Bra fodervärdar, visst finns de!

C

Cec

Efter att ha läst ett antal trådar här på Buke om fodervärdar som inte sköter sig, bryter kontrakt, missköter hästen osv tycker jag att det är dags att skriva om de BRA fodervärdar som finns:laugh:

För visst finns de?!
Tyvärr är det ju allt som oftast man får höra att hästägaren får hem ett vrak till häst, undernärd och vanvårdad.

Men Ni som har haft Er häst ute på foder och varir nöjda med det!
Skriv och berätta om Er positiva bild av det hela!

Sv: Bra fodervärdar, visst finns de!

Vi lånade ut en liten shettis dam på två år en gång, tyvärr var hennes bakben inte som de skulle:crazy: hon var väldigt kobent, förmodligen pga dåligt foder som liten.

(Min sambos dotter hade två shettisar när vi träffades hon kunde inget, mamman kunde inget, när jag såg dem första gången grät jag, deras hovar såg ut som anknäbbar, t.om min sambo som inte kan något om hästar ringde hovslagaren direkt, han hade då inte sett dem sedan innan tvååringen föddes eftersom han inte var välkommen till stallet eftersom det var mammans nya killes föräldrar som ägde det.)

De skulle gå på bete hemmavid den sommaren och när hösten kom så var det ju inte tänkbart att de skulle åka tillbaka till samma stall. De stod först på ridskolan jag jobbade på och sedan kom tvååringen till en helt underbar fodervärd:love: hon skulle bara gå som sällskap till fodervärdens unghäst, men åhh så mycket mer hon fick vara med om:laugh:

När sommaren kom igen var det en helt ny liten häst vi hämtade, hon vara van vid allt! Inget skrämde henne och tack vare fodervärdens väl uträknade foderstat så började bakbenen räta på sig:laugh: Idag bor den lilla shettisdamen hos några barn och både körs och rids, något ingen trodde skulle vara möjligt när de såg henne som tvååring.

Ja visst finns de!!!
Fick lite rysningar av att läsa din lilla historia. Men vad underbart att shettisen fick ett så bra hem och blev så bra!!

Jag har aldrig lämnat någon häst på foder men haft en foderhäst. Enligt ägaren var jag bra i alla fall :D

Fick upp hästen i kondition och styrka, fick bort problemen med gallor som hon haft, kom fram till att hennes svåra rasp var skabb och behandlade = klifri häst etc. etc.

Klart det finns har haft 2 st, tycker de vart kanon båda två.

Nu blir jag väl halshuggen men jag tycker faktiskt det ligger på ägarens ansvar att ha intresse över hur hästen egentligen har det hos fodervärden också. Inte bara dyka upp efter X antal månader och hitta sin häst halvt ihjälsvulten eller sönderiden och halt eller vad det nu kan vara.

Klart det finns har haft 2 st, tycker de vart kanon båda två.

Nu blir jag väl halshuggen men jag tycker faktiskt det ligger på ägarens ansvar att ha intresse över hur hästen egentligen har det hos fodervärden också. Inte bara dyka upp efter X antal månader och hitta sin häst halvt ihjälsvulten eller sönderiden och halt eller vad det nu kan vara.

Håller fullständigt med dig, så nu blir väl jag halshuggen oxå;)Har själv varit fodervärd ett antal gånger och förutsättningen för ett gott fodervärdskap både för ägare och fodervärd är kommunikation. Sedan ska det givetvis finnas ett avtal + veterinärbesiktning. Jag har själv varit fodervärd åt ett antal problemhästar där ägaren ville ha ett "break" och det har bara varit positivt, både för mig och ägaren. (Och hästen såklart:)

Det finns positivt. Men jag tycker man hittar fler negativa fall än positiva...tyvärr.

Senast ändrad av en moderator:

Håller med!
Kommunikation är A och O för att det ska funka!!

Just därför kan det vara trevligt att få höra lite positiva historier;)

Jag har haft äran att ha 2 bra foderhästsägare samtidigt under förra sommaren!
Den första foderhästen kastade av mig efter ca 10 min :angel: när jag var och provred, knappt pinsamt alls...:D Han fick ändå följa med hem! Hon hade fullt förtoende för mig från först stund när jag var där å provred. Vi höll mail/telefonkontakt hela tiden.
Den andra kunde jag inte ens provrida när jag tittade på honom pga att jag var nyopererad samt att hästen inte var i kondition men han fick följa med hem han med. Den ägaren bor dock i samma stad. Även hon litar till 100% på mig o har endast varit ut här vid 2 tillfällen. (första gången skulle hon hämta sadel+kandar som jag fick låna tills jag hittat eget å andra gången för lite tips/råd vid problem i ridningen)
Idag äger jag första foderhästen men lånar fortfarande nr2.
Funkar KANON!
När jag var ute å letade så tackade jag nej till flertalet (bra) hästar då jag kände att relationen mellan mig å ägaren inte stämde å det är minst lika viktigt annars kommer det inte att funka. Vi har även ordentligt skrivna fodervärdsavtal!
Dock bestämde jag mig på tidigt stadie att jag kommer att köpa nästa häst. Även om det för mig har fungerat kanon med mina hästar/ägare så har man aldrig samma frihet som fodervärd.. Häst nr 2 tog jag enbart pga att han är mkt välutbildad. Han är tyvärr 19 år men då jag fick honom på foder så kunde jag ta chansen tyckte jag!

mjaa... har fått hem 2 hästar från fodervärd "pang bom", den ena planerade visst bara sitt liv några månader i taget & nu hade hon visst inte råd längre pga lägenhets köp & bil köp.. Hästen kom hem några kg tunnare, inga muskler då hon tydligen stått på butta pga ryggproblem.(ej omtalat för oss) Även vet besiktigad med ömhet vid palpation i manke, rygg, länd/kors & "extrema" gallor båda bak. Detta är en STOR travdam på 13 år,lång ryggad & 169 i mkh, vikt i normal hull 635 kg.

Den andra kom hem " i full kondition" (oxå travare) , lönnfet, långhårig & rumpan började där manken slutar i princip. Riden en gång hemma, sänder vid tryck på ryggen även i skritt . Säker på att SI-leden tagit rejält med stryk. Folket vägrar vet. besiktning (travfolk). Denna kunde jag inte ha koll på, bodde 40 mil bort.

nr 3 kommer hem i Augusti, hon ska visst börja studera. Den ser iaf fin ut på kort, och har det bra med foder & träning/ridning.

kl

Jag har haft min pensionär ute på foder hos en superbra fodervärd! :bow:

Han har skötts om enligt skolboken och ridits lagom mycket efter hans förmåga (t-märkt pga rörelsestörning). Toppen fodervärd som hela tiden haft lagom kontakt med mig.

Tyvärr fick jag hem honom pga att hennes egen häst huxflux kom tillbaka (som hon hade utlånad till den sämre sortens fodervärdar, han såg inte jätterolig ut när han kom hem...). Denna hemkomst är inget jag klandrar henne för, hon flaggade för det i god tid och sade enligt kontraktet upp honom med en månads uppsägning.

Jag fick iaf hem hästen i mkt gott skick och inget alls att klaga på, förutom att han gärna kunde fått stanna där resten av livet ;)

Jag och min bror har förutom varsinn egen häst ett sto på foder. Hon får samma behandling, skötsel osv som våra. Hon har fått specialanpassad sadel, noga utpassat träns. Hon vaccineras, träckprovas, avmaskas, skos med samma intervaller som våra. Utöver detta så får hon naturligtvis genomgång av osteopaten tillsammans med våra egna, hon får de tillskott, den utrustning, det fodret hon behöver. Hon rids för tränare för att utbildas rätt. Hästen mår mycket bra. Ägaren är nere och rider någon gång i veckan (medryttare på sin egen häst :D) och är jättenöjd. Är jag godkänd?

Hejsan, jag har inte lånat ut en häst på foder men själv haft foderhäst i tre år innan köp. Och under den tiden så var både jag och ägarna nöjda med relationen och kommunikationen emellan oss.
Den tiden jag hade hästen på foder så bytte vi och gör så fortfarande att vi byter julklappar och fikar ihop på somrarna när hästen går på bete hemma hos dom.
Min hästs förra ägare är som hans familj och det är ofta dom kommer hem på besök hos oss nu och hälsar på och stannar för att fråga hur det går och lämnar gärna godsaker till hästen.
Så jag måste säga att jag tycker att när jag hade min häst som foderhäst så hade jag världens underbaraste foderhästägare.
Ställde upp med att köra då jag inte vågade köra hästen i transport till och från tävling. Det var aldrig några bekymmer alls. Helt underbara människor var dom och är. Helt klart att sådana personer skulle det finnas fler av.
Och framförallt har jag dom att tacka för att jag har min älskade Glenn idag.:love::love::love:

Jag har inte haft ute själv men varit.

