Bra eller dåliga Affärer!

katarina_dacke

Trådstartare
nu startar jag en tråd så vi kan skriva i fall ni har gjort några bra affärer men vill även höra de som varit mindre bra..
jag kan väl börja då men de bra affärerna jag har gjort..
Köpte en Nordsvensk 00 som var mer vild än tam, men efter ett par månader så började jag rida. hon var hur :love: som helst men år 06 så bestämde jag mej för att sälja damen i fråga.. :( köpte henne för 3500:- och sålde henne för 18 000:- tuyvärr ångrar jag att jag sålde henne men men..

dålig affär
köpte en travare 06 för 5000 som var väldigt lite hanterad, och farlig :crazy: han sprang ex rakt över mej..
efter 3 månade hade jag fått nog och en rejäl törn på självförtroendet och var rädd för honom.. sålde han för 4000..

Så nu vill jag höra er andra berätta lite om ni har gjort bra/dåliga affärer..

Sv: Bra eller dåliga Affärer!

Jag skulle säga både tidsmässigt/jobbmässigt och ekonomiskt väl?

Vi köpte nordsvensk + föl för 10 000 år 2000. 2004 (tror jag) sålde jag mamman för 15000. Det tycker jag var en bra affär.

Men jag vill inte alltid räkna med slitet och tiden, för det var ju inte så att jag långt i förväg planerade en framtida försäljning utan gjorde allt jobb för att jag ville det. Sen så är det ju min hobby, så jag räknar aldrig med att få nåt för alla timmar jag lagt ner, för det är ju ändå frivilligt.

Men jag lärde hästen att hoppa, vi kom långt inom NH och ja det var helt enkelt en mycket bättre häst när jag sålde henne.

Jag importerade ett dräktigt sto med stoföl vid sidan från Spanien. Hon födde fram ett riktigt fint stoföl i våras. Allt som allt betalade jag i princip för en och fick tre :idea:. Är nöjd både ekonomiskt och med tanke på hur fina båda avkommorna är.

Dåligt var dock att fölet vid sidan drog på sig en skada i väntan på transport och fortfarande idag ett år senare har lite felaktig hovstälning. :(

DÅlig affär:
köpte för ett år sen en varmblodstravare för 12000 vilket var väldigt dyrt pga han knappt hade någon utbildning och att jag var nybörjare. DEt var en dålig affär bara för att jag var nybörjare, men har fortfarande kvar honom och har lärt mig rätt mycket men jag har lagt ner otroligt mycket jobb på att få honom att galoppera hyfsat lugnt, men det sket sig nu då han mår inte bra av det. SÅ nu är han bara en skogsmulle =) Men han är hur snäll som helst i all hantering och jag skulle aldrig vilja sälja honom.

Bra affär:
Köpte för 2 veckor sen en westfalen valack, verkade rätt från första början :love:
Utbildad till MSV och är jätte rolig att rida.
Men är en utmaning att leda i grimskaft då han är stark.
Han är hur vacker som helst och är en otroligt social häst...
han är väldigt speciell :D

då missuppfattade jag det hela jag tyckte att det verkade otrevligt men det är inte alltid lätt att tolka det folk skriver :)

Jag köpte en häst på postorder en gång för ganska billig peng. Jag chansade och tänkte att jag kan i a f få igen mina pengar. dröm om min förvåning när det kliver ur en "supergoding" ur transporten. Vilka gångarter!!! Han blev såld till Danmark två veckor senare för 4 ggr pengarna. det är väl typ " once in a lifetime" - klipp. Men det var spännande veckor. :-D

Bra affär....

Köpte ett ponnyföl, hingst, welsh sec B, full stam 1978 för 900:-. Avlivade honom 2005. Han var fullt ridbar upp i 25 årsåldern och periodvis ridbar även den sista tiden.

Han reds, kördes, gick tournerspel mm mm.

Var mycket sällan sjuk, hade en blodförgiftning som föl, ett par hovbölder genom åren, samt en gång ett mystiskt virus som gjorde att han föll ur, sedan när han var 25 så fick han åldersrelaterad fång och det vad det som vi avlivade honom för när han var 27 1/2 år gammal.

Han hade verkliga järnhovar....tror vi skodde honom EN gång under alla år. Var aldrig ens hovöm...han hade så perfekta benställningar att han slet hovarna helt jämnt, så om man skrittade honom lagom mycket på grus och asfaltsvägar slet han hovarna själv så ibland behövde hovslagaren inte ta av något alls på hornet flera besök i följd.

Kan lugnt säga att detta var mitt hitills allra bästa hästköp. Gud vad roligt vi har haft tillsammans i alla år. Den PERFEKTA hästen en RIKTIGT god kamrat.

Snygg exteriört var han också och hade mycket fina gångarter. ( Han fick 39 p som 18/19 åring på utställning och beröm för han var så välhållen...).

Gissa om jag saknar honom.

Billigt blev det också ......900:- delat med 27 år...:angel:

/KT

Senast ändrad:

Bra affär:

Efter att ha ridit en häst i 4 år så fick jag honom gratis! Jag tvingade ägaren att ta emot 500:- för honom... lite sammvete har man ju. Tyvärr fick han gå vidare i höstas, men en bra affär, det var det!

OT och KL.
Naaaaaaaaaw vad gulligt. :love:

Mitt bästa köp var den där galna, tokiga och allmänt knäppa hästen
som var inhyrd som ridskolehäst på det stall jag jobbade på...
...för 7020kr. :love:
Dom pengarna kom från hjärterötterna. :love:

Mitt sämsta köp har nog inte inträffat än.
Mvh Xoya.

Hmm måste vara min nuvarande häst. Han hade det inte bra där han var och jag skötte om honom där. Hade egen häst också, men när mammas häst blev avlivad så tog mamma över min så jag kunde köpa min sköthäst. Vi betalade hela 2500 kr för honom. ;)

Han var i början en jobbig häst, men med lite kärlek blev han en mysig och underbar häst. Han är den roligaste häst jag någnsin ridit. Känslig och pigg men ändå lugn. Han är 17 och ett russ så han har nog många år kvar.

*kl*

Köpte en 2- årig kallblodskorsning -05 för 7000:-.
Gullig häst som var lite ouppfostrad, bara.
Blev mycket snygg, slutade på ca 160 cm i mkh.
Såld januari -08 för 25.000:-.
Lite trist men det var en riktig arbetsmaskin:(.
Ångrar mig ibland. Har inte kunnat hälsa på än i nya hemmet men han trivs som fisken i vattnet.
Mycket motion och uppmärksamhet.
Så det känns ändå rätt.

Köpte en C-ponny, Svensk ridponny - 03 nu i januari -08.
Ramlade bara över den, så det var ett impulsköp.
Med full stam, hade dock ingen vacc, chip, mätning, pass osv.
Betalade 4.500:-.
Hade vid köpet patella som vid igångsättning har försvunnit.
Har börjat åka på lite CR nu och sötisen hoppar som 17.
Väldigt snygg modell, sportponny.
Räknar med att ponnyn ska bli en riktigt bra affär, ekonomiskt.
När och om försäljning bli av:angel:.

Köpte en korsning, i feb -08. 155cm i mkh.
Född -99. Outbildad men ett hjärta av guld.
Trevlig, viktbärande högrest modell utan att vara tung.
Betalade 10.000:-. Inkl en massa utr, bl a två sadlar, täcken mm.
Pengar jag definitivt får igen om jag skulle vilja sälja någon gång.
Men denna ska jag behålla till mig:d.

Om man inte bara räknar inköpssumman och "ut- priset",
utan även tar summorna runt omkring och tiden man lägger ner på hästarna så
tjänar man nog inte så mkt som man inbillar sig:p.

Bra affärer behöver ju inte alltid vara i pengaform.

/J.

Dålig affär har jag, *peppar peppar* ännu inte gjort någon, så jag får väl ta min bra affär då. :laugh:

Köpte en ohanterad 4-årig valack som hela sitt liv gått tillsammans med sin mamma. Uppfödaren var i panik att bli av med hästen pga att uppfödarens son (som var den enda som vågade hantera hästen öht) skulle flytta hemifrån och hästens mamma redan sålts och de nya ägarna ville ha hem henne så fort som möjligt. Tittade på honom mest som en "kul grej" eftersom jag absolut inte skulle ha någon mer häst då (hade 2 tävlingshästar + en ettåring). Kommer dit, och får se en häst i lång vinterpäls, uppspärrade ögon och travande i en hage med lera upp till knäna. :crazy: När sonen ledde ut hästen på stallplan var det i longerlina, och hästen stod knappt still en sekund, sprang åt alla håll så fort något rörde sig i närheten. Trots detta minst sagt dåliga första intryck så kunde jag inte glömma hästens gång (kanontrav) och otroligt torra ben (har nog aldrig lagt en hästs ben på minnet annars, varken före eller efter denna häst), så vi avtalade med uppfödaren att få ha hästen på prov i 3 månader för att se om han öht gick att få hanterbar (en bekant ägde hästens 1 år äldre helbror, och den var INGET rolig att handskas med, och hade varit ett rent h-vete att rida in). Avtalet sa att om vi inte ville köpa hästen så skulle vi få mellanskillnaden mellan begärt pris (16000kr) och det vi fick ut om vi lyckades sälja honom. Dagen efter kom hästen hem till oss, drogad så han knappt kunde stå på benen "annars vågar vi inte köra honom i transport, han hoppade ut som ettåring"
ALLA i vår omgivning trodde att vi var spritt språngande galna som köpte denna häst (som enligt de flesta till på köpet hade dålig härstamning), men vi såg att han innerst inne bara var osäker, ochhoppades på att kunna bygga upp hans förtroende.
Efter prövotiden var jag helsåld på hästen, och insåg att han var min "once-in-a-lifetime". Hade så otroligt kul med den hästen, och lärde mig massor. Första året ute på tävlingsbanorna kom han ALLTID hem med MINST en rosett, oftast två (unghästklass), och hemma var han alltid en nallebjörn i all hantering. Hästen som ingen trodde på blev istället en häst som gjorde allting rätt. Fick flera bud på honom, bl.a från en som året innan vann YR-SM i hoppning, men han var inte till salu. Förutom glänsande gångarter (flera dressyrtränare berömde hans steg och tyckte att jag skulle satsa på dressyr istället) så hade han kapacitet att hoppa HÖGT, men framför allt så var han en underbar individ och personlighet. :love::love:

Bra affär:

Köpte en 8 månaders shettlandsponny för 2000:- sålde honom som 4 åring för 9000:- men då hade jag kastrerat honom, utbildat honom, skaffat pass + chipmärkt....

Köpte ett sto på 6 år för en summa jag inte kan säga (kompispris) hon är idag 7 och är en riktig kanon häst! är säkert värd 25000 mer idag och jag tänker inte sälja henne än på ett tag, alltså kan det bli mkt mkt mer :) ren slump att råkade bli så bra..... rätt tränign kanske? ;)

Köpte en 19årig b-ponny för nästan inga pengar alls (minns inte exakt men kanske 8-9000) hade honom i 10 år och fick en underbart duktig och begåvad häst... tyvärr fick han sedan sluta sina dagar pga att han inte kunde ta upp näringen i slutet...

Köpte en d-ponny på 9 år för 30,000, fick en toppenhäst som hoppade som en gud. Han blev dock som 15åring utdömd pga dåliga knän, men jag fick tillbaka mina pengar....

Dålig affär:

Köpte ett fullblod fd, galoppör fast omskolad och jätteduktig på dressyro hoppning. Visade sig vara värsta mardrömshästen med diverse olika problem så som dåliga hovar (fick sko hos vet. var 4:e vecka, drogad...), jätte svårt att hålla hullet, gick ej att lasta ej att sko ej att ha ensam, gick alltså inte att hantera. förra ägaren köpte tillbaks honom 1,5 år senare för säkert 20,000 mindre (minns inga exakta summor), han blev denre utdömd pga dåliga knän.......

jag har lånat en häst nu i ca 3 månader och skulle se hur det funkade.. det funkade jätte bra och idag så var man hästägare igen :D

Liknande trådar

Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 572
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ Det är väl lika bra att inleda tråden med att Jag vet att en inte bör ställa vård-frågor på ett internet forum. MEN, någon kanske har...
2 3
Svar
57
· Visningar
6 566
Senast: Tassetass
·
Relationer Står det "kom och gå som du vill, jag bryr mig inte" i min panna? Jag sitter här och tycker synd om mig själv :p och är förbannad...
Svar
10
· Visningar
3 178
Senast: Passion
·
J
Hästmänniskan Jag har en häst til salu. Hade en supertrevlig tjej ute för ett par veckor sedan, verkade vara precis vad jag har tänkt mig och sökt...
2
Svar
32
· Visningar
4 016
Senast: Sambeon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar