Bra Galoppunderlag?

B

Baldricks

Hej och hå! Funderar lite på hur ni gör vid uteritter med galoppen? Vilka underlag galopperar ni på och vilka absolut inte ( förutom asvalt), hur gör ni om det har regnat alt är lite fruset. Kram A
 
Sv: Bra Galoppunderlag?

Hej! Jag galopperar på alla underlag, så länge det inte är för hårt eller halt. Oftast blir det mjuka grusvägar, gräs och sand. Om det är is är det inga problem att galoppera så länge hästen har 4 broddar i varje sko, har den inte det är det risk för halkande. Om det har regnat men inte är särskilt halt är det bara att rida på som vanligt.
 
Sv: Bra Galoppunderlag?

Jag galoperar inte om det är stenigt.. När det är blött galopperar jag utan bekymmer.. Men jag gakopperar inte om det är en "blöt" väg som frusit.. Risken för gropar som hästen kan trampa snett i vill jag inte råka ut för.
Men en frusen väg som är jämn o fin har jag inga problem för.. Min häst är oxå barfota tills det blir halt ute. Hon har inga problem med att vara ömfotad eller så.

Så kort o gott :asfalt, is, gropigt/fruset och stenigt underlag passar jag mej för.. Oxå blött gräs passar jag mej för.
 
Sv: Bra Galoppunderlag?

Galopperar på alla underlag. Oavsett regn eller frost. 6 brodd/hov.

/P Döben
 
Sv: Bra Galoppunderlag?

Allt utom asfalt och genomblött gräs, då det finns risk för sträckningar och att hästen spänner sej massa för att inte halka.
 
Sv: Bra Galoppunderlag?

Jag galopperar på... BRA underlag:D

Är ganska "kinkig" med sånt, inte stenigt,isigt eller för blött.
Möjligtvis om det är blött men då väldigt försiktigt.
Är även misstänksam till nysnö, skrittar alltid första gången för att vara säker på att det inte ligger is under.


Annars är ju en lång galopp i lagom djup snö det härligaste som finns:love:
 
Sv: Bra Galoppunderlag?

Det mesta, vill variera så mycket som möjligt. Det bästa är på vintern när snön ligger hårt packad och plogad för då kan man galoppera igenom bostadsområdena där jag har min häst. 4 broddar i varje hov så är det bara att leka :D
 
Sv: Bra Galoppunderlag?

Jag galopperar på det mesta, förutom stenigt, sandigt eller annat direkt olämpligt underlag som tex. gropigt eller asfalt.
Is ger en relativt bra stötdämpning så när det är is på vägarna så rider jag precis som vanligt, givetvis med brodd runt om + skyddade ben.

/ Loriey
 
Sv: Bra Galoppunderlag?


Eftersom att broddar får fäste för att dom pressas ned i isen pga stort tryck på varje brodd, borde det ju vara säkrast att ha 4 broddar/hov (för att fördelningen ska bli jämn) ? Ju fler broddar man har, ju större risk är det väl att halka eftersom det blir mindre tryck på varje brodd? :confused:
 
Sv: Bra Galoppunderlag?

Men eftersom broddarna är spetsiga (=mycket liten yta), så blir det tillräckligt tryck på varje ändå!
 
Sv: Bra Galoppunderlag?

Ja självklart, 6 broddar i varje hov klarar sig en häst uppe på :) Tyckte bara det lät som att 6 broddar skulle vara bättre än 4..
 
Sv: Bra Galoppunderlag?

Häst på 500+ i galopp har högt tryck på den fot som är i backen.

Typen av skoning är avgörande för hur många brodd som krävs/går att använda.

Väljer 4-6 hellre än 2-4

/P Döben
 
Sv: Bra Galoppunderlag?

Jag är väl "välsignad" med bra ridvägar med MYCKET varierad terräng med gräsvägar, mossvägar, sviktande grus- och sandvägar, m.m. och därför har jag hittills kunnat hitta ställen att galoppera på fastän allt annat är djupfryst. Idag t.ex. så hittade jag en väg, som är nära 1 km lång, som sträcker sig genom en granodling - mossa och porös jord i botten = perfekt underlag nu när det är lite kyligt! Det enda vi fick se upp med var de frusna vattenpölarna lite här och där.

I regel så galopperar jag på alla underlag som har svikt och fäste, det vill säga inte asfalt, betong eller oljegrusvägar, som i princip är väldigt stumma. Nu när de trafikerade grusvägarna häromkring är djupfrysta så nöjer jag mig med att skritta och trava balanserat på dem, men för några dagar sedan var de helt fantastiska med superb svikt och fäste. *drömma tillbaka*
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 596
Senast: Freazer
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 353
Senast: Sesca
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
24
· Visningar
1 147
Senast: Vovve
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp