Bra och naturligt insektskydd?

D

diskho

Har ni något tips på ett bra och NATURLIGT insektskydd till hästen? Något som inte innehåller konstiga kemikalier och sånt, och inget med en starkt lukt, för då blir pållen rädd och springer iväg xD

Tänkte mer på om det finns något hemma man kan göra. Vitlökspulver och sånt ska väl vara bra, men frågan är ju hur jag ska få i honom det eftersom han inte får något kraftfoder..
Sen är det ju så att jag tycker det är väldigt dyrt med insektsmedel man köper i hästaffärer ;) Han har ju inga stora problem med det, det är bara så att jag vill att han inte ska bli så irriterad på dem. Knotten/flugorna/bromsen/insekterna alltså :P

Sv: Bra och naturligt insektskydd?

De flesta i vårt stall använder beckolja till sina hästar. De blandar en flaska beckolja (finns att köpa på färghandeln här), med en eller ett par liter vanlig matorlja/rapsolja. Det är en variant som troligtvis håller flugor och knott borta men hästen blir såklart väldigt kladdig och luktar tjära :p Jag föredrar ett eget hemkok som jag gjorde ifjol, bestående av avkok på citronmeliss, vinäger, lite olja, några droppar beckolja och en massa pressad vitlök. Det funkade sådär; man fick smörja varje dag och hästen blev lite kladdig men inte så farligt.

Jag efterlyser också ett myggmedel som inte gör att hästen luktar apa eller blir extremt kladdig! Och som faktiskt fungerar...

De flesta i vårt stall använder beckolja till sina hästar. De blandar en flaska beckolja (finns att köpa på färghandeln här), med en eller ett par liter vanlig matorlja/rapsolja. Det är en variant som troligtvis håller flugor och knott borta men hästen blir såklart väldigt kladdig och luktar tjära :p Jag föredrar ett eget hemkok som jag gjorde ifjol, bestående av avkok på citronmeliss, vinäger, lite olja, några droppar beckolja och en massa pressad vitlök. Det funkade sådär; man fick smörja varje dag och hästen blev lite kladdig men inte så farligt.

Jag efterlyser också ett myggmedel som inte gör att hästen luktar apa eller blir extremt kladdig! Och som faktiskt fungerar...

Man måste åka dit upp för att hitta det (beckoljan) i färghandeln:).
Eller åka på semester till norrland:idea:
Jag beställde på nätet för nåt år sen efter att jag fått "smak" på det, och det är bra mot eksem också.

Förresten hur stora flaskor har ni där, jag köpte en liiiten flaska och blandar med 1-2 DL.

De flesta i vårt stall använder beckolja till sina hästar. De blandar en flaska beckolja (finns att köpa på färghandeln här), med en eller ett par liter vanlig matorlja/rapsolja. Det är en variant som troligtvis håller flugor och knott borta men hästen blir såklart väldigt kladdig och luktar tjära :p

Har hört att man ska undvika olja då det lätt ''kokar'' i stark sol.
Kan tänka mig att et stämmer, min häst blir iaf skållhet när han står ute. Går ju inte in i skuggan heller. Men olja på det kan inte vara kul.

Aha okej :) Ja men en semester till norrland tycker jag alla borde kosta på sig nån gång ;) Kom hit! Hehe.. Det är väldigt små flaskor vi pratar om. Inte många milliliter här inte. Det luktar enormt starkt och man kanske itne ens behöver en hel flaska till en liter olja. Jag har bara använt några droppar och har lindat in flaskan i tre lager papper och plast för att lukten inte ska sprida sig.

Jo det har jag också hört, därför använder jag bara någon deciliter olja i mitt "hemkok" för att det inte ska avdusnta på en gång. Känns som att det binder ihop bättre då. Annars är jag ingen förespråkare för olja på sommaren.

Jag räknar väl med att du har sett om de bränt sig om du använt det innan. :P

Nu förstår jag inte riktigt... :p Jag har inte använt beckolja+olja på min häst (har bara haft honom en sommar). Jag ville inte använda så mycket olja eftersom jag hört att de kan bränna sig, därför gjorde jag min egen blandning efter några recept här på buke :) Jag tror inte att hästarna i vårt stall har bränt sig (inte vad jag kan se iaf) men jag vill ändå inte riskera det.

Har ni något tips på ett bra och NATURLIGT insektskydd till hästen?

Det enda som funkar till 100% är at ta in hästen:crazy:
Hjorthornsolja är det medel som är effektivast tycker jag, men helt insektsfritt blir det ju inte.

Det enda som funkar till 100% är at ta in hästen:crazy:
Hjorthornsolja är det medel som är effektivast tycker jag, men helt insektsfritt blir det ju inte.
Tror jag också. Förr körde man med rödbetsblastavkok som man sprejade/blaskade på korna för att minska insekterna. Vet dock inte hur bra det fungerade, men kan testas (skulle tro att det går bra att koka rödbetor också och använda vattnet från dem om man har en mörk häst;))
Vitlök är inte nyttigt att stoppa i hästen, men däremot tror jag inte att det är något större problem att spreja med vitlöksdoft. Men som sagt hjorthornsolja tror jag mest på om man ska köra hemmagjort. Jag köpte något förra året (Effol?) i en gul sprejflaska, luktar tjära och funkade riktigt bra tycker jag. Kommer inte ihåg vart jag köpte den heller tyvärr:crazy:

Är det inte bra med vitlök? :O Jaa, jag låter som värsta nybörjaren här, men frågar man inte vet man ju inget ;)

Själv har jag inte stoppat i min pålle någon lök, men på min förra ridskola åt alla hästar asmycket vitlök på våren/sommaren.

Joo, men jag har inget stall bara xD Han går på lösdrift. Självklart kan jag väl fixa ihop något i huset jag sköter om honom i, eller så kan jag väl låna grannens stall. Men sen tycker han inte om att vara i stall heller, då sparkar han nog av sig benen skulle jag tro eftersom han tycker det är så tråkigt x)

Det har visat sig skadligt för hästar då vitlök förstör de röda blodkropparna och kan leda till bl a anemi. Lök är ju ingen naturlig föda för en häst, så jag tycker det är ganska logiskt.

Vi körde med Näcken förra sommaren, bra, luktar gott, ska vara miljövänligt, men man får smörja in rätt ofta

Gå in på Sven Forsströms hemsida. Han säljer ett medel som är gjort på groblad, alltså såna som växer på din gräsmatta. Det är naturligt och luktar inte stinko!

Det gäller bara om man överdoserar! Att smörja på pålle vitlök gör ingen skada..

Nej precis, det jag menade var om man ger vitlök som tillskottsfoder :) Men att smörja in hästen är ju oskadligt då det inte kommer in i kroppen så att säga.

Det har visat sig skadligt för hästar då vitlök förstör de röda blodkropparna och kan leda till bl a anemi. Lök är ju ingen naturlig föda för en häst, så jag tycker det är ganska logiskt.

Lite ot kanske, men gäller inte det hundar? Funkar hästar på samma sätt?

Lite ot kanske, men gäller inte det hundar? Funkar hästar på samma sätt?

Lökväxter är inte bra varken för hundar eller hästar. Beträffande hästar har man sett att vitlök i större doser ger anemi. Har för mig att det räcker med rätt måttliga doser för att en hund skall bli dålig.

Liknande trådar

Hästvård Tycker knappt det finns några salvor som fungerar mot flugor på marknaden. Dessa INSEKTSMEDEL har jag testat: Skillingarydsalva...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
13 593
Senast: Gullan86
·
C
Hästmänniskan jag har min häst inackorderad i ett stall. den har stått där i ca 2 månader och det är också så länge jag har ägt hästen. i början...
2
Svar
35
· Visningar
4 108
Senast: Ganesco
·
Hästvård Hej Har fått min nya spray mot knott, broms , mygg och fästningar och är helt naturligt. Har använt det nu i ca två veckor och hade...
Svar
16
· Visningar
1 579
Senast: yrbin
·
Träning Natural Horsemanship FAQ version 1.11 Vanliga frågor En FAQ borde ge svaret på de vanligaste frågorna i ämnet. I NH-forumet är det...
Svar
12
· Visningar
2 432
Senast: saddleman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • B12brist?

Hund, Katt, Andra Djur