Bra manegestorlek

vinkelina

Trådstartare
Hittat ett hus son verkar ok. Finns plats för 3-4 hästar där. Dock finns det ej nån manege på acceptabelt avstånd. Funderar då om man skulle bygga en egen liten. Vanlig ridplan finns nära men vet att jag vintertid behöver tak över huvudet. Vad är minsta måtten man kan bygga. Så man kan jobba en till två hästar. Hoppa nått smått.

Behöver ej vara så avancerat, lätt att få tag på gammal växthusstommar tex

Sv: Bra manegestorlek

Jag skulle inte bygga mindre än 20 x 40 i allafall, svårt att få till bra ridning i annat än skritt och trav om det blir mindre än så tycker jag!
Ridhuset vi har här hemma på gården håller de måtten och det tycker jag är i minsta laget för mina ~160cm hästar.

Oki. Räknade ut att en sådan skulle rymmas rätt bra. Får man fråga vad din gick på?

Åh, nej det är inte min gård - jag hyr bara in mig här. Så har dessvärre ingen aning om vad dte gick på.. :(

aha... men borde inte bli så dyrt om man lyckas hitta begagnade stommar och spänna plast runt dem?

Beror nog helt på vad man anser dyrt. Den som jag har hört kommit undan billigast fick lägga ca 300 tusen (begagnad hall som dom flyttade själva från grannfastigheten och sen monterade upp, byggde sarg och la in underlag i) och normalt verkar vara närmare miljonen om man inte kan göra väldigt mycket själv. Tycker inte att tältalternativen verkar vara så mycket billigare att det i längden underhållsmässigt väger upp för vad det kostar med en enklare maskinhall.

Sätter du upp en plåthall på plintar lär du få lämna den när du flyttar.Kolla exakt reglerna innan du gör något.

Det beror väl på hur din ekonomi ser ut...

Jag skulle inte snåla på måtten, du sparar inte särskilt mkt på att bygga 15x30 istället för 20x40. Om man skall investera såpass mkt pengar är det ju viktigt att ridhuset går att använda ordentligt.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 392
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 689
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 611
Senast: Stereo
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 356
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar