Bra Kaninfoder?

S

Sockeplast

Jag letar bra pellets och hö till kanin. Vart köper ni erat foder?

har hört att det helst ska vara minst 18% fiberinnehåll i pellets och har hittat en del pellets som verkar bra. men vart tusan får man tag på dem då?
Nu får mina kaniner lösviktspellets med "okänt" näringsinnehåll från djuraffärer, fast jag har frågat många gånger efter innehållet så kan de inte svar på det! så det känns ju sådär lagom bra.. jag vill ju veta vad jag stoppar i dem :crazy:

så ge mig tips (pm:a) på bra kraft- och grovfoder till hobbykaniner och vart det finns, tack! :bow:

Sv: Bra Kaninfoder?

Gå in på www.spannex.se och se vart de har återförsäljare. Annars är Dodson & Horrells grymt bra. Få pellets har 18% men har sett inne på hornbach!! ( tysk pellets) men du ska veta att absolut viktigast är växtråden är minst 1 % högre än halten av protein, annars blir det obalans. Resten får de i sig från höet.

jag ska hämta två franska vädurar i helgen och kvinnan som jag har köpt dom av fodrar med ett kalvfoder, vet du vilket det kan tänkas vara och är det verkligen bra att ha till kaniner?

Jag skulle aldrig utfodra med enbart ett ko, får eller hästfoder men gärna blanda med ett gjort för kaniner. De andra djurslagens foder har vissa saker som är bra, spec för större raser men oxå brist på andra ämnen som kaniner behöver spec om de avlas på. Viktigt är att de ska ha selen och hemskt gärna bryggerijäst ( viktiga B_vitaminer) annars kan man dock tillsätta detta om man har få djur och orkar! Jag ger mina bryggerijäst i blötlagd betfor/havre + brännässla tex. Se gärna min fodersida på www.paradisets.kaniner.se

kikade lite på din sida..

vad tror du om att blanda stampes kaninfoder, lägga till lite luzernhö samt någon form av B-vitamin?
sen kanske man kan lägga till typ kraft´s musliblandning (för hästar)?

det är ju tänkt att jag ska ta någon kull på kaninerna då det är hona och hane, obesläktade samt med stamtavla.
men inte så att dom ska gå i avel hela tiden utan mest som sällskapsdjur..

tack för tipsen! hittade dodson & horrells kaninfoder Chudleys Rabbit Royal (om det var det du menade?) med näringsinnehållet och allt. (under menyn hund/katt/kanin och sedan kaninfodret i den rosa rutan) men det där med växttråden? det står ju att det är ett helfoder, men vad tror du? bör man komplettera med någonting speciellt ändå?

super, tack! förresten, använder du Stampe som helfoder då eller? om inte, vad ger du annars, mineraler och vitaminer eller nåt sånt?

okej. ja, för näringsinnehållet lät ju bra, ska kanske prova det då :idea:

Senast ändrad av en moderator:

Mina kaniner älskar det. :) Sen är det ju faktiskt ganska billigt.. 18kg för 149 (om man jämför med Lottie som kostar 99kr för 7kg här). ;)

jag använder en belgisk pellet,s som innehåller 21% fibrer den funkar bra o jag blandar i lite havre oxå

Liknande trådar

Däggdjur För drygt ett halvår sedan tog jag över 2 marsvin från en familj där det visat sig finnas allergi. För att göra en lång historia kort...
2
Svar
38
· Visningar
2 775
Senast: Scandi
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 526
Senast: moonstruck
·
Övr. Djur Jag är så himla trött på att se djur behandlas på ett dåligt sätt. Jag är så less på att se djurägare med mottot "de överlever"- vadå...
Svar
16
· Visningar
1 609
Senast: maalin_
·
E
Träning Tjena Hejsan, Något hände när jag var ute och red i förrgår min häst blidde (varmblodssto) skogstokig när vi vände hemmåt, hon blev het...
Svar
1
· Visningar
664
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama