Bra häst- gymnastik? Maxhöjd på studs?

finapina

Trådstartare
Vad lägger ni för mini/ max- höjd på studs- serien och hur många? Vad är effektivast? Har ni några mera tips på hur man gymnasticerar sin häst för att få den mjuk och smidig? Speciellt ena sidan är väldigt hård och stark.Hur komma ifrån oliksidigheten? Många frågor blev det.

Jag brukar inte ha mer än 70 cm på studs. Ofta inte fler än 3.

Hoppa lågt hinder på volt bruka vara ganska bra :)

Jag är tvärt om, än tidigare skrivare.. jag gillar många studs men låga. Gärna 5-6 stycken på ca. 30cm (Detta passar mitt halvblod bra iallafall, hon behöver träna på att slappna av i ryggen och detta funkar!)

Jag är tvärt om, än tidigare skrivare.. jag gillar många studs men låga. Gärna 5-6 stycken på ca. 30cm (Detta passar mitt halvblod bra iallafall, hon behöver träna på att slappna av i ryggen och detta funkar!)

När jag rider för tränare har vi ofta lite längre studs och låga, men pga. dåligt underlag på ridbanan (samt liten ridbana) vid stallet så blir det inte mer än vad jag skrev ovan :(

Jag brukar ha mellan tre och sju stycken, höjd mellan 50 och 90 cm, beror helt på vad vi gör.

Var noga att du rider lika mycket i båda varven. I det lätta varvet, växla mellan rak och utåtställd för att komma åt den stla sidan. Förvänd galopp är lösgöranande och stärker hästen.

maxhöjd på en stuts med jämn höjd är 70cm, en låg stuts med enstaka hinder på 80cm går också bra :).
har mellan 3 och 5 (då jag inte har fler bommar än så,) hoppar gärna på volt och då är det 3 hinder oftast (får inte plats med fler), har då 3m i ytterkant och 2m i innerkant mellan hinderna, passar bäst på min häst.
brukar blanda in mycket bommar på marken i serier och variera höjderna och avstånden så att hästen måste tänka och inte bara plöja igenom.

är det längre serier och stutsar (dvs 7-10 hinder/bommar ) så vill jag ha dem ganska låga och med kombinations avstånd mellan några för att hästen ska få en paus och taxera om.

jag brukar (med erfaren häst, inget för gröna hästar) ha varannan studs på ca 60-70 och varannan på ca 30-40cm. Då får hästen tänka till och dom brukar komma igång och arbeta med ryggen väldigt bra! Jag har kanske 5-6 studs i rad då. Men hoppar inte många vändor med dom högre studsen.

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 410
Senast: Lutten
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 109
Senast: Juli0a
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 263
Senast: Svartkatt
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 665
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka