Bra förstahund som liknar dobermann

earthborn

Trådstartare
Hejsan

Jag och min sambo ska köpa hund.:banana: Han har haft hund tidigare, en omplaceringshund, golden retriever. Den hunden var ganska aggressiv och reserverad när den kom till honom och fick arbeta en hel del med den (den högg dem i början osv) men fick tillslut rätsida på allt och hunden blev en underbar hund.

Jag har inte haft hund själv men haft bra kontakt med hundar då jag både passat hund och gått ut med hundar osv, jag vill dock inte säga att jag har någon vidare kunskap eller erfarenhet om just hundar (mer än de böcker och internetsidor jag läst på) det är mer djur överlag som jag har väldigt god hand med och är jag väldigt bra på.

Min sambo har läst väldigt mycket om just rasen dobermann och är övertygad om att den kommer passa honom. Jag är lite tveksam, jag läser nästan varje dag om något fall då de fått avliva hunden för att ägaren inte klarat av det, och detta ska ju givetvis inte få hända.:mad: Jag undrar då såklart vad folk säger om att ha en dobermann som första hund? Ar det bättre att ha en "genomgångshund" först som liknar en dobermann (helst både till utseende men viktigast i psyket) men som kanske är lättare att ha att göra med, och eventuellt senare skaffa en dobermann när man vet mer om vad det handlar om?

i så fall. Har ni några raser som kan passa?:confused:

Jag tror schäfer (eller den typen av hund) passar mig bättre egentligen, denna rasen har jag bättre erfarenheter med också. Jag har kollat runt och folk säger överlag att schäfer är en bra första hund. Men kan man ha en schäfer och senare en dobermann? Jag har fått känslan av att utöver erfarenheten med hundar överlag, är kanske inte en hund som schäfer en hund som speglar beteendet av en dobermann- typ. Och då får man ju inga kunskaper om hur det är att äga en dobermann genom att ha en schäfer. men detta är bara spekulationer, det kanske går jätte bra? :confused:

Tacksam för svar!

Sv: Bra förstahund som liknar dobermann

HUNDkunskap får man ju oavsett vilken ras man har hemma och oavsett vilken ras man slutligen vill ha är det saker som hur man är konsekvent, hur man lägger upp träning, vilka regler man håller på hemma och hur man styr umgänget med hunden och främlingar/barn/hundar osv som är viktigt att ha lite koll på när man skaffar en mer krävande hund. Det är grunden och basen som behöver sitta, resten är finlir! Så självklart kan ni börja med en schäfer om ni vill, visst - det är olika hundar. Men fortfarande brukshundar med samma grundläggande basbehov. Man behöver aktivera, socialträna, passivitetsträna osv.

Är ni säkra på att det är en dobermann ni vill ha och sambon har erfarenhet av hund sedan tidigare så åk runt och träffa uppfödare. Åk på träningsträffar och lär er mer om rasen. Sen kanske du som mera ovan (?) får lita lite på din sambo om denne säger att han klarar en dobermann.

Dobermann är nog tyvärr en av de raser som lockar en hel del oseriösa köpare då de är så rasande snygga, därav många "misslyckade fall". Det är också rätt vanligt vad jag förstått med hundar med sämre mentalitet i rasen så man behöver vara noggrann när man väljer uppfödare m.m. så man får bra förutsättningar.

En ras som påminner lite om dobbisen men är lättare är nog pinschern i så fall. Men vill ni ha en annan ras som påminner om dobermann "viktigast i psyket" så kan ni ju lika gärna köpa en dobermann... ;)

Vad ska ni göra med hunden? Min spontana tanke är att om man tror sig inte riktigt klara av en dobermann ska man ju kanske inte köpa en ras som är lik dobermann i mentaliteten, eftersom det ju är mentaliteten man har att jobba med. Om du förstår vad jag menar. Alltså utseendet på hunden kvittar ju, det är ju hur hunden är som i första hand styr om det är en passandra ras.

I övrigt håller jag med Skogstrollet. Pinscher kanske vore något? Snygga, lite mindre att ha att göra med men ändå med förmågan att driva folk till vansinne precis som dobbisar. ;):D

Vill man ha dobbis ska man verkligen kolla upp linjer och föräldradjur osv. Massa stress, osäkerhet och tråkigheter i rasen, enligt min erfarenhet. Och så ska man så klart förstå att det är en ras som behöver jobba. Jag möter då och då på en som skaffat en dobbis med "skönhetsfel" för han vill "ändå inte göra något speciellt" med hunden som han uttrycker det. Jag undrade om han inte tränar ändå, men det gör han inte. Han går på promenad och släpper i rastgård. Behöver jag säga att hunden är stressad och jobbig? :crazy:

HUNDkunskap får man ju oavsett vilken ras man har hemma och oavsett vilken ras man slutligen vill ha är det saker som hur man är konsekvent, hur man lägger upp träning, vilka regler man håller på hemma och hur man styr umgänget med hunden och främlingar/barn/hundar osv som är viktigt att ha lite koll på när man skaffar en mer krävande hund. Det är grunden och basen som behöver sitta, resten är finlir! Så självklart kan ni börja med en schäfer om ni vill, visst - det är olika hundar. Men fortfarande brukshundar med samma grundläggande basbehov. Man behöver aktivera, socialträna, passivitetsträna osv.

Okej, då ska jag sluta spekulera i dem banorna ;) men det kändes ändå som en viktig del att ta upp. tack!

Är ni säkra på att det är en dobermann ni vill ha och sambon har erfarenhet av hund sedan tidigare så åk runt och träffa uppfödare. Åk på träningsträffar och lär er mer om rasen. Sen kanske du som mera ovan (?) får lita lite på din sambo om denne säger att han klarar en dobermann.

Jo, haha, det sa han redan första gången vi pratade om hundar för 3 år sedan. "Jag har funderat på att skaffa en dobermann, men eftersom jag bor i lägenhet, och har dryga jobbtider. så ska jag inte ha hund utan väntar tills jag bor i hus eller på landet med någon annan". Vi ska åka på utställning i helgen med dobermann och liknande raser, det ska bli mycket intressant! =)
Jo jag litar på sambon, men min väninna som haft hund hela livet sa att just den rasen kan vara dumt. Hon sa att hunden är ganska stor, speciellt om det är en hanhund. Och om jag känner att jag kan hålla och klara av en sådan hund är det ju bra. Då ifrågasatte jag om det var bättre med en tik. och då svarade hon att om min pojkvän tränar mer med tiken än jag gör och har mer kontakt med hunden (vilket mycket väl kan hända då jag tränar mer med hästarna och han är mer hundintresserad än jag) då kunde vi hamna i konkurrens med varandra om honom.

Dobermann är nog tyvärr en av de raser som lockar en hel del oseriösa köpare då de är så rasande snygga, därav många "misslyckade fall". Det är också rätt vanligt vad jag förstått med hundar med sämre mentalitet i rasen så man behöver vara noggrann när man väljer uppfödare m.m. så man får bra förutsättningar.

Jo, jag ska se över om vi kommer överens med någon bra uppfödare på utställningen.

En ras som påminner lite om dobbisen men är lättare är nog pinschern i så fall. Men vill ni ha en annan ras som påminner om dobermann "viktigast i psyket" så kan ni ju lika gärna köpa en dobermann... ;)

jo jag tittade lite på Pinscher häromdagen, men den rasen kan jag nästan inget om. Och har inte hunnit diskutera det med sambon ordentligt.

Tack!

Vad ska ni göra med hunden? Min spontana tanke är att om man tror sig inte riktigt klara av en dobermann ska man ju kanske inte köpa en ras som är lik dobermann i mentaliteten, eftersom det ju är mentaliteten man har att jobba med. Om du förstår vad jag menar. Alltså utseendet på hunden kvittar ju, det är ju hur hunden är som i första hand styr om det är en passandra ras.

I övrigt håller jag med Skogstrollet. Pinscher kanske vore något? Snygga, lite mindre att ha att göra med men ändå med förmågan att driva folk till vansinne precis som dobbisar. ;):D

Vill man ha dobbis ska man verkligen kolla upp linjer och föräldradjur osv. Massa stress, osäkerhet och tråkigheter i rasen, enligt min erfarenhet. Och så ska man så klart förstå att det är en ras som behöver jobba. Jag möter då och då på en som skaffat en dobbis med "skönhetsfel" för han vill "ändå inte göra något speciellt" med hunden som han uttrycker det. Jag undrade om han inte tränar ändå, men det gör han inte. Han går på promenad och släpper i rastgård. Behöver jag säga att hunden är stressad och jobbig? :crazy:

Han ska ha hunden att träna lydnad med främst säger han, jag vill också främst träna lydnad. Vilket såklart är ett måste för mig med eftersom han är så säker på allt detta och jag är den som tvekar. Han funderar på att rikta in sig på spår senare, inte tävla, mer hobby och jag vill köra lite agility, mest på kul detta också. Jo, hunden ska givetvis få jobba och ambitionerna för mig är ju att man ska kunna rida ut och ta hunden med sig så småningom, efter massor och massor av träning.

Jo jag litar på sambon, men min väninna som haft hund hela livet sa att just den rasen kan vara dumt. Hon sa att hunden är ganska stor, speciellt om det är en hanhund. Och om jag känner att jag kan hålla och klara av en sådan hund är det ju bra. Då ifrågasatte jag om det var bättre med en tik. och då svarade hon att om min pojkvän tränar mer med tiken än jag gör och har mer kontakt med hunden (vilket mycket väl kan hända då jag tränar mer med hästarna och han är mer hundintresserad än jag) då kunde vi hamna i konkurrens med varandra om honom.

Den är ju inte större än en schäfer... Egentligen. Så storleken är ju inget bekymmer.

Konkurrens mellan tikarna om hanen? :D Det tror jag är en myt. Skulle situationen ändå uppstå kan ju din sambo tillsammans med dig lätt visa vem som kommer högst i rang av er två.

Ska ni titta på hundar på utställning så håll i minnet att det inte är den mentala gräddan ni kommer att se utan den utseendemässiga. Komplettera det genom att hälsa på oss folk som tränar sina hundar och håller dobbis för funktion framför form.

Specifikt för en dobermann, vad jag förstått, är att de är väldigt kvicka i sina reaktioner och kan ha viss nervös/nervig läggning. Det man då får fokusera på är socialträning och ett ledarskap som ger tillit och förtroende.

Den är ju inte större än en schäfer... Egentligen. Så storleken är ju inget bekymmer.

Konkurrens mellan tikarna om hanen? :D Det tror jag är en myt. Skulle situationen ändå uppstå kan ju din sambo tillsammans med dig lätt visa vem som kommer högst i rang av er två.

Ska ni titta på hundar på utställning så håll i minnet att det inte är den mentala gräddan ni kommer att se utan den utseendemässiga. Komplettera det genom att hälsa på oss folk som tränar sina hundar och håller dobbis för funktion framför form.

Specifikt för en dobermann, vad jag förstått, är att de är väldigt kvicka i sina reaktioner och kan ha viss nervös/nervig läggning. Det man då får fokusera på är socialträning och ett ledarskap som ger tillit och förtroende.

okej tack!:bow:

Ja det går ju säkert att fixa så att det inte blir någon konkurrens, speciellt om jag tränar lydnad med hunden också. Är det skillnad på hundhållningen för uppfödare som tävlar och utställningsuppfödare?

Är det skillnad på hundhållningen för uppfödare som tävlar och utställningsuppfödare?

Absolut. Med risk för att generalisera lite nu då, men de som fokuserar på utställningsmeriter och vill ha snygga hundar kanske har överseende med att hunden morrar vid maten, "inte gillar barn", är rädd för blanka golv eller liknande. Någon som däremot fokuserar på att avla för tävling/bruks kanske istället har överseende med att öronens placering inte är helt korrekt eller vad som nu är vanligt på dobbis.
Personligen har jag hellre en stabil och trevlig hund med kroksvans än en apsnygg dobermann som nyper folk i rumpan.

Det är ju de båda ändarna av skalan, sen finns det självklart hundfolk där mellan också som vill ha en hund som både fungerar och ser bra ut.

Är det brukshund ni ska ha så sätter in i hur man läser av ett MH (mentaltest hund). En seriös brukshundsuppfödare mentaltestar sina hundar och resultaten går att se på www.skk.se (liksom veterinärdata och andra meriter). Där kan man se om hunden har problem med rädslor, skotträdsla m.m. (Det kanske är ett krav förresten, att man på dobermann måste mentaltesta för att få avla?)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan allihop, Ni som har eller har haft Beauceron. Hur lika/olika är de från Bruksschäfrar? (För någon som är bruksintresserad (men...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 771
Senast: linnsan
·
Hundavel & Ras Det här är en tråd jag aldrig trodde att jag skulle skapa :D Men - jag har gått och blivit sugen på en retriever! Vi har haft hundar i...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
11 584
Senast: Sezziyanen
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 605
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 839
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar