Bra eller dåliga Affärer!

Sv: Bra eller dåliga Affärer!

Köpte första egna hästen av mina släktingar för 50000kr utb msv dressyr, jag var 14 och han var jätte stor och tung, ingen bra kombination...
Bytte honom mot ett litet hbl/fbl sto som fungerade jätte bra tills vi märkte tat hon var dålig i benen och vet bes intyget var förfalskat!
Ingen bra affär då hon var försäkrad i 25000kr och det var vad vi fick ut,

Nsv bruks köpt för 10000kr såldes 1 år senare för 25000kr, bra affär och en jätte mysig häst.

Korsningsponny köptes för 1500kr inkl utrustning, såldes för 10000kr 3 månader senare.

Shettis köptes för 1000kr såldes 6 månader senare för 7000kr.

Hbl herre köpt för 3000kr (på postorder) ett år senare fick jag ta bort honom fick då ut 5000kr för honom, men han hade fått vara kvar om jag kunnat.

Vbl herre köpt för 7000kr, såld för 15000kr 3 månader senare. Snäll gentleman.

Hbl sto köpt för 5000kr, såldes för 15000kr 2 månader senare.

Så en del bra affärer har jag nog gjort ändå :-)

hur menar ni när ni köper på postoder? har sett någon mer som har skrivit om det men fattar inte riktigt.. :confused:

Men kan du inte berätta mer om hästen? Stam och om du har honom kvar idag?

Han var e Pik Trumpf - Elfenspuk - Nimrod. Känslig men genomsnäll. Efter att jag skadade mig i en ridolycka -99 så klarade jag inte längre av att hopptävla honom, då han blev för stark för mig, och han lämnades till vidareutbildning/försäljning hos Henrik von Eckermann, som tog honom upp till nationell nivå. Tog hem honom efter några månader då han inte blev såld (ansågs för svårriden i hoppningen) och sålde honom som dressyrhäst -01 (eftersom jag ville fortsätta hoppa) men ångrade det många gånger, saknade honom så oerhört mkt, ridningen var inte alls lika kul utan min "Killen". Fick i höstas beskedet att han skulle tas bort, 17 år gammal, pga diffus hälta i ett framben :(
Trots att jag inte längre ägde hästen då så rann tårarna på mig varje gång jag tänkte på honom, och gör än idag. :cry:

Bild på honom tagen dagen innan han åkte till sin nya ägare:

DCP00354.jpg

Senast ändrad:

Jag menar att jag köpte honom utan att sett honom innan. Han kom alltså hem osedd och utan att jag prövat honom alls.

Eftersom jag inte har så mycket pengar att lägga på själva inköpet av häst, så har jag alltid köpt "problemhästar".
Har aldrig ångrat någon av mina hästar.
Mitt senaste och absolut bästa köp var en 5-årig halvblodsvallack som inte var riden och lite ouppfostrad från marken. Han har haft många ägare tidigare och var lite orolig och nervös i början.
Han är nu världens goaste häst. Jättesnäll att hålla på med och är jätteskön att rida. Köpte han för 10 000 kr.
Mina 3 hästar jag har, har sammanlagt kostat mig 18 000 kr i inköp.
Men jag har inte köpt dom för att tjäna pengar på dem utan för att ha en bra häst till mig själv.
Jag skulle aldrig kunna köpa en häst och sälja vidare efter några månader för att tjäna pengar. ( inget illa ment mot de som gör det)
Jag blir för fäst vid mina hästar och klarar inte av att sälja dem, så länge allt funkar.

Bra, till dålig, till ok affär har jag kanske gjort med min nuvarande arabvalack.

Köpte honom när han var 6 år då han var e.Eldorado. Han kostade 30 000 kr. Ägaren besiktigade och jag kom sedan ner för att titta och köpte med honom direkt. Korrekt och fin, men mager. Lite öm i kroppen. Oerhört tittig och jobbig att rida. Tänkte att till det priset, om jag inte gillar hästen, går den att sälja till ett mycket högre pris efter några distansstarter.

Han var svår att få i hull och jag gödde på och tänkte att denna häst måste elitsatsas på i distans. Jag startade upp honom, men kände sedan inte lusten längre till distans så jag lånade ut honom. Han blev tränad för distans i 8 månader till och startad som 6 och 7 åring. Så fick han erlichia, behandlad och botad, men sedan tog jag hem honom då han inte borde startas mer den säsongen. Då var han även ryggöm och halt i ett bakben. Blev frisk och sedan igång långsamt, men när jag la på distansträning, halt och värre ryggöm igen. Visade sig ha spatt. Därav öm kropp, nu speciellt ryggen blev bara värre och värre.

Idag är han "frisk" behandlad. Har börjat rida dressyr på honom och utan öm kropp börjar han hitta sitt lugn. Bli riktigt trevlig. Och nu hägrar inga pengar för elithäst, snarare bultpistol eller triangelmärkning. Så tur är det att han kanske kan bli min underbara dressyrhäst - så kanske var det ett bra hästköp till mig ändå en trevlig dressyrhäst för 30 000 kr.

Annars har jag nog aldrig gjort några dåliga affärer. Allt har inte varit tipp topp, men jag har fått bättre hästar än det pris jag betalat. Har heller aldrig egentligen varit ute efter att göra vinst, utan alltid köpt hästar som jag skall bruka själv. Min "dressyr"arabvalack var det enda så osäkra köp jag gjort, där tanken från början fanns att vi kanske inte passar varandra, men med den stammen tyckte jag inte att jag kunde låta bli.

Ni som köper och säljer riktigt billiga hästar, jag hoppas att de säljare ni köper från är medvetna om att ni gör så. Det är ju inte alls säkert att man hade riktigt tänkt sig det när man sålde sin häst.

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 572
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ Det är väl lika bra att inleda tråden med att Jag vet att en inte bör ställa vård-frågor på ett internet forum. MEN, någon kanske har...
2 3
Svar
57
· Visningar
6 566
Senast: Tassetass
·
Relationer Står det "kom och gå som du vill, jag bryr mig inte" i min panna? Jag sitter här och tycker synd om mig själv :p och är förbannad...
Svar
10
· Visningar
3 178
Senast: Passion
·
J
Hästmänniskan Jag har en häst til salu. Hade en supertrevlig tjej ute för ett par veckor sedan, verkade vara precis vad jag har tänkt mig och sökt...
2
Svar
32
· Visningar
4 016
Senast: Sambeon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar