Bra och dåliga hovar

sweet_knorven

Trådstartare
Jag är väldigt novis på det här med hovar och ursäktar ifall någon redan skrivit en tråd om det här...

Ska bakhovarna på en häst vara mindre än framhovarna? Som det är nu ser hovarna på hästen där fram ut som dasslock, de har flutit ut lite (tro jag det heter) och bakhovarna ser ut som på en ponny nästan. Bakhovarna är också smalare än framhovarna.

Så för att veta om hästen har jättedåliga hovar eller helt ok så skulle jag vilja se bilder på hovar ni tycker är dåligt skodda och verkade och sådana som ni tycker är bra fixade.

Vore väldigt snällt! :bow:

Sv: Bra och dåliga hovar

Ja okej, det var skönt att höra. Hur ser brantare väggar ut då? Mer rakt ner och inte så platta eller?

*Puttar upp*

Jag vill fortfarande se bilder som jag kan jämföra med min hästs hovar och se ifall de är bra eller dåliga.

På din beskrivning av framhovarna låter det som att hästen är plattfotad. Dasslockshovar samt att de flyter ut. Vid plattfothet krävs ganska tät skoning/verkning så de ej hinner flyta ut.. Hur lång tid har du mellan skoningarna ?

Jag hoppas att jag inte låter elak nu - men varför pratar du inte med din hovslagare om din hästs hovar? Han/hon bör ju bäst kunna bedöma...

Och annars är det ju en idé att lägga in bilder på din hästs hovar här så kan folk som kan kommentera?

På begäran lägger jag i alla fall in de bilder jag har på min killes fötter. "Mitt emellan" två verkningar, vare sig nyverkade eller i panikdags att verka med andra ord.

Tom077.jpg

Tom076.jpg

Tom075.jpg

Kanske lite svårt att se något för allt "lurv" dock...

Jag hoppas att jag inte låter elak nu - men varför pratar du inte med din hovslagare om din hästs hovar? Han/hon bör ju bäst kunna bedöma...
För att hur kunnig och bra ens hovslagare än må/verkar vara så ska man alltid vara skeptisk och prata med andra om sina funderingar. ;) Mycket klokt gjort tkr jag.

Ett mycket klokt svar också i och för sig!

Det jag egentligen menade var i första hand... vad har hovis sagt om TS hästs hovar? Det framgår ju inte alls om h*n har diskuterat hovarna med hovslagaren.

Sedan håller jag med om att man inte ska lita blint på någon, och det innefattar förstås även hovslagaren!

Helt sant, man ska alltid fråga sin hovis. Dock vill man inte alltid framföra hans åsikt förrän man fått svar, för att undvika att andras svar påverkas av hovis åsikt i det hela. :) Men jag håller som sagt med. Man ska alltid fråga sin hovslagare. :bow:

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 767
Senast: Grazing
·
Hästvård Nu tryter mitt tålamod... Efter 10 års kämpande med att få rätt på min hästs framhovar är jag helt matt! Problem: Framhovarna är sköra...
Svar
17
· Visningar
2 642
Senast: DeDen
·
Hästvård Hej! Min häst skoddes av bak förra söndagen(26e april). Har promenerats och ridits(uteritter) efter det och gått väldigt bra. Idag så...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 526
Senast: Tsaren
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 914
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka