
16
· Visningar
1 579
Senast: yrbin
·
Träning Natural Horsemanship FAQ version 1.11 Vanliga frågor En FAQ borde ge svaret på de vanligaste frågorna i ämnet. I NH-forumet är det...
Svar
12
· Visningar
2 432
Senast: saddleman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • B12brist?

Hund, Katt, Andra Djur