Utbildade en liten B-ponny från ingenting till LA/LA när de fick tillbaks henne och enligt ägarna var de supernöjda med oss. :D

Hade en äldre herre på foder som vi hjälpte till att sälja sen. Har fortfarande kontakt. Med både häst och gamla ägare :D

Min väninna har en ponny ute på foder åt en familj tror det är i stockholmstrakten och de är kanon. Ponnyn hade inte kunnat ha det bättre. :D

Är jag godkänd?

Det tycker jag absolut!!:banana:

Till Er alla som har skrivit: Vad kul att få höra Era historier och framförallt att det finns bra fodervärdar. Får tyvärr bara höra tråkiga historier om fall där hästen har missköts och kommit hem till ägaren som ett vrak...
Tur att Vi finns, då jag själv är fodervärd till en underbar kille:love:
Jag har jättebra kontakt med ägaren och hon stödjer mig till 100%.
Alla 3 parter är nöjda:laugh:

Finns det verkligen inga bra fodervärdar förutom dom som står omskrivna här??

Puttputt...

Jag har en jätte bra fodervärd till min älskling!!:bow:

Förra sommaren var jag tvunge att lämna ut honom på foder pga att jag skulle börja plugga samt flytta ihop med killen i en ganska stor stad..
Men efter en hel sommar med en del provridningar och en drös mejl så hittade jag äntligen den perfeka fodervärden/fodervärdarna:laugh:
Han trivs jätte bra hos dom och blir ordentligt riden, ompysslad och alla sköter sig enligt vårat avtal. ( Jag skrev ett speciellt foderkontarakt).

Dom ringer direkt det är någonting dom undrar eller bara för att rapportera läget.
Har nästan börjat överväga att sälja honom till dom:eek::) någonting jag inte skulle drömma om att göra innan. Men som sagt han trivs jätte bra, dom älskar honom och jag skulle vilja ha en större häst i framtiden.
han kommer alltid ha en speciell plats i mitt hjärta:love:

Slänger in en bild på honom och sin fodervärd

http://www.lunarstorm.se/goldenpoppy/galleri/53

Jag har varit fodervärd och hade en suverän hästägare då. Hon hade varit lite skeptisk till att lämna ut honom på foder men ville göra det innan försäljning eftersom det var egen uppfödning osv.

Några dagar efter att jag hämtat hästen så ringde vi varandra och avlade lägesrapport. Fick då veta att hon blivit jätteglad när jag skulle lasta eftersom Simon knasa lite och jag inte stressade upp mig utan fortsatte att vara lugn.

Vi hade sedan oregelbunden kontakt och jag berättade våra problem och framsteg. 2 veckor innan foderavtalet löpte ut och jag antingen skulle lämna tillbaks eller köpa så ringde ägaren. Jag sa gievtvis att jag ville behålla min älskling. Efter alla problem vi haft trodde hon jag skämta men jag har aldrig ångrat denna häst.

Vi har fortfarande 3½ år senare kontakt med varandra och hon säger att hon gladeligen skulle lämna ut en häst på foder till mig igen för att då vet hon att hästen får det bra.

Min gammelpålle har en mkt, mkt bra fodervärd! Hon är suverän! :bow:

Hade honon tidvis utlånad på foder till vänner, och varje gång slutade det i bästa fall med att jag var tvungen att vakta på dem så han fick motion! :mad:
I ett fall slutade det med att jag som så många andra skrev fick tillbaka ett vrak!

Men sedan lånade jag ut honom på foder till en tjej som annonserade efter foderhäst, och det blev 110% bra! :laugh:
Hon är mkt ordentlig, hästen sköts perfekt, hon har sunt förnuft, det snålas inget på hästen, han får alltid det han ska, och hon har den där känslan för om allt står rätt/fel till!
Och händer ngt, då får jag rapport direkt!
Så jag slipper dubbelkolla, jag VET hon gör allt rätt! Tänk om alla kunde få en fodervärd som min pålle har!

Liknande trådar

Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 496
Senast: nexxa
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 107
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 779
Senast: Nepenthe
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 634
Senast: Karamello30
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